Nekromanti DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

anth

Vetefan
Re: DnD 4E / Essentials i Stockholm, 1:a spelmötet

Eksem, lyssna på Dante - han är klok. :gremsmile:

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Krönika, del 2

anth said:
Avslutningsvis: är det rätt uppfattat att alla har 1000 xp, nästa gång blir sön 06 jan 13:00 på dragons lair och vi då börjar i Sharn?
Själv jobbar jag till kvart i två på söndag. Hur länge tänkte folk köra på söndag om det blir av? Om jag kommer runt 15 och vi bryter runt 17 funderar jag nog på att banga, oavsett hur trevliga ni är.

anth

Vetefan

Hellzon said:
Själv jobbar jag till kvart i två på söndag. Hur länge tänkte folk köra på söndag om det blir av? Om jag kommer runt 15 och vi bryter runt 17 funderar jag nog på att banga, oavsett hur trevliga ni är.
Jag kan tänka mig att spela 15-20.

Jarl

Hero
Re: Level 2

Kollade precis på din karaktär på Obsidian, tänkte bara påpeka att du verkar konsekvent skrivit +1 för mycket från grundegenskaperna; 18 ska ge +4, inte +5, 11 ger ingenting osv.

anth

Vetefan

Jarl said:
Kollade precis på din karaktär på Obsidian, tänkte bara påpeka att du verkar konsekvent skrivit +1 för mycket från grundegenskaperna; 18 ska ge +4, inte +5, 11 ger ingenting osv.
Jag gjorde det enkelt för mig - man får + ½ level, jag la in den bonusen direkt. :gremsmile:

anth

Vetefan

Är det någon som har lite formateringstips för Obsidian Portal?
Jag satt i en timme igår innan jag kom på att man ska skriva ==+== istället för +.
Nu upptäckte jag just att OP käkar upp mellanslagen efter kommatecknen och jag orkar inte felsöka igen. Någon som vet varför och vad man kan göra åt det?
Glöm mellanslagen, de finns där.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

anth said:
Jarl said:
Jag gjorde det enkelt för mig - man får + ½ level, jag la in den bonusen direkt. :gremsmile:
Men det är skillnad på modifier (utan +½ level) och ability check bonus (med +½ level).

T.ex. skadebonus använder modifiern rakt av, utan bonus för level.

anth

Vetefan

Dante said:
Men det är skillnad på modifier (utan +½ level) och ability check bonus (med +½ level).
T.ex. skadebonus använder modifiern rakt av, utan bonus för level.
Meh - jag som var så glad över att jag började göra mer skada.

Det positiva är att jag snart gjort alla 4E-noob misstag som går göra - sen kan jag ju inte göra mer fel. :gremsmile:

anth

Vetefan

Jarl said:
Har uppdaterat OP.
För abilities har jag skrivit båda värdena med ett snedstreck emellan, ex: 18 (+4/+5).
Jag har även sänkt dmg med ett steg på alla powers - men jag antar att för övriga får jag använda ½ level bonus:

Intellect Fortress: Immedeate Interrupt Encounter, when you are hit you gain +5 (CHA + ½lvl) bonus to that defense until the end of your next turn

Basic melee attack: Standard At-Will, Staff, Weapon, +3 (STR + ½lvl + proficiency + magic) vs AC / 1d8

Energizing Strike: Standard At-Will, Staff, Augmentable, +8 (CHA + ½lvl + proficiency + magic) vs AC / 1d8 + 5

Mind Thrust: Standard At-Will, Augmentable Implement, Ranged 10, +6 (INT + ½lvl + magic) vs Will / 1d10 + 5 psychic dmg

Living Missile: Standard Daily, Implement, Ranged 10, +6 (INT + ½lvl + magic) vs Fort / Hit: Imobilized (save), Miss: Slowed (save), Secondary attack until save
- Secondary: Minor 1/round, Ranged 10, Slide 10, attack one adjactent creature during slide, +6 (INT + ½lvl + magic) vs Ref of secondary target
- - Hit: Secondary target 2d6 + 5 dmg and Prone, Primary target ½ dmg and Prone, Miss: Secondary ½ dmg, Primary Prone

Bardic Majestic Word: Minor Encounter, Heal, Close Burst 5, Target spend a Healing Surge, gain +1d6 +5 (CHA + ½lvl) hp

