Nekromanti DnD 3.5 och Pathfinder?

Bassejr

Hero
Hej

Jag överväger att införskaffa ett nytt rollspel, och något D20 system ligger i åtanke.
Såhär: Jag tycker mycket av DnD 3.5 systemet var roligt, och när jag läser om pathfinder står det att det är "Backward-compatible with 3.5 fantasy rules but offering new solutions and options that place it firmly on the cutting edge".

Vad exakt är skillnadena och likheterna, från någon erfaren spelare, mellan Dungeons and Dragons 3.5 och Pathfinder? Och fungerar diverse Sourcebooks för 3.5 fantasy (som T.EX World Of Warcraft boken från Swords and Sorcery) med Pathfinder?

anth

Vetefan
Skillnaden mellan PF och 3,5 är ungefär lika stor som mellan 3,5 och 3,0 (PF brukar för övrigt kallas DnD 3,75).

I PF har man gjort små ändringar överallt - det blir antagligen svårt att lista allt.
På rak hand kommer jag på:
- Omgjort xp-system, det har lite inverkan på spelet om man inte har saker som kostar xp etc.
- Mer feats. Man får feats var annan level istället för var tredje (detta brukar ställa till problem vid konverteringar)
- Enklare skillsystem.
- Mer class abilities. Tanken är att att man alltid ska få något nytt när man går upp i level.

God45

#PrayersForBahakan
Pathfinder ändrar regler för grapplings och tripping och sådant till ett Combat manouver system som är rätt trevligt.

De skriver om en del spells och förmågor och ändrar ett par regler.

Den största förändringen är att klasserna är bättre gjorda och mäktigar i Pathfinder än i 3.5.

Så ja, det är bakåt kompatibel när det gäller föremål, äventyr och sådant men inte när det kommer till karaktärsklasser. Man kan förstås fixa detta med ytters lite jobb, jag portade tex Warlocken från 3.5 till Pathfinder genom att höja hitdicen och slänga in lite extra förmågor.

Sammanfattningsvis är Pathinder 3.5 med någons husregler och en rejäl errata. Jag körde tex Sccared lands settingen från Sword & Sorcery med Pathfinder utan några problem.

Just Warcraft böckerna har jag inte koll på för de har sina egna klasser va? Det kan bli lite meckigt.

Bassejr

Hero
De har i princip adopterat klasserna från World of Warcraft MMO't. Men som systemet beskrivs, tror jag nog inte att klasserna blir svåra att modifiera.
Alla magiker har sats ihop i "Arcanists" kontra "Healers", där de två kategorierna har tre under-indelningar var, så där kan det bli lite konstigt, men det går nog att ordna...

Ok, jag tar och skafffar Pathfinder. Vilken utgåva av core rules är den senaste, och var går den att få tag på?

God45

#PrayersForBahakan
Finns bara en core book. Du kan köpa den i nästan alla spel affärer eller från amazon. Det är den här: http://www.amazon.com/Pathfinder-Roleplaying-Game-Core-Rulebook/dp/1601251505

Du vill INTE ha beginners boxen, den innehåller inte hela regelboken.

Hela regelboken finns laglig och gratis här fast utan alla bilder och all värld infon men det ska du ändå inte använda: http://www.d20pfsrd.com/

Det finns också en Ipad app med hela regleboken för 7 kr.

De tre böckerna som ger dig fler klasser och sådant är Advanced playersguide, Advanced combat och Advanced magic. Men ska du använda warcraft boken behöver du inte dem.

Något mer de behöver veta så är det bara att fråga på :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Ok, jag tar och skafffar Pathfinder. Vilken utgåva av core rules är den senaste, och var går den att få tag på?"

Pathfinder Core Rulebook är den enda de gett ut. Finns på Amazon, SFBok, Adlibris och Leisure Games bland andra. Nybörjarlådan finns på dessa platser med, ifall du skulle vilja ha den istället.

Storuggla, som olle ljungström sa

Bassejr

Hero
Tja, Fungerar multi class systemet likadant som jag har förstått det i 3.5?

att man har en character level, och när man går upp i level får man välja till en level av en klass, i princip vilken som helst, som spelledaren tillåter, utöver ens egen?

Storuggla

Champion
"De tre böckerna som ger dig fler klasser och sådant är Advanced playersguide, Advanced combat och Advanced magic."

Av dem är det Players Guide som är tokbra. De andra är... eh, bra men absolut inte i samma liga som APG.

Storuggla, ingen nämner någonsin GMG

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
"De tre böckerna som ger dig fler klasser och sådant är Advanced playersguide, Advanced combat och Advanced magic."

Av dem är det Players Guide som är tokbra. De andra är... eh, bra men absolut inte i samma liga som APG.

Storuggla, ingen nämner någonsin GMG
Storuggla har helt rätt :gremsmile: Lyssna på honom.

Men de extra grejerna från de båda mindre bra böckerna finns i SRD:en om du vill kolla på dem innan du köper.

God45

#PrayersForBahakan
trevligt att kunna hjälpa till :gremsmile:

Kan jag ställa en nyfiken fråga? Varför Warcraft världen? Har du spelare som är nya men spelat WoW länge?

Jag vill liksom inte kalla Warcraft världen ytlig men The Alliance dyrkar "The Light" som är allmänt goda saker :gremwink:

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
Pathfinder Core Rulebook är den enda de gett ut.
Japp, men om jag förstått rätt så finns det olika tryckningar där de pillat in errata i de senare. Så se upp med att köpa begagnat.

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Pathfinder ändrar regler för grapplings och tripping och sådant till ett Combat manouver system som är rätt trevligt.
Aningen OT, men kan inte låta bli att kommentera det där. Grappling har gått från att vara helt obegripligt till bara skitkomplicerat. Och alla vet ju att grappling är den enda viktiga regeln i rollspel :gremsmile:

Bassejr

Hero
God45 said:
trevligt att kunna hjälpa till :gremsmile:

Kan jag ställa en nyfiken fråga? Varför Warcraft världen? Har du spelare som är nya men spelat WoW länge?

Jag vill liksom inte kalla Warcraft världen ytlig men The Alliance dyrkar "The Light" som är allmänt goda saker :gremwink:
Jag vill påstå att Warcraft har en av de mer väutvecklade världarna jag stött på, om man läser på lite...

Well, när det kommer till religionen, så har du bland annat Scarlet Crusade, som är "Holy Light" fanatiker och häldre slaktar nattalverna och tvärgarna än att slåss sida vid sida med dem.
Dvärgarna har sin titan-religion, typ "Stora jättar och gudar högg oss ur stenen för att vakta världen ed byggt åt oss".
Natt alverna dyrkar månen, och har av lika mycket religös övertygelse, och lika del personlig erfarenhet, börjat säga att Arcane magi, som har sitt ursprung hos demonerna, är farligt, eftersom det var Arcane magin som fällde det gamla alv imperiet och satte den första cataclysm:en i rullning.
Orkerna har vänt sig från sin krigiska demondyrkan, och gått tillbaka till sin naturistiska och fredsälskande shamanistiska religion, vilken de delar med de nyfunna Tauren, och deras gamla allierade, voodoo dyrkande Troll-vänner.

Scarlet Crusade, som brukade stå med alliansen, har blivit för fanatiska för att Stormwind ska kunna stödja deras kamp, Nattalverna, som inte dök up förän nyligen (jag spelar strax efter warcraft 3), verkar fortfarande vara mystiska, så alliansen vill egentligen inte ha för mycket med dem att göra.
De fria Undead har tekniskt sett ingen allians med någon, men har ambassadörer från både Alliance och Horde. och tycker egentligen inte så värst mycket om någon av dem.
De människor som bosatt sig i den nya Alliance kollonin i Kalimdor, är lojala till Jaina Proudmoore, som vill se ett vapenstillestånd mellan horden och alliansen, eller ännu häldre, en varaktig fred, vilket betyder att hon går rakt emot Stormwinds agressiva synsätt, och därför blivit ovän med kungen.
utöver dessa har vi The Steemwheeld Cartell, alla världen Goblins och derasolika affärsimperium, som bara bryr sig om kriget eftersom man kan tjäna pengar på att sälja vapen till båda sidor.
Scourge, lett av Arthas, en människoprins, besatt av Ner'zul, "The litch king", en odöd orkisk necromancer, vill omvända och döda hela världens befolkning för att skapa ett "Undead Paradise".
The burning legion, som har gjort sig skylldiga till Alvernas fall, orkernas krigiskhet, The Litch Kings och Scourges födelse, söndrandet av orkernas hemland Dranaei, och i princip allt annat ont i världen. Dessa har som uppgift av en korrupt Titan gud, att förstöra allt som är vackert och levande, allt som titanerna skapat. de vill altså driva mot apockalypsen.
Det fins fler som vill det. "Twilights Hammer" är en organisation som vill döda allt levande för att de gamla gudarna, från tiden innan titanerna, ska kunna återta sin plats i världen.
etc...

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
God45 said:
Aningen OT, men kan inte låta bli att kommentera det där. Grappling har gått från att vara helt obegripligt till bara skitkomplicerat. Och alla vet ju att grappling är den enda viktiga regeln i rollspel :gremsmile:
Mina grappling regler i alla spel är att om du vill grappla så kommer jag slå dig med den tyngsta boken jag har i närheten :gremwink:

Det finns inga spel med bra grappling regler. Varje gång någon säger "Det här systemet är bra för grappling" blir jag besviken när jag läser det.

Ett tag lät jag folk som hade "Throw anything" featen i Pathfinder kasta motståndare som de slog i en strenght check hur de ville. Inte alls balanserat men riktigt underhållande :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Det verkar som om du kan ta fram djupet ur settingen så då förstår jag :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
Tja, Fungerar multi class systemet likadant som jag har förstått det i 3.5?

att man har en character level, och när man går upp i level får man välja till en level av en klass, i princip vilken som helst, som spelledaren tillåter, utöver ens egen?
Ja.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Necross said:
Grappling har gått från att vara helt obegripligt till bara skitkomplicerat.
Slå en d20, lägg till din CMB och om resultatet är lika med eller högre än målets CMD så är denne grapplad. Hur kan det anses som komplicerat?

/Anders