Nekromanti DnD 3.5 och Pathfinder?

God45

#PrayersForBahakan
Organ said:
Necross said:
Grappling har gått från att vara helt obegripligt till bara skitkomplicerat.
Slå en d20, lägg till din CMB och om resultatet är lika med eller högre än målets CMD så är denne grapplad. Hur kan det anses som komplicerat?

/Anders
Size modifiers, några plus eller minus om jag vill greppa en drake? När gäller attacks of opertunity? Om jag grapplar det här trollet, kan någon annan trippa mig? Kan de trippa trollet? Om jag grapplar en drake, kan jag klättra runt på den som i shadow of the collosus? Kan draken flyga medan jag grapplar den? Följer jag med då eller?

Det finns säkert ett svar till alla de här frågorna men det är jobbigt som tusan att kolla upp det vid bordet.

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Det finns inga spel med bra grappling regler. Varje gång någon säger "Det här systemet är bra för grappling" blir jag besviken när jag läser det.
Jag tycker faktiskt Ars Magica har hyfsade Grappling-regler. Man slår attack (Brawl) och motståndaren slår försvar. Du lyckas greppa om ditt värde är högst och värdet du vinner med (Attack Advantage) noteras som ditt Grapple Strength-värde. Offret kan försöka bryta sig loss som en attack och slår då attack mot försvar och om hans attackvärde är högre än ditt försvarsvärde dras hans Attack Advantage av från ditt Grapple Strenght, och han är lös om Grapple Strenght blir 0 eller lägre. Sen kan du försöka stärka ditt Grapple Strenght som en ny attack osv.

Nåja, detta duger i spel som inte vill vara så himla strategiska och fiffiga. Nog med OT från mig :gremsmile:

Ambitionen med Pathfinder var ju också att fixa några spells som var lite för bra (Polymorph bl a), men jag vet inte om jag tycker att de lyckades så bra med det. Monster Summoning är fortfarande helt groteskt t ex.

God45

#PrayersForBahakan
Någonting man kan göra för att jämna ut Pathfinder lite är att helt enkelt ta bort Wizard, Sorcerer, Druid och Cleric och sedan fluffa om Bard:en.

För kolla på Gandalf. Han håller inspirerande tal, vet mycket, slåss med ett svärd och en stav och kastar lite magi som en sista utväg när han verkligen måste. Han är en Bard. Det där att han ser männsklig ut men lever jättelänge? Det är för att han är en halv-alv.

Så Barden är nu Trollkarlen och spelet är inte lika obalanserat :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
God45 said:
Size modifiers, några plus eller minus om jag vill greppa en drake? När gäller attacks of opertunity? Om jag grapplar det här trollet, kan någon annan trippa mig? Kan de trippa trollet? Om jag grapplar en drake, kan jag klättra runt på den som i shadow of the collosus? Kan draken flyga medan jag grapplar den? Följer jag med då eller?

Det finns säkert ett svar till alla de här frågorna men det är jobbigt som tusan att kolla upp det vid bordet.
Det stämmer nog det du säger men det du beskriver är extremfall. En drake tillräckligt stor för att kunna lyfta med en mediumstor varelse på ryggen har såpass hög CMD att det sällan är värt att försöka sig på att grappla den. När det handlar om jämnstora varelser som försöker hålla fast varandra så funkar det både alldeles utmärkt och enkelt.

/Anders

chrull

Stockholm Kartell
Organ said:
God45 said:

Det stämmer nog det du säger men det du beskriver är extremfall. En drake tillräckligt stor för att kunna lyfta med en mediumstor varelse på ryggen har såpass hög CMD att det sällan är värt att försöka sig på att grappla den. När det handlar om jämnstora varelser som försöker hålla fast varandra så funkar det både alldeles utmärkt och enkelt.

/Anders
Jag tror inte någon i kingmaker kampanjen någonsin lyckats bryta sig fri från en grapple utan hjälp av andra personer. Det enda som har hjälpt är grease.

Och nästan varje gång har det dykt upp frågor som "vad händer om person C försöker slå person A som just nu grapplar B?

