Man Mountainman
Storsvagåret
I Genesis' tråd om böcker OM rollspel sa jag att jag hade börjat skriva på en sån bok själv. Nu tänkte jag att jag skulle presentera den här idén och höra vad ni har att säga.
På forum som detta och i hobbyn i stort finns det en enorm mängd know-how, skicklighet och idéer om vad rollspel är och vad det kan vara. Det är dock svårt för nybörjaren att tillgodogöra sig allt detta — han måste genomgå en långsam inlärningsprocess. Idén med min bok är att skapa en resurs där nybörjaren kan hitta tips, idéer och insikter om vad rollspel kan vara och hur det kan spelas. Det är även tänkt att någon som aldrig spelat rollspel förut ska kunna använda den som en matnyttig introduktion till hobbyn.
Det är alltså inte frågan om teoretiskt navelskåderi av den sort jag annars är mycket förtjust i, men jag vill inte heller skriva en bok som bara är en längre version av "vad är rollspel?"-kapitel som vanligtvis finns i rollspelsböcker. Dylika kapitel tenderar att fokusera på en ganska snäv idé om vad rollspel är, medan jag vill ge en bred bild av alla de saker som rollspel kan vara. Detta betyder att bland annat redogöra för de insikter som det senaste decenniets "rollspelsteori" har bidragit med, men att utelämna det teoretiska planet och bara beskriva de resultat som har direkt bäring på praktiken.
Jag vet inte om mitt projekt har någon målgrupp, men om Arvidos får sin vilja igenom så kanske fler vanliga människor får upp ögonen för rollspelshobbyn, och i såna fall vore det väl bra om det fanns en bok de kunde köpa eller ladda ned från Internet för att lära sig lite mer om sin nya hobby?
Såhär skulle upplägget vara. Om boken verkligen ska kunna förstås av människor som aldrig spelat rollspel förut, måste det första kapitlet vara en introduktion som lär läsaren vad rollspel är. Här är det viktigt att slå en balans mellan att vara allt för specifik och allt för allmän: är man för specifik så kanske man ger läsaren intrycket av att rollspel bara kan fungera på ett sätt, men är man för allmän så kommer läsaren att bli förvirrad. Därför var min idé att börja med att ge en rätt typisk bild av rollspel, som sedan nyanseras i de följande kapitlen (och, givetvis, att förklara för läsaren att det är så upplägget ser ut). Detta har den ytterligare fördelen att en läsare som har erfarenhet av rollspel och som alltså redan har sin typbild kommer att kunna hoppa över "vad är rollspel?"-kapitlet och gå direkt till de bitar som har möjlighet att ge honom något.
Sen kommer det att följa ett antal kapitel som behandlar specifika ämnen. Nedan en lista med exempel på ämnen som jag tror kan vara bra att ta upp, sorterade inte efter vilket kapitel de slutligen kommer att hamna i (det är jag långt ifrån att bestämma) utan i någon slags allmän ämnesordning.
Makt
- Hur berättarmakten kan fördelas mellan spelare och spelledare
- Stances
- Sätta de fasta spelar- och spelledarrollerna i fråga.
Regler
- Vilka typer av regler finns det?
- Vad ska man välja?
- Hur fungerar regler? Vad kan man tänka på?
- Förslag/exempel på regelsystem
- Göra egna regler
- Kan man spela utan regler? Vad är egentligen regler?
Spelaren
- Olika spelartyper. GNS. Kreativa agendor.
- Förhållandet mellan rollpersonen och spelaren
- Hur gör man en intressant rollperson?
- Rollgestaltning, inlevelse etc
- Problemlösning, metaspelande (besättning i NisseNytt-bemärkelsen)
- Får en spelare bara ha en rollperson? Kan man dela på en rollperson?
- Etikett kring spelbordet.
Spelledaren
- Vad behöver spelledaren göra?
- Olika former av spelledarroller beroende på spelstil
- Spelledaretikett
Berättelsen
- Olika former av äventyr (järnväg, fisktank, etc...)
- Planering kontra improvisation
- Upplevelse kontra samberättande.
- Stämning, tema etc
- Dramaturgi, valsituationer
Världen
- Vad består en spelvärld av?
- Exempel/förslag på spelvärldar?
Tekniker
Olika tekniker man kan använda när man spelar.
- Scene-framing
- Bomber
- Rekvisita
- Att använda rummet
etc...
Improvisation
- Arketyper
- Lyhördhet
Okej, det var väl det. Vad tror ni? Om vi för ögonblicket sätter inom parentes alla frågor om huruvida det överhuvudtaget är något bevänt med ett sånt här projekt, vad tror ni om mina konkreta tankar kring hur det ska utföras? Och finns det kanske rentav någon som känner sig lockad att hjälpa till på ett litet hörn? Jag är ju inte den komplette rollspelaren själv och kan säkert behöva konsultering i vissa frågor.
