Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Så, min grupp hade med en sjukt optad cleric men spelaren fick hoppa av pga hälsoskäl. Så istället för en überhelare är det nu paladinen och rangern som får stå för helandet, och paladinen ska också vara tank och rangern är inte så bra på att hela. Jag förstår det som att ett designmål med DnD5 är att det inte ska finnas något sådant som en balanserat party, ingen ska vara tvingen att spela helare eller tjuv, och att fyra munkar ska funka lika bra som det traditionella DnD3-standarpartyt. Men! Jag är ändå lite orolig över hur detta ska gå. Vad har ni för tankar? Funkar det att spela DnD5 utan en dedikerad helare? (Jag såg någon på nätet som hävdade ett helare är meningslösa i DnD5, det är bättre att gruppen maxar skadan den gör). Är det något jag som DM eller mina spelare bör tänka på (förutom att köra potions) nu när den väldiga dvärgaprästen fått tempeltjänstgöring?