Det var en ganska trevlig artikel. Det eventuella feministiska perspektivet i Buffy har väl lyfts fram tidigare.
Att kalla Xander för "självsäker collegehunk" är väl lite att ta i, om det nu är han som åsyftas med den raden. Snarare är han väl en klassisk loser enligt gängse highschool-norm, precis som Willow är en bokmal och datanörd. Jag tycker att Buffy har rätt mycket av "nördarnas hämnd" i sig, de klena och töntiga är de som räddar världen. Det känns nästan mer påtagligt än "girl power"-inslagen.
Självsäkra hunkar finns det väl å andra sidan rätt många av i Sunnydale High, lustigt nog verkar deras huvuduppgift vara att bli vampyrmat väldigt fort! Kanske ännu ett inslag av nörd-revansch?
En av mina absoluta favoritscener är öppningsscenen till det allra första avsnittet, där en kille drar med en osäker tjej upp på en mörk vindsvåning. Tjejen är rädd och vill gå tillbaka, men killen insisterar. Plötsligt visar tjejen sitt vampyransikte, och sätter tänderna i killen. Ridå. En klassisk skräckfilms-twist med en skön vinkling.
Jag och min flickvän har förresten ägnat många timmar till att bråka om exakt hur mycket stryk Sydney Bristow (från "Alias") skulle få om hon gick i klinch med Buffy... några bud?