På forum som detta och i hobbyn i stort finns det en enorm mängd know-how, skicklighet och idéer om vad rollspel är och vad det kan vara. Det är dock svårt för nybörjaren att tillgodogöra sig allt detta — han måste genomgå en långsam inlärningsprocess. Idén med min bok är att skapa en resurs där nybörjaren kan hitta tips, idéer och insikter om vad rollspel kan vara och hur det kan spelas. Det är även tänkt att någon som aldrig spelat rollspel förut ska kunna använda den som en matnyttig introduktion till hobbyn.
Det är alltså inte frågan om teoretiskt navelskåderi av den sort jag annars är mycket förtjust i, men jag vill inte heller skriva en bok som bara är en längre version av "vad är rollspel?"-kapitel som vanligtvis finns i rollspelsböcker. Dylika kapitel tenderar att fokusera på en ganska snäv idé om vad rollspel är, medan jag vill ge en bred bild av alla de saker som rollspel kan vara. Detta betyder att bland annat redogöra för de insikter som det senaste decenniets "rollspelsteori" har bidragit med, men att utelämna det teoretiska planet och bara beskriva de resultat som har direkt bäring på praktiken.
Jag vet inte om mitt projekt har någon målgrupp, men om Arvidos får sin vilja igenom så kanske fler vanliga människor får upp ögonen för rollspelshobbyn, och i såna fall vore det väl bra om det fanns en bok de kunde köpa eller ladda ned från Internet för att lära sig lite mer om sin nya hobby?
Såhär skulle upplägget vara. Om boken verkligen ska kunna förstås av människor som aldrig spelat rollspel förut, måste det första kapitlet vara en introduktion som lär läsaren vad rollspel är. Här är det viktigt att slå en balans mellan att vara allt för specifik och allt för allmän: är man för specifik så kanske man ger läsaren intrycket av att rollspel bara kan fungera på ett sätt, men är man för allmän så kommer läsaren att bli förvirrad. Därför var min idé att börja med att ge en rätt typisk bild av rollspel, som sedan nyanseras i de följande kapitlen (och, givetvis, att förklara för läsaren att det är så upplägget ser ut). Detta har den ytterligare fördelen att en läsare som har erfarenhet av rollspel och som alltså redan har sin typbild kommer att kunna hoppa över "vad är rollspel?"-kapitlet och gå direkt till de bitar som har möjlighet att ge honom något.
Sen kommer det att följa ett antal kapitel som behandlar specifika ämnen. Nedan en lista med exempel på ämnen som jag tror kan vara bra att ta upp, sorterade inte efter vilket kapitel de slutligen kommer att hamna i (det är jag långt ifrån att bestämma) utan i någon slags allmän ämnesordning.
Makt
- Hur berättarmakten kan fördelas mellan spelare och spelledare
- Stances
- Sätta de fasta spelar- och spelledarrollerna i fråga.
Regler
- Vilka typer av regler finns det?
- Vad ska man välja?
- Hur fungerar regler? Vad kan man tänka på?
- Förslag/exempel på regelsystem
- Göra egna regler
- Kan man spela utan regler? Vad är egentligen regler?
Spelaren
- Olika spelartyper. GNS. Kreativa agendor.
- Förhållandet mellan rollpersonen och spelaren
- Hur gör man en intressant rollperson?
- Rollgestaltning, inlevelse etc
- Problemlösning, metaspelande (besättning i NisseNytt-bemärkelsen)
- Får en spelare bara ha en rollperson? Kan man dela på en rollperson?
- Etikett kring spelbordet.
Spelledaren
- Vad behöver spelledaren göra?
- Olika former av spelledarroller beroende på spelstil
- Spelledaretikett
Berättelsen
- Olika former av äventyr (järnväg, fisktank, etc...)
- Planering kontra improvisation
- Upplevelse kontra samberättande.
- Stämning, tema etc
- Dramaturgi, valsituationer
Världen
- Vad består en spelvärld av?
- Exempel/förslag på spelvärldar?
Tekniker
Olika tekniker man kan använda när man spelar.
- Scene-framing
- Bomber
- Rekvisita
- Att använda rummet
etc...
Improvisation
- Arketyper
- Lyhördhet
Okej, det var väl det. Vad tror ni? Om vi för ögonblicket sätter inom parentes alla frågor om huruvida det överhuvudtaget är något bevänt med ett sånt här projekt, vad tror ni om mina konkreta tankar kring hur det ska utföras? Och finns det kanske rentav någon som känner sig lockad att hjälpa till på ett litet hörn? Jag är ju inte den komplette rollspelaren själv och kan säkert behöva konsultering i vissa frågor.