chrull said:
Jag tror inte någon i kingmaker kampanjen någonsin lyckats bryta sig fri från en grapple utan hjälp av andra personer. Det enda som har hjälpt är grease.
Ja den som grapplar får som bekant en +5-bonus på sitt slag för att bibehålla sitt grepp om det väl har lyckats. Det är väl bara att husregla bort den bonusen så borde det problemet vara borta, eller?
chrull said:
Jag minns inte exakt vad det har varit för frågor, men det har varit saker som "i vilken ruta befinner sig den mindre av de två under grappel?", "hur funkar threat och reach för ett monster med 8 armar när den grapplar?", "hur många armar används det vid grapple?" "kan jag dricka potionen jag håller i när jag grapplas?" "kan jag plocka fram en wand?", "kan jag attackera den som grapplar mig". Och när svaret på den frågan är löst så är ofta nästa fråga "hur mycket minus får jag?".
Ofta följs detta av "är vi säkra på att jag behöver slå 35 på min d20 för att lyckas bryta mig loss nu alltså?"
Två personer med jämförbara stats och BAB har ungefär 50/50-chanser att grappla varandra. Så där haltar inte reglerna märkbart. Och det är väl lite där skon klämmer. Det verkar som om ni försöker göra saker det inte är meningen att man ska kunna göra (eller att det ska vara svårt i alla fall). Om ni försöker brotta ner drakar, bulletter och Purple Worms så förstår jag att det skiter sig. Betänk att de inte bara med största sannolikhet har högre Str än någon PC utan att de även får bonus för sin storlek med +2 per size-kategori över era mediumgubbar.
Jag har dock inte grapplereglerna framför mig men ska kolla
när jag kommer hem ifall jag missat nåt.
/Anders