Basenanji
Postd20modernist
Hoppas jag inte gör er besvikna. Så här går mina tankar:Ja, efter en så här teaser måste du skriva mer. Vi förväntar oss det!
"Hur kan man älska Ad&d 1st ed.?"
Det borde vara omöjligt. Gary Gygax och hans kollegor var ju fantastiska som gav oss det här roliga, men hjälp vad det kan vara tungt att tröska genom t ex Dungeon Master Guide till Ad&d. Ofta känns det som att Gary m fl skrev bara-för-att. ”Ge dem regler, listor, tabeller, regler och mer regler! Skriiiiv!” får jag för mig att man tänkte på TSR i slutet på 1970-talet. Men nu vill jag liksom ge Ad&d 1st ed. en chans och se om jag kan uppskatta det trots alla sina egenheter. För jag stör mig ganska mycket på moderna editioner också, även om de är enklare att förstå och använda.
En annan anledning som gör att jag vill pröva vad Ad&d går för är för att se vad just det här spelet skulle kunna leda till för sorts spel i praktiken. I stället för att tänka: ”*Facepalm* vilka suboptimala regler för surprise och initiativ! Det här kan göras bättre!” Vill jag tänka ”Ok, OM nu surprise och initiativ fungerar så här, vad händer då? Vad leder det till för sorts spel?”
Sedan hittade jag den här videon som förklarar ganska enkelt hur strider fungerar i Ad&d. Jag tycker att den kan vara värd sina sjutton minuter en slapp semesterdag:
Något jag gillar med Ad&d:s strider är att de är dödliga och går fort. Det ger något skönt och smutsigt till spelupplevelsen. ”Ni överraskas av ett monster när ni svänger runt en krök…” blir på något sätt mer spännande och oklart för mig med det här regelverket.
Hursomhelst, två regler som jag tidigare verkligen har stört mig på är weapon length och weapon speed (i min DMG står det om de här på sidan 66). ”Krångligt och kan abstraheras bort!” tänkte jag förut.
Men nu känns weapon length ändå ganska intuitivt. Såklart att en snubbe med spjut har större räckvidd än en klåpare med kniv?! Å andra sidan, är man inte mer klumpig med spjut mot en snabb lönnmördare med giftbesudlad dirk? Med Ad&d får du (kanske för detaljerade) regler för just den typen av situationer och jag gillar att det helt plötsligt spelar roll vilket vapen folk har i vissa situationer. Din rollperson har stor nytta av ett långt vapen när någon rusar in i strid mot dig (charge) och kan du dessutom förankra ditt spjut i marken har du förbättrat dina odds markant Nu blir det ju jätteintressant att se vad fienden/monstrena gör och strider blir förhoppningsvis något