Något är klart fel med grapple-reglerna.

Storuggla

Champion
"Något är klart fel med grapple-reglerna."

Något är klart fel med spelare som när det blir strid tvångsmässigt ska börja kramas med fienden.

Storuggla, trip däremot

Organ

Out of time, out of mind
chrull said:
Jag tror inte någon i kingmaker kampanjen någonsin lyckats bryta sig fri från en grapple utan hjälp av andra personer. Det enda som har hjälpt är grease.
Ja den som grapplar får som bekant en +5-bonus på sitt slag för att bibehålla sitt grepp om det väl har lyckats. Det är väl bara att husregla bort den bonusen så borde det problemet vara borta, eller?

chrull said:
Och nästan varje gång har det dykt upp frågor som "vad händer om person C försöker slå person A som just nu grapplar B?
Varför skulle det vara konstigt? Om attacken sker innan någon blivit grapplad, eller om grapplingen misslyckats, så sker attacken som vanligt. Den som grapplar är rent regelmässigt grapplad den med, så attacker mot någon som grapplar hanteras med samma modifikationer som mot en grapplad. Eller är det någon annan specifik situation du tänker på?

/Anders

chrull

Stockholm Kartell
Organ said:
chrull said:
Ja den som grapplar får som bekant en +5-bonus på sitt slag för att bibehålla sitt grepp om det väl har lyckats. Det är väl bara att husregla bort den bonusen så borde det problemet vara borta, eller?

chrull said:
Varför skulle det vara konstigt? Om attacken sker innan någon blivit grapplad, eller om grapplingen misslyckats, så sker attacken som vanligt. Den som grapplar är rent regelmässigt grapplad den med, så attacker mot någon som grapplar hanteras med samma modifikationer som mot en grapplad. Eller är det någon annan specifik situation du tänker på?

/Anders
Vet inte ens om jag kände till +/-5 modifikationen. Det har bara visat sig att monsters CMD är ofta helt sjukt höga och svåra att överkomma.

Jag minns inte exakt vad det har varit för frågor, men det har varit saker som "i vilken ruta befinner sig den mindre av de två under grappel?", "hur funkar threat och reach för ett monster med 8 armar när den grapplar?", "hur många armar används det vid grapple?" "kan jag dricka potionen jag håller i när jag grapplas?" "kan jag plocka fram en wand?", "kan jag attackera den som grapplar mig". Och när svaret på den frågan är löst så är ofta nästa fråga "hur mycket minus får jag?".

Ofta följs detta av "är vi säkra på att jag behöver slå 35 på min d20 för att lyckas bryta mig loss nu alltså?"

Necross

Swashbuckler
chrull said:
Exakt den typen av frågor dyker ständigt upp. Jävligt störande.

Organ

Out of time, out of mind
chrull said:
Organ said:
chrull said:

chrull said:
Jag minns inte exakt vad det har varit för frågor, men det har varit saker som "i vilken ruta befinner sig den mindre av de två under grappel?", "hur funkar threat och reach för ett monster med 8 armar när den grapplar?", "hur många armar används det vid grapple?" "kan jag dricka potionen jag håller i när jag grapplas?" "kan jag plocka fram en wand?", "kan jag attackera den som grapplar mig". Och när svaret på den frågan är löst så är ofta nästa fråga "hur mycket minus får jag?".

Ofta följs detta av "är vi säkra på att jag behöver slå 35 på min d20 för att lyckas bryta mig loss nu alltså?"
Två personer med jämförbara stats och BAB har ungefär 50/50-chanser att grappla varandra. Så där haltar inte reglerna märkbart. Och det är väl lite där skon klämmer. Det verkar som om ni försöker göra saker det inte är meningen att man ska kunna göra (eller att det ska vara svårt i alla fall). Om ni försöker brotta ner drakar, bulletter och Purple Worms så förstår jag att det skiter sig. Betänk att de inte bara med största sannolikhet har högre Str än någon PC utan att de även får bonus för sin storlek med +2 per size-kategori över era mediumgubbar.

