Nekromanti DnD hjärta the One ring

God45

#PrayersForBahakan
Jag måste länka det här också :p

http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=612

Lord of the Rings is more or less the foundation of modern D&D. The latter rose from the former, although the two are now so estranged that to reunite them would be an act of savage madness. Imagine a gaggle of modern hack-n-slash roleplayers who had somehow never been exposed to the original Tolkien mythos, and then imagine taking those players and trying to introduce them to Tolkien via a D&D campaign.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Om det här blir ett fristående spel á la Wheel of Time-rollspelet med midgårdbilder av Jon Hodgson så får de mina pengar. Meeen... det är väl mer troligt att det blir en settingbok om de törs säga D&D rakt ut antar jag?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hmmm ... Midgård följer andra naturlagar än D&D. Det ska bli intressant att se hur de löser den biten.

DeBracy

Dante;n165674 said:
Hmmm ... Midgård följer andra naturlagar än D&D. Det ska bli intressant att se hur de löser den biten.
De kanske tar en klassisk lösning: jättelånga tabeller med kritiska skador. ^___^

God45

#PrayersForBahakan
DeBracy;n165677 said:
De kanske tar en klassisk lösning: jättelånga tabeller med kritiska skador. ^___^
Buuu! Ingen Rolemaster! Ropen skalla fritt från Rolemaster åt alla!

DeBracy

God45;n165679 said:
Buuu! Ingen Rolemaster! Ropen skalla fritt från Rolemaster åt alla!
Men erkänn! Det vore ju hilarious om ett företag som fått mycket beröm för sitt eget Midgård-spel sedan använder en D&D-licens för att göra en RoleMaster-homage. :D

God45

#PrayersForBahakan
Dante;n165674 said:
Inte jättesvårt att fixa, man ser bara till att Level 1-6 spelarkaraktärer är runt samma nivå som Legolas, Aragon och Gimli. Karaktärer som Galadriel, Elrond och Gandalf är höglevel karaktärerna mellan level 7-12. Och sedan har vi folk från The Silmarillion som Sauron, Ecthelion the Balrog-slayer och Fingolfin som är level 13-20 epik. Tror inte egentligen man behöver ändra några klasser eller så alls. Magiker kommer ju vara begränsade men det är klart gruppen har en av trollkarlana som en spelarkaraktär så det är lätt att lösa. Folk har helnings krafter till höger och vänster och är det något alverna gör så är det att sjunga magiskt.

Magiska föremål kommer vara super badass också :D

God45

#PrayersForBahakan
DeBracy;n165681 said:
Men erkänn! Det vore ju hilarious om ett företag som fått mycket beröm för sitt eget Midgård-spel sedan använder en D&D-licens för att göra en RoleMaster-homage. :D
Some ett practical joke är det ganska episkt :p

Lukas

Mannen i Gult
Som ett Tolkien fan som gång på gång lyft one ring som det bästa tolkienspelet så tänker jag ge [FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Cubicle 7 tilliten att vad de nu hittar på så kommer det säkert vara lämpligt. [/FONT]

God45

#PrayersForBahakan
Det här är en av de där självklara produkterna som jag är förvånad att någon inte gjort tidigare men som jag är glad att de gör nu. Det är som Kung Arthur D&D, varför är inte det en grej?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
God45;n165683 said:
Inte jättesvårt att fixa, man ser bara till att Level 1-6 spelarkaraktärer är runt samma nivå som Legolas, Aragon och Gimli. Karaktärer som Galadriel, Elrond och Gandalf är höglevel karaktärerna mellan level 7-12. Och sedan har vi folk från The Silmarillion som Sauron, Ecthelion the Balrog-slayer och Fingolfin som är level 13-20 epik. Tror inte egentligen man behöver ändra några klasser eller så alls. Magiker kommer ju vara begränsade men det är klart gruppen har en av trollkarlana som en spelarkaraktär så det är lätt att lösa. Folk har helnings krafter till höger och vänster och är det något alverna gör så är det att sjunga magiskt.

Magiska föremål kommer vara super badass också :D
Det skulle ju bara innebära att Legolas, Aragorn och Gimli snabbt skulle dräpas av de namnlösa orkhorder de i böckerna plöjer genom utan att svettas.

Om man kör med standardorker från D&D5, vill säga.

Leon

Leo carcion
Värt det om cubicle 7 lägger allt sitt krut på att ge ut Moria som rollspelshistoriens ambitiösaste megadungeon - en A3-box full med floorplans

God45

#PrayersForBahakan
Peter;n165722 said:
Värt det om cubicle 7 lägger allt sitt krut på att ge ut Moria som rollspelshistoriens ambitiösaste megadungeon - en A3-box full med floorplans
Fast Moria är en tråkig dungeon. Det finns 2 stora monster, en massa goblins och inga fällor.

Leon

Leo carcion
God45;n165724 said:
Fast Moria är en tråkig dungeon. Det finns 2 stora monster, en massa goblins och inga fällor.
Bara för att EN spelgrupp fegade ur. Det lär finnas en massa levels underdeep

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag är skeptisk.
Som nämnts i tidigare tråd är det nästinitill omöjligt att överföra litterära (och film-) figurer till DnDs regler eftersom dessa modellerar en verklighet som ligger långt ifrån de flesta andra. Vilken level har exempelvis Frodo i slutet av berättelsen? Hur många monster har han slaktat för att nå dit, och hur bra är han på att slakta monster? Does not compute.
?
Däremot måste jag erkänna att Alignment (hörrk, tvi!) faktiskt passar bättre i Midgård än i de flesta andra världar, med sin klara uppdelning mellan ont och gott.

Cubicle 7 verkar kunna sina saker, så jag är ändå försiktigt hoppfull. Mer hoppfull än inför Riotminds retro-DoD faktiskt.

God45

#PrayersForBahakan
Fjodor Pollett;n165734 said:
Jag är skeptisk.
Som nämnts i tidigare tråd är det nästinitill omöjligt att överföra litterära (och film-) figurer till DnDs regler eftersom dessa modellerar en verklighet som ligger långt ifrån de flesta andra. Vilken level har exempelvis Frodo i slutet av berättelsen? Hur många monster har han slaktat för att nå dit, och hur bra är han på att slakta monster? Does not compute.
?
Däremot måste jag erkänna att Alignment (hörrk, tvi!) faktiskt passar bättre i Midgård än i de flesta andra världar, med sin klara uppdelning mellan ont och gott.

Cubicle 7 verkar kunna sina saker, så jag är ändå försiktigt hoppfull. Mer hoppfull än inför Riotminds retro-DoD faktiskt.
Frodo har inga levlar för han är en quest NPC. Sam är en level 3 Fighter/Thief med magiska föremål och orch och jättespindel kills under bältet. För att inte tala om Aragon, Legolas och de andra som har solklara klass levels.

Vi vet till och med att Aragon är en Ranger!