Nekromanti Djur med stridskonster.

Ydram

Warrior
Re: Mounted warrior.

Framförallt hästar vet jag att de har tränats för strid. Där de tränar in tekniker för att slåss offensivt och kunna styra striden. Akademisk Ryttarkonst kallas det, och togs upp i Fenix nr 5, 2007.

Sen är ju som det tidigare sagt att polis och miltären tränar ju hundar för att plocka ner folk och hålla kvar dem. Inte för att döda dem, så det skulle jag se som en Stridskonst.

Sen vet jag att hundar har används genom tiderna i krig, mest som vakthundar och liknande men även som stridshundar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dogs_in_warfare

Har väl tänkt att skriva ihop en stridskonst till hästar nån gång, men har inte spelat Eon nu på ett tag så det har aldrig blivit av. Men hundar brukar jag husregla så de har möjlighet att hålla fast i folk efter att de har lyckats bita. Så folk blir greppade alltså, och då i Eon även ge dem den möjligheten i en Stridskonst. Tillsammans med möjligheten att kunna sikta på vapenarmen på folk.

Men det vore skitkul om man kunde sätta ihop dem på ett praktiskt och spelbart sätt. Kanske nått kommande forumprojekt?

Nyx

Veteran
Jag jobbar just nu med träningsregler för djur och bland annat stridsträning för hästar och rovdjur.

Min åsikt är att hästar behöver stridstränas om de ska fungera i strid, annars kommer hästars naturliga instinkt vara att fly när det blir bråkigt och blodlukt omkring dem.

Hundar kan självfallet också stridstränas.

Att ge dem specifika stridskonster vete tusan. För mig känns stridskonster mer avancerade och kräver lite mer än vad vanliga djur kan lära sig.
Vad skulle i så fall ingå i dessa stridskonster? Vilka moment? Förslag mottages gärna! =)

Fienden

Hero
Nyx said:
Jag jobbar just nu med träningsregler för djur och bland annat stridsträning för hästar och rovdjur.

Min åsikt är att hästar behöver stridstränas om de ska fungera i strid, annars kommer hästars naturliga instinkt vara att fly när det blir bråkigt och blodlukt omkring dem.

Hundar kan självfallet också stridstränas.

Att ge dem specifika stridskonster vete tusan. För mig känns stridskonster mer avancerade och kräver lite mer än vad vanliga djur kan lära sig.
Vad skulle i så fall ingå i dessa stridskonster? Vilka moment? Förslag mottages gärna! =)
Saker som Riktat Bett, Undanmanöver, Berett Hopp och liknande. Tolka som du vill. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker inte djur ska kunna lära sig stridskonster, däremot upplever jag att stridskonster ger orättvisa fördelar mot motståndare som inte rimligen borde bry sig om dem. Jag skulle därför snarare föreslå att en hel radda stridskonsttekniker inte funkar i strid mot fyrfota djur, till exempel:
- allt som boostar vinit
- medföljning
- ripost

mest nån slags tanke. Varelser med feta, rentav superlativa, attributvärden men dåliga färdighetsvärden (de flesta djur, många monster, i synnerhet troll) är alldeles för lätta att spöa i Eon, we need to fix that somehow. (Pantheror är en av få fyrfota varelser som funkar, för de kombinerar godawesomeattribut med superlativa färdighetsvärden. Det är därför vi älskar dem).

Lycan

Hero
Mitt problem med stridskonsterna är som följer.

Ser man stridskonster som en mer utvecklad version av de vanliga vapenfärdigheterna måste man på något sätt hantera varför de är så kvalitativt åtskilda. Stridskonstanvändaren får tillgång till en helt annorlunda sorts förmågor än den som använder vanliga färdigheter, oavsett stridsvana, träningstid osv.

Denna klyfta mellan stidskonster och vanliga färdigheter har jag mycket svårt att leva mig in i (och aktualiseras i frågan om stridstränade djur, djur som instinktivt är effektiva kombattanter och icke spelbara raser som beskrivs som farliga krigare men saknar stridskonster).

Jag tycker att man antingen borde kunna lära sig tekniker trots att man använder vanliga vapenfärdigheter (för att representera en naturlig fallenhet för strid, autodidakter osv), eller omtolka reglerna så att alla vapenfärdigheter är stridskonster.

Petter42

Swordsman
Ja, det är faktiskt ett problem. Därför begränsar jag ofta stridskonsterna till vapenfärdigheten. Alltså så kan man t.ex. bara ha 14 i sin stridskonst om man har 14 i sin vapenfärdighet. Det betyder alltså att vapenfärdigheten är grundläggande kunskaper och hur långt ens kunskaper sträcker sig, och stridskonsten sedan är hur mycket av ens kunskaper som man förfinat.
Att sedan också köra med (jag brukar t.o.m. öka på lite) reglerna om höga FV i vapenfärdigheter ger ökad skada och VINIT ger ännu mer balans.