Jag har dock inte grapplereglerna framför mig men ska kolla
när jag kommer hem ifall jag missat nåt.

/Anders

God45

#PrayersForBahakan
Mitt stora problem med grappling regler är att jag måste stanna spelet och kolla upp saker. Jag avskyr att göra det. Jag avskyr det så mycket att jag aldrig gör det. Så om reglern är så avancerade att jag inte kan hålla dem i huvudet är de oanvändbara. Alltså kan jag inte använda grappling reglerna trots att jag en gång i tiden försökte lära mig dem utantil.

Det här är egentligen varför jag inte spelar 3.x/ Pathfinder enligt reglerna längre :gremwink: Jag använder böckerna för klasserna och sedan kör jag ett oheligt hopkok av basic d&d och 1ed regler i bakgrunden.

chrull

Stockholm Kartell
Organ said:
Det verkar som om ni försöker göra saker det inte är meningen att man ska kunna göra (eller att det ska vara svårt i alla fall). Om ni försöker brotta ner drakar, bulletter och Purple Worms så förstår jag att det skiter sig. Betänk att de inte bara med största sannolikhet har högre Str än någon PC utan att de även får bonus för sin storlek med +2 per size-kategori över era mediumgubbar.
Kan du svara på VARFÖR jag som spelare skulle vilja grappla någon?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
chrull said:
Organ said:
Det verkar som om ni försöker göra saker det inte är meningen att man ska kunna göra (eller att det ska vara svårt i alla fall). Om ni försöker brotta ner drakar, bulletter och Purple Worms så förstår jag att det skiter sig. Betänk att de inte bara med största sannolikhet har högre Str än någon PC utan att de även får bonus för sin storlek med +2 per size-kategori över era mediumgubbar.
Kan du svara på VARFÖR jag som spelare skulle vilja grappla någon?
Förutom rent sexuella anledningar så är det väl om man vill ta någon till fånga utan att ha ihjäl personen?

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Förutom rent sexuella anledningar så är det väl om man vill ta någon till fånga utan att ha ihjäl personen?
Jo, men det är ju det enda tillfället jag kan komma på. Alla andra tillfällen är grapple ett dåligt alternativ för en RP som saknar förmågor som Swallow Whole...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
chrull said:
Vitulv said:
Jo, men det är ju det enda tillfället jag kan komma på. Alla andra tillfällen är grapple ett dåligt alternativ för en RP som saknar förmågor som Swallow Whole...
Jo alltså, grapple är i huvudsak en mekanik som monster använder. Stora läskiga saker med tentakler och slukande munnar. Så ser i varje fall jag det.

Storuggla

Champion
"Jo alltså, grapple är i huvudsak en mekanik som monster använder. Stora läskiga saker med tentakler och slukande munnar. Så ser i varje fall jag det."

Och vissa munkar som spelas av vissa forumiter.

Storuggla, var det ont

CapnZapp

Myrmidon
Om man tycker d20 (3.0 eller 3.5) är roligt kan man väl lika gärna spela Pathfinder i dagens läge.

Enklast hitta material i butik osv; mycket bättre äventyr än vad WotC någonsin lyckades kläcka ur sig etc.

Bara man är fullt på det klara med att Paizos grundsats, att faktiskt fixa problemen i d20, är bullshit.

Precis som sagts ovan är PF en patch på en patch. 3.75.

Eller vad du vill: De grundläggande wonkigheterna i d20 är kvar.

Med andra ord: tyckte du att 3.5 var irriterande för att de alltför ofta ändrade bara för ändringens skull (utan att fixa det underliggande problemet) så kommer du bli minst lika irriterad på Pathfinder.

Gamla griniga gubben i mig säger att de lika gärna kunnat bara trycka upp en exakt kopia av 3.5 och besparat sig allt besvär med nya regler för hur bra de löste d20-systemets fundamentala brister.

Cyberhest

Konträr kverulant
Inte minst är det en enda regelbok, som är enorm till omfånget. Jag verkar för övrigt vara den enda i universum som *hatar* det. Mycket mer behändigt med tre grundböcker.