Jo, men jag anser fortfarande att det är problemet med DnD4.Eksem said:Detta tycker jag blir lite spelledaransvar
...
Ibland är du i "storymode", och då är det konversationer, utforskande av miljöer och liknande som gäller. Här rollspelas det, och du kan spela bort pengar, brottas, kasta hamster, följa upp dina kontakter och så vidare. I annat läge är du i "fightingmode", och då spelar du ett brädspel.
Jag kan gott tänka mig det motsatta. Nybörjare har ju liksom ingen uppfattning om hur det ”ska” vara, så de behöver ju inte direkt ha något problem med att det inte funkar som i andra spel.anth said:Men jag skulle tänka mig att nybörjare som inte spelat något annat än DnD4 har betydligt större problem att växla dessa två modes.
Tänk dig en nybörjare, första timmen får han spela Rolemaster, andra timmen får han spela Solar System, tredje timmen tillbaks till Rolemaster o.s.v.DeBracy said:Jag kan gott tänka mig det motsatta. Nybörjare har ju liksom ingen uppfattning om hur det ”ska” vara, så de behöver ju inte direkt ha något problem med att det inte funkar som i andra spel.
Det beror på hur bra personen tar till sig Rolemaster, för Solar System är ju busenkelt. Kan nog funka rätt schysst.anth said:Tänk dig en nybörjare, första timmen får han spela Rolemaster, andra timmen får han spela Solar System, tredje timmen tillbaks till Rolemaster o.s.v.
Tror du verkligen att en nybörjare skulle klara av det bra?
true storyEksem said:Detta tycker jag blir lite spelledaransvar, och "lösningen" på problemet anser jag vara följande:
Tänk på spelet som att du spelar Mass Effect. Ibland är du i "storymode", och då är det konversationer, utforskande av miljöer och liknande som gäller. Här rollspelas det, och du kan spela bort pengar, brottas, kasta hamster, följa upp dina kontakter och så vidare. I annat läge är du i "fightingmode", och då spelar du ett brädspel.
Jag skulle gissa att en nybörjare som börjar med D&D4 inte kommer att rollspela särskilt mycket alls, utan bara kommer att köra strider. Eventuellt med korta mellanspel där spelledaren berättar vad som händer mellan striderna.DeBracy said:Jag kan gott tänka mig det motsatta. Nybörjare har ju liksom ingen uppfattning om hur det ”ska” vara, så de behöver ju inte direkt ha något problem med att det inte funkar som i andra spel.anth said:Men jag skulle tänka mig att nybörjare som inte spelat något annat än DnD4 har betydligt större problem att växla dessa två modes.
Detta är den bästa beskrivning av problemet med D&D4 som jag någonsin läst.anth said:I Arferts Fantasy! skriver han att OSG kännetecknas av att vara rules light. Det kännetecknas av att spelarna, inte rollpersonerna, löser problem genom att berätta vad de gör - inte genom att slå massor med tärningar.
Och här ligger problemet i DnD4.
I DnD4 har man lagt allt krut på strid och att det ska vara kul för alla, oavsett class eller level - och det har man lyckats väldigt bra med.
Det betyder också att spelet är väldigt regeltungt för strid och att strider tar väldigt lång tid (min erfarenhet är att man tillbringar mer tid med att strida än att rollspela).
Men i övrigt är DnD4 rules light, totalt finns bara 10 skills och det som inte täcks av dessa är nästan friform - problemet är att spelarna inte klarar av att växla mellan rules heavy strid och rules light rollspel.
Ger man spelaren ett problem så frågar han vilken skill hans rollperson ska slå för att lösa problemet istället för att tänka själv.
Kort sagt, de tunga stridsreglerna tar död på rollspelandet utanför striden.
Jag har faktiskt ingen bra lösning på problemet.
Som spelare försöker jag tänka på att växla mellan de två spelstilarna - men jag känner att det tar energi från mig att behöva växla spelstil beroende på om det är strid eller ej. Det känns som att växla mellan två helt olika sorters regelmotorer en gång i timmen.
Men det märks också att du som DM har en väldigt genomtänkt och mycket bra strategi för att balansera och "tempoväxla" mellan olika avsnitt. (Inte minst har du haft flera briljanta sätt att använda skill challenge-mekaniken för encounters som annars lätt skulle ha blivit sega men nu blivit väldigt underhållande och lätt har kunnat utnyttjas just för den där lite "lättviktiga" profileringen av rollpersonerna...)Eksem said:...
Jag gillar personligen den här växelverkan, särskilt som DM, och tycker att det har fungerat ganska bra i kampanjerna jag hållit i. Särskilt i den senaste tycker jag att spelarna har gjort ett bra jobb med att förvalta de situationer jag presenterar och alla rollpersonerna har roller utanför stridsscenerna med tydliga hooks och personlighetsdrag som jag tycker är underhållande och väl fungerande (om än inte särskilt djupa, men det är inte riktigt min kopp te i vilket fall); på samma vis som de har roller i stridsscenerna.
...
Det är nog sant. Men jag tror det i lika hög grad är en fråga om vilken introduktion till rollspel man får (oavsett spel) som om D&D i sig.Magnus Edlund said:Jag skulle gissa att en nybörjare som börjar med D&D4 inte kommer att rollspela särskilt mycket alls, utan bara kommer att köra strider. Eventuellt med korta mellanspel där spelledaren berättar vad som händer mellan striderna.
Nåja, de är faktiskt 17 stycken.anth said:Men i övrigt är DnD4 rules light, totalt finns bara 10 skills...
Nog för att 3,x hade fler, men AD&D hade inga skills alls (jag räknar inte riktigt Non-Weapon Proficiencies). Så skillnaden i regeltyngd mellan strid och icke-strid i AD&D var ju enorm. Ändå klagar ingen nu för tiden på att det inte var ett rollspel....och det som inte täcks av dessa är nästan friform
Du får gärna utveckla vad som är obalanserat med halverade hp, helst också med exempel.Oldtimer said:Angående problem och lösningar, så vill jag varna för lösningen "halvera alla hit points" (eller den vanligare "halvera monstrens hit points och dubbla deras skada"). Det förändrar balansen mellan olika förmågor oerhört. Plötsligt blir saker som skadereducering och tillfälliga livspoäng tämligen meningslösa, medan viss läkning blir enormt mäktig.