Kronologiskt kom väl romanen först, sedan datorspelet, sedan modulen, och allra sist serietidningarna.Tydligen ska det även finnas ett TSR-äventyr med samma namn och samma omsla
Ja, så vitt jag kan tolka noterna på FR-wikin var det i alla fall romanen som kom först.Kronologiskt kom väl romanen först, sedan datorspelet, sedan modulen, och allra sist serietidningarna.
Helt sant. 4ed verkade komplext för att det krävde miniatyrer och karaktärsskapandet tog tid. Men i spel? Mycket lättare.Lyssnade på Morrus (EN World) senaste podd häromdagen, där Shannon Applecline sa typ "3e var mer komplext än 4e". Det fick mig att studsa till, för i mitt huvud är 4e mer komplext än 3e - men jag har då spelat 3e och inte 4e. Vad tänker ni om Appleclines uttalande? (Det kan ju finnas en glidning här, för crunch består ju av [minst] två dimensioner, dels den totala mängden regler, dels deras komplexitet).
I synnerhet för DM. Monster är mycket lättare att skapa och använda i 4e. Å andra sidan är de i utgåvans tidigare fas också för mesiga, men det är en annan fråga.Men i spel? Mycket lättare.
Ja, 4e var strömlinjeformat för att göra en enda grej. 3e var mycket spretigare, med fler korsberoenden och ett avsevärt mindre uppstyrt sätt att avancera med rollpersonen, med alla prestigeklasser, substitutionslevels, feat-träd, monster med ECL och så vidare.Lyssnade på Morrus (EN World) senaste podd häromdagen, där Shannon Applecline sa typ "3e var mer komplext än 4e". Det fick mig att studsa till, för i mitt huvud är 4e mer komplext än 3e - men jag har då spelat 3e och inte 4e. Vad tänker ni om Appleclines uttalande? (Det kan ju finnas en glidning här, för crunch består ju av [minst] två dimensioner, dels den totala mängden regler, dels deras komplexitet).
Hur är 4e skrivet?Ja, 4e var strömlinjeformat för att göra en enda grej. 3e var mycket spretigare, med fler korsberoenden och ett avsevärt mindre uppstyrt sätt att avancera med rollpersonen, med alla prestigeklasser, substitutionslevels, feat-träd, monster med ECL och så vidare.
Som reglerna för ett SPI-spel. Om du är gammal nog att fatta den referensen.Hur är 4e skrivet?
4e är väldigt tekniskt och fyrkantigt skrivet, med tydlig separation av regler och fluff. 5e är i hög grad en reaktion på detta. Men jag tror inte det var regeltolkningen som var det krångliga med 3e så mycket som den enorma mängden material med olika potentiella korsberoenden. Det fanns också en väldig skillnad i styrkenivå mellan olika klasser, något som inte var helt uppenbart från början och egentligen inte heller var något som spelskaparna insåg. Vissa feats är rena fällor som inte leder någonvart och ger en ytterst liten fördel, medan andra är så kraftfulla att de är fullständigt nödvändiga (Natural Spell om man spelar druid, till exempel).Hur är 4e skrivet?
Jag tycker att 3e var ett under av klarhet, det var nästan aldrig några problem för mig att fatta hur reglerna skulle tolkas (inte ens de ökända brottningsreglerna), medan jag ofta stöter på patrull när jag kör 5e och måste vända mig till SA eller liknande för att fatta vad som egentligen menas.
Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som skapar den här skillnaden för mig (förutom att jag är femton år stelare i hjärnan), men en sak tror jag är att 3e är mycket tydligare med definiera och använda regeltermer, medan 5e använder regeltermer som egentligen har en rätt precis betydelse som får dem att se ut som vanliga ord.
Jag körde dock bara med grundböckerna och hade inga problem med att behärska reglerna. Men jag finner det omöjligt i 5e. De är svåra att fatta, svåra att få grepp om, och missar man att ordet "mount" (eller whatever) faktiskt har en exakt definition på s x i PHB och s y DMG så gör man fel.Men jag tror inte det var regeltolkningen som var det krångliga med 3e så mycket som den enorma mängden material med olika potentiella korsberoenden.
Den är en av de absolut starkaste klasserna i 4ed dock! Elf Ranger var A+ greatSen verkar ju utbygdsjägaren vara förbannad, som blev för svag i både 3e och 5e (eller djurmästaren i alla fall).
Jo, har nog aldrig hört något gnäll i detta avseende när det gäller 4e. Men det var ju utgåvan jag skippade då, hade fullt upp med Pendragon och en bäbis när det var hett.Den är en av de absolut starkaste klasserna i 4ed dock! Elf Ranger var A+ great
Alltså, Aragorn valde ju Dueling. Om det dög för honom duger det väl för våra rollpersoner?Det tråkigaste med ranger är egentligen att så mycket av deras förmågor kostar en bonus action, vilket gör att dual wielder inte riktigt fungerar som man vill. Archers är rätt ok (särskilt med ändringarna från Tashas, men även utan de ändringarna så fungerar det rätt bra att skjuta båge) men vill man slåss i närstrid och använda t ex hunder's mark så är det bättre med sköld, vilket känns helt fel.
Drizzt är urtypen för en ranger i D&D, inte Aragorn. Plus att Aragorn inte heller har sköld.Alltså, Aragorn valde ju Dueling. Om det dög för honom duger det väl för våra rollpersoner?
Tack vare ubbtubbs vackra algoritmer (aka surveilliance capitalism) snubblade jag över följande genomgång av Death House.DEATH HOUSE
Alltså, Xp to level 3 är kul (kolla rougen nådde level 4 sången!) men de har fel om den här och Tomb of Horrors!Tack vare ubbtubbs vackra algoritmer (aka surveilliance capitalism) snubblade jag över följande genomgång av Death House.
Fel, som i att äventyret är bra som det är? Inte för svårt?Alltså, Xp to level 3 är kul (kolla rougen nådde level 4 sången!) men de har fel om den här och Tomb of Horrors!