Nekromanti DN analyserar sönder Buffy

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Äntligen skriver DN:s kultursidor om lite riktig kultur, nämligen "Buffy, the Vampire Slayer", och dessutom om Joss Whedon och "Serenity".

En länk till DN

/tobias

Saxifrage

Hero
Det var en ganska trevlig artikel. Det eventuella feministiska perspektivet i Buffy har väl lyfts fram tidigare.

Att kalla Xander för "självsäker collegehunk" är väl lite att ta i, om det nu är han som åsyftas med den raden. Snarare är han väl en klassisk loser enligt gängse highschool-norm, precis som Willow är en bokmal och datanörd. Jag tycker att Buffy har rätt mycket av "nördarnas hämnd" i sig, de klena och töntiga är de som räddar världen. Det känns nästan mer påtagligt än "girl power"-inslagen.

Självsäkra hunkar finns det väl å andra sidan rätt många av i Sunnydale High, lustigt nog verkar deras huvuduppgift vara att bli vampyrmat väldigt fort! Kanske ännu ett inslag av nörd-revansch?

En av mina absoluta favoritscener är öppningsscenen till det allra första avsnittet, där en kille drar med en osäker tjej upp på en mörk vindsvåning. Tjejen är rädd och vill gå tillbaka, men killen insisterar. Plötsligt visar tjejen sitt vampyransikte, och sätter tänderna i killen. Ridå. En klassisk skräckfilms-twist med en skön vinkling.

Jag och min flickvän har förresten ägnat många timmar till att bråka om exakt hur mycket stryk Sydney Bristow (från "Alias") skulle få om hon gick i klinch med Buffy... några bud? :gremsmile:

magoo

Hero
Att kalla Xander för "självsäker collegehunk" är väl lite att ta i
Det kanske är Angel som avses - impotent och grubblande verkar vara mer Angel än Xander.

Jag tycker mycket om Buffy just för att karaktärerna faktiskt utvecklas - i likhet med Babylon 5. J W har alltid en överraskning åt mig. Jag ser fram emot Serenity, jag tycker att Firefly var nåt av det bästa som visats.

/Magoo

Saxifrage

Hero
Lovesick vampires

Det slog mig också att texten förmodligen syftar på Angel. Då är det ju en träffande beskrivning.

Så värst impotent är väl inte Angel i senare säsonger, då räddar han ju Buffy ett par gånger. Det roliga är att han och Spike i de avsnitten ägnar så fantastiskt mycket tid till att gnabbas över Buffy. Och det handlar verkligen om att gnabbas: det är inte fråga om att "göra upp" på något manligt vis, istället beter de sig verkligen så patetiskt och självömkande som snubbar ofta gör (men aldrig skulle erkänna) när det gäller tjejers gunst. Det är stor komik!

Nightowl

Champion
Angel vs Spike

"Gypsies! *ptui* Terrible people! We will speak of them no more!" :gremgrin: En av mina favoritepisoder av Angel... :gremsmirk:

Erik, som annars föredrog Spike innan han försökte vara snäll för annars fick han inte vara med och sköta Billy Boy, eller hur det nu var...

Saxifrage

Hero
Spike

Just det, Spike blev snäll för att han ville leka häst med Buffy, eller hur det var...

Nåja, helt snäll blev han ju inte. Så sent som i sista säsongen tyckte Giles trots allt att det var en bra idé att ha ihjäl Spike, vilket nästan lyckades. På det sättet var Spike rätt intressant som semi-snäll och instabil figur. Angel var ju egentligen rätt tröttsam när han hade varit ärkesnäll i en massa avsnitt. Vilket exemplifieras ganska bra av hur himla fel han känns när han dyker upp i slutet av säsong 7. Smackbang, Caleb är död, men sen då? Va, inget hångel?

Spike vs Angel var kul, men allra bäst är kanske när Riley och Spike bondar och inser att ingen av dem kommer att kunna få Buffy på det sätt de vill. Det var verkligen klassisk manlig vänskap i sin bästa form; inget kan ju förena killar så bra som hatet mot varandra... :gremsmile: