Nekromanti DLP och grejer

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej

När man läser beskrivningen av DLP så låter det som drivmedlet kan antändas utan syre, det ska tydligen endast krävas en elektriskstöt från ett batteri eller dyl.

Är det då logiskt att anta att puffran (ett givet DLP-vapen) fungerar i vakuum, eller är det någon teknisk detalj jag har glömt ?

Fungerar puffran under vatten, eller blir det något strul med laddningsmekanismen då ?
Dessutom så borde väl kulorna knappast färdas lika långt. Hur långt kommer en kula under vatten egenttligen ?

/Naug

Ezzy

Warrior
typ alla drivmedel i moderna vapen har syret bundet till de explosiva ämnena så att man får en effektiv explosion... kemiskt bundet om jag inte har helt fel... :C| vasjutton använder dom för explosivt ämne? aaah.... hur som helst så fungerar dom nog i rymden ja... både vanliga pistoler å DLP varianten... förutom att rymden inte är bra för pistolen då... det blir för varmt och kallt... och hur dom fungerar under vatten vet jag inte... antagligen fungerar dom bättre än vanliga vapen... eller kanske inte :C| :C) vad jag tänker på är att det inte kan vara bra för all finmekanik i vanliga pistoler med vatten... ett elektriskt vapen är nog enklare att skydda... äsch. jag vet inte jag bara gissar. hur som helst så går kulor inte alls bra under vatten. och som sagt så behöver inga moderna vapen externt syre... förutom bensinmotordrivna gatlingkulsprutor... :C)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag hoppas då att DLP funkar i vakuum. Annars blir ju MXS-900 DLP (tror att den heter så, den ser ut som den där från Alien 2 i alla fall, "pulse rifle" eller nåt) ett värdelöst Alien-slaktar-vapen... :gremcrazy:

Hmm... vaddårå? Funkar inte vanliga vapen i vakuum?

*känner mig dum*

Men du går säkert NV... och jag FG... så jag ska inte veta sånt :gremsmirk:.

Krille

Super Moderator
"Är det då logiskt att anta att puffran (ett givet DLP-vapen) fungerar i vakuum, eller är det någon teknisk detalj jag har glömt ?"

Nejdå. Moderna handeldvapen fungerar i rymden, förutsatt att de tål temperaturväxlingar på gott och väl 300 grader (-150 i skuggan till +150 på solsidan). Det stora problemet är att rekylen lätt kan skicka bort soldaten så att han hjälplöst tumlar ut i rymden.

"Fungerar puffran under vatten, eller blir det något strul med laddningsmekanismen då ?"

Den fungerar, men det är rätt stor risk för pipsprängning.

smaffy

Hero
jag tror det är rätt ultra-idiotiskt att skjuta med ett vapen under vattnet.. när kulan ska ut ur mynningen så orkar den inte tränga bort vattnet framför, vilket resulterar i att explosionen så att säja tar andra vägen ut. den exploderar med andra ord i din hand...

fast jag kan MYCKET väl ha fel nu.
fan vad jag hatar dethär nya forumet.

MovinGalt

Warrior
Jag tror nog inte att vapnet exploderar i handen på en, sätter man den mot en tegelvägg och trycker av, så exploderar den inte ( "men tegelväggen är inte lika massiv och omgärdande" säger ni då, men då säger jag att i vattnet finns det en massa syre ( H2O= En väteateom och TVÅ syreatomer) vilket borde förklara att det finns en hel del syre i vattnet. Sen består ju inte hela sjön av 1/3 väte och 2/3 syre, någon snorunge kanske har kastat i en pinne och det finns säkert en massa fiskskit och annat krafs ...Jag kan dock mkt väl tänka mig att kulans bana vrider sig och att kulan bromsas upp rejält av motståndet...

Detta har dock inget med fysik att göra utan det är bara jag som rotar lite i min logiska del av hjärnan....Vad som händer i rymden vill jag inte ens yttra mig om, eftersom det är 197% chans att det blir fel :gremgrin:

seinet

Swashbuckler
Jag säger som så utan att ha större insikt i ämnet...

Vatten är som luft, bara mycket tätare och hårdare.

/Seinet Wintermute - Har en tenta i datorsystemteknik i morgon (assamblerprogrammering och sådant)

MovinGalt

Warrior
Re: DLP och grejer [OT]

Jo, jag kollade igenom en broschyr men kunde bara hitta FP, den där P|uT0NiUm går säkert någon *host*sär-*host* linje...som inte finns till för vanliga "dödliga" :gremgrin:

(dettta är inget påhopp på den aktiva debatteraren P|uT0NiUm och jag hoppas att han inte tar illa upp :gremwink:)

PAX

Jordisk Äventyrare
Troligen trycker explosionen ut vattnet lättare än tar andra vägar ut om vapnet är av "robust" konstruktion.

Krille

Super Moderator
"Jag tror nog inte att vapnet exploderar i handen på en, sätter man den mot en tegelvägg och trycker av, så exploderar den inte ( "men tegelväggen är inte lika massiv och omgärdande" säger ni då, men då säger jag att i vattnet finns det en massa syre ( H2O= En väteateom och TVÅ syreatomer) vilket borde förklara att det finns en hel del syre i vattnet."

Dessvärre är syret i vattnet redan förbrännt. Man kan inte elda upp syre mer än elda upp det, så det lär inte hända något på grund av det. Eventuellt syre som fiskarna andas är löst i vattnet på ungefär samma sätt som kolsyra i en Coca-cola, men det är för mycket vatten runt omkring för att det ska kunna antändas.

En stor risk med vatten är dock att det måste flytta på sig. Vatten kan inte tryckas ihop lika bra som luft och det flödar inte lika snabbt heller. Med tanke på kulans form så finns en ganska rejäl chans för att trycket i pipan blir så stort att den sprängs.

Men vatten bromsar kulor rätt bra. En till två meter vatten stoppar i princip vilken gevärskula som helst.

MovinGalt

Warrior
Som jag sa...

det var bara lite "logik" från min sida och ingen fysisk/kemisk föreläsning...Det får andra sköta :gremgrin:

swazze

Swordsman
Re: DLP och grejer[OT]

Dessvärre är syret i vattnet redan förbrännt. Man kan inte elda upp syre mer än elda upp det, så det lär inte hända något på grund av det.

Ehhrm det är vätet som är förbrännt inte syret(förbränning sker när något ämne reagerar med syre). Dock kan man få ut syret ur vattnet genom att "förbränna" vattnet i flour. :gremcool:

(Var tog den tyffa smileyn vägen med den amerikanska studentmössan?)

MovinGalt

Warrior
Re: DLP och grejer[OT]

Vet inte riktigt, jag vill ha djävulen också, det är ju klart favoriten :gremgrin: får väl nöja mig med att flina som en å annan plebej...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
FöretagarGymnasiet [OT]

[Off-Topic] (jag känner mig korkad som jämt skriver "off-topic" i början av alla OT-inlägg när inga andra gör det)

Eller ibland "SamhällsProgrammet med inriktning Ekonomi" - det går dock snabbare att skriva/säga FG.

Ingen särlinje alltså :gremsmirk:, och nej, jag tog inte illa upp (jag vet att jag är korkad, men jag visste inte att jag var korkad :gremwink:).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ursäkter för ickekunnande.

Men du går säkert NV... och jag FG... så jag ska inte veta sånt

Hah ! Om du trodde att det var en bra ursäkt för att inte kunna tekniskt tjafs så lyssna på det här.
Jag läser matte på universitet, jag behöver definitivt inte kunna någonting praktiskt överhuvudtaget. :gremgrin:

/Naug

Bjorn

Hero
Vapen i rymden

Håller med om att det allra största (och förmodligen oöverstigliga) problemet är att atstonauten/soldaten slugas iväg av rekylen pga brist på gravitation och/eller något att hålla i sig i.

Vad gäller temperaturen så tror jag nog inte temperaturen "i vila" är det största problemet. Värmeöverföringen via strålning mellan vapnet och rymden är så ineffektiv att värmeledningen mellan vappnet och handen som håller den förmodligen blir det dominerande och rimligtvis måste bärarens hand ändå hålla hyffsad temperatur. Nej vad gäller temperatur tror jag snarare att det stora problemet är när man skjuter, i princip alla moderna vapen bygger ju på någon form av luftkylning. Speciellt vid automateld är man ju rätt beroende av att denna fungerar, det är liksom ingen slump att många kpistar och kulsprutor har en stor perforerad "kylfläns" runt pipan.

Detta problem får man ju tyvär även på planetytor utan nämvärd atmosfär...

/Bjorn