Jarl

Hero

Nästan rätt, du får inte lägga half-level på saker som helning, bonus från powers etc om det inte uttryckligen står så. Intellect Fortress t.ex. ger dig +4 till ditt defence.

anth

Vetefan

Jarl said:
Nästan rätt, du får inte lägga half-level på saker som helning, bonus från powers etc om det inte uttryckligen står så. Intellect Fortress t.ex. ger dig +4 till ditt defence.
Majestic Word är Healing, betyder det att det bara är +4? (har boken utlånad så jag kan inte kolla)

Jarl

Hero

anth said:
Jarl said:
Majestic Word är Healing, betyder det att det bara är +4? (har boken utlånad så jag kan inte kolla)
Ja det är bara +4.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

• Ability Checks
  • Attack Rolls
  • Initiative
  • Defenses
  • Skill Checks

Jarl

Hero

Dante said:
Det är väl enklare att räkna upp när man fårlägga till halva leveln?
Oppsalut, men jag orkade inte gå och kolla i regelboken :gremsmile:

anth

Vetefan

Regelfrågor:
Half-orcen som vi ska få med oss på söndag är en whirlwind slayer barbarian, de får slåss med två vapen precis som rangers (can use one handed weapon in off-hand).
- Får de slåss med versatile weapons (de som gör 1d10 i skada) i varje hand? (jag säger ja, men vill dubbelkolla)
- Bastardsword är ett superior melee weapon så det krävs en feat för att använda. Finns det någon feat som har som bieffekt att man får proficiency i bastardsword?

Värdsliga ting:
Kraa hade 1040 gp - vanguard weapon 680 gp = 360 gp i kassan.
Jag har hittat något som verkade intressant, en consumable crystal i PHB3 (kommer inte ihåg vad den hette) för 40 gp.
Den gör att jag återfår 2 power point om jag missar totalt med en augmentable discipline.
En psychic class "encounter power" är ju att lägga power points sina at-will powers.
Låter det vettigt att lägga 40 gp på att återfå en missad encounter power? (jag känner mig fortfarande som en noob så jag frågar er)

Tid på söndag:
Börjar vi 13:00, 15:00 eller någon annan tid på söndag?

Nästa vecka:
Eftersom vi spelar sista dagen i veckan och alla inte kan vara med tyckte jag att det var dags att diskutera nästa vecka.
http://www.doodle.com/2hrhw6mdt3fn6fbt

Jarl

Hero

anth said:
Regelfrågor:
- Får de slåss med versatile weapons (de som gör 1d10 i skada) i varje hand? (jag säger ja, men vill dubbelkolla)
De får de göra.

anth said:
- Bastardsword är ett superior melee weapon så det krävs en feat för att använda. Finns det någon feat som har som bieffekt att man får proficiency i bastardsword?
Verkar bara finnas just Weapon Proficiency: Bastard sword.

anth said:
Värdsliga ting:
Jag har hittat något som verkade intressant, en consumable crystal i PHB3 (kommer inte ihåg vad den hette) för 40 gp.
Den gör att jag återfår 2 power point om jag missar totalt med en augmentable discipline.
En psychic class "encounter power" är ju att lägga power points sina at-will powers.
Låter det vettigt att lägga 40 gp på att återfå en missad encounter power? (jag känner mig fortfarande som en noob så jag frågar er)
Kan vara vettigt tycker jag iallafall, åtminstone om du har en väldigt bra encounter power på lager :gremsmile:

anth

Vetefan

Jarl said:
anth said:
Låter det vettigt att lägga 40 gp på att återfå en missad encounter power?
Kan vara vettigt tycker jag iallafall, åtminstone om du har en väldigt bra encounter power på lager :gremsmile:
OK, om ingen opponerar sig köper jag 2 kristaller a 40 gp st, och vi har kvar 280 gp i kassan.

Kyoblifos

Veteran

Är det spikat att sällskapet hänger på Dragons Lair nu? för i så fall skulle jag gärna komma förbi och kika lite på när ni spelar, åker nämligen hem från Dalarna på söndag så om jag lika gärna kommer in på tc vid en passande tid kan jag väl ta mig vidare när jag ändå är där