MattiasLejbrink;n85825 said:
Vilken är er bästa level range när ni [...] spelar DnD?
4 levels över nuvarandre level. Lite som påpekades i senaste VFK, i DnD känns rollpersonen aldrig "klar" utan man sitter hela tiden och väntar på nästa grej. Det är i vart fall mitt problem med sånna här levelsystem. Fast, kanske mest när det kommer till DnD5 (har bara spelat OSR och DnD5). För där blir man så snuskigt mycket bättre hela tiden.
Men om jag ska försöka ge ett mer hjälpsamt svar, så i DnD5 så nåstans efter level 4. Då har man fått göra de stora valen för rollpersonen vid level 3, och har antignen kunnat ta en level i en annan klass, eller fått en feat eller stathöjning om man kör en singelklass. Rollpersonen har så att säga börjat utkristalisera sig på riktigt. Visst finns det en massa förbättringar kvar att få vid högre levlar, men här har man i alla fall slutligen blivit en magikastande riddare om det var det man ville, exempelvis. Plus ytterligare lite godis från den fjärde leveln. Faktum är att jag nuförtiden har väldigt svårt att tänka mig att börja spela DnD5 på lägre level än 4. Level 1-2 intresserar mig överhuvudtaget inte. Level 3 är den stora tippunkten, men vid level 4 har man haft möjlighet att trixa lite också. Men jag tenderar att vilja spela lite mer komplexa karaktärer med färdig bakgrund.
I osr är det mindre kinkigt helt enkelt eftersom man inte blir så jäkla mycket bättre där. I varje fall inte på samma brutala sätt som i DnD5 (möjligen magiker undanräknat. Jag spelar aldrig magiker och har ingen koll på dem alls). Men jag tycker level 1 är lite tråkigt för att man har så få HP och jag gillar att slåss. Jag tror .level 2-3 är roligast, även om jag inte riktigt prövat på högre levlar. På de nivåerna har man lite extra HP så man kan generellt sett ta ett par smällar innan man går ner, men monstren är fortfarande på nivån orcher och goblins, vilket är den nivå jag gillar på dem.
När jag spelleder gillar jag nog lägre levlar enbart för att det är färre specialförmågor och grejer att hålla reda på. Och jag kan lungt köra med goblins och orcher som monster vilket är de monster jag gillar (ja alltså, monster på den nivån. Jag gillar skelett och zombies och sånt också).