Man Mountainman
Storsvagåret
Hej svejs!
Nu när stridssystem tycks vara ämnet för dagen så kan jag ju passa på att delge er de idéer jag har på ett stridssystem som simulerar strid mellan ickemänskliga kombattanter.
Som någon säkert minns så pratade jag för ett tag sedan på det här forumet om de idéer jag haft om att göra ett spel som handlade om "fabeldjur" (alltså inte Kalle Anka och gänget, utan vanliga djur med intelligens och mer eller mindre mänskligt beteende).
Eftersom djur är så olika till omfång, kroppsbyggnad och rörelsemönster så kände jag behovet av att ha ett ganska abstrakt system, för att inte förlora mig i detaljer. Som alla riktiga stridssystem är det här uppdelat i rundor, som administreras via faser.
FAS 1: det första man gör i varje runda är att försäkra sig om att man vet vem som slåss med vem. Om någon inte skulle slåss med någon annan vid detta tillfälle, kan han här välja att anfalla någon annan.
FAS 2: Val av stridsteknik (kanske med någon annan term som låter mer djurisk). Det här är själva kärnan i striden. Här får man välja om man ska stampa på sin fiende, klänga sig fast på dess rygg och sätta tänderna i dess strupe, kasta kottar på den, slå mot den med en välriktad ram eller stånga den. Olika kombinationer av stridstekniker ger olika modifikationer på de inblandade teknikerna: man har t.ex. svårt för att stånga någon som klänger på ens rygg. Vilka tekniker man kan använda beror såklart på vilken sorts djur man spelar. Bland teknikerna märks även "flykt" som används om man egentligen inte är särskilt intresserad av att slåss.
FAS 3: här slår man helt enkelt ett motståndsslag mellan varje par av kombattanter. Motståndsslaget gäller en egenskap som motsvarar djurets smidighet (modifierat enligt valet av stridsteknik ovan). En apa som slåss mot en elefant kommer alltså så gott som alltid att vinna det här motståndsslaget. Den som vinner lyckas realisera den anfallsteknik han valde i Fas 3 och gör förhoppningsvis en smula skada.
FAS 4 Här slår man ytterligare ett motståndsslag, denna gång mellan det värde som svara för kombattanternas storlek. Om vinnaren från Fas 3 vinner även här så tas mellanskillnaden som skada. Apan från exemplet ovan kommer alltså sällan att kunna forcera elefantens tjocka hud, men om Elefanten någon gång skulle lyckas Stampa ned apan så kommer det bara att vara mos kvar.
Vad tycks?
Nu när stridssystem tycks vara ämnet för dagen så kan jag ju passa på att delge er de idéer jag har på ett stridssystem som simulerar strid mellan ickemänskliga kombattanter.
Som någon säkert minns så pratade jag för ett tag sedan på det här forumet om de idéer jag haft om att göra ett spel som handlade om "fabeldjur" (alltså inte Kalle Anka och gänget, utan vanliga djur med intelligens och mer eller mindre mänskligt beteende).
Eftersom djur är så olika till omfång, kroppsbyggnad och rörelsemönster så kände jag behovet av att ha ett ganska abstrakt system, för att inte förlora mig i detaljer. Som alla riktiga stridssystem är det här uppdelat i rundor, som administreras via faser.
FAS 1: det första man gör i varje runda är att försäkra sig om att man vet vem som slåss med vem. Om någon inte skulle slåss med någon annan vid detta tillfälle, kan han här välja att anfalla någon annan.
FAS 2: Val av stridsteknik (kanske med någon annan term som låter mer djurisk). Det här är själva kärnan i striden. Här får man välja om man ska stampa på sin fiende, klänga sig fast på dess rygg och sätta tänderna i dess strupe, kasta kottar på den, slå mot den med en välriktad ram eller stånga den. Olika kombinationer av stridstekniker ger olika modifikationer på de inblandade teknikerna: man har t.ex. svårt för att stånga någon som klänger på ens rygg. Vilka tekniker man kan använda beror såklart på vilken sorts djur man spelar. Bland teknikerna märks även "flykt" som används om man egentligen inte är särskilt intresserad av att slåss.
FAS 3: här slår man helt enkelt ett motståndsslag mellan varje par av kombattanter. Motståndsslaget gäller en egenskap som motsvarar djurets smidighet (modifierat enligt valet av stridsteknik ovan). En apa som slåss mot en elefant kommer alltså så gott som alltid att vinna det här motståndsslaget. Den som vinner lyckas realisera den anfallsteknik han valde i Fas 3 och gör förhoppningsvis en smula skada.
FAS 4 Här slår man ytterligare ett motståndsslag, denna gång mellan det värde som svara för kombattanternas storlek. Om vinnaren från Fas 3 vinner även här så tas mellanskillnaden som skada. Apan från exemplet ovan kommer alltså sällan att kunna forcera elefantens tjocka hud, men om Elefanten någon gång skulle lyckas Stampa ned apan så kommer det bara att vara mos kvar.
Vad tycks?