Jag tänker att jag har en grupp spelare som spelat lika länge och delat på alla XP, och så tittar jag på alla deras olika värden. Då vill jag se följande:
Attributes -- varierar jättemycket p.g.a. initialt slumpade värden.
Skills (om sånt finns) -- varierar också jättemycket men mer beroende av spelarnas val
Level -- varierar bara i den utsträckning det finns skillnader i XP-kostnad för klasser och arter-som-klasser
Saves -- varierar med level och klass, även när två klasser har samma XP-kostnader.
Det vill säga att ju likare varandra man gör de här kategorierna, t.ex. genom att låta grundegenskaperna ge stora bonusar till saves, slå saves som direkta grundegenskapsslag (ännu värre) eller genom att låta saves vara level + x, desto sämre tycker jag om systemet i just det här avseendet, helt enkelt eftersom det inte finns någon poäng med saves om det inte är något ordentligt unikt med det. Av samma anledning tycker jag inte om när det är för många saves-kategorier, eftersom det liksom blir en spridning på saves-värdena som liknar grundeegenskaperna och som gör att valet av klass och skillnaderna på klasserna i förhållande till de äventyr man ännu inte vet något om till sist blir lite som att slå 3d6.
Min favvo är därför när man har 1 save som typ heter "save" och vars värde varierar med level och klass. Man kan strössla med ett par bonusar för särskilda kontexter man savear i, men inte för mycket.
Sen håller jag med Tre Solar om att det är coolt med farliga saker på rollformuläret, så jag kan tänka mig att sträcka mig så lång som att döpa save till "Furst Hikiji", "Nikotin" eller möjligen "Glass" (jag äter för mycket), men där drar jag strecket!
Hälsar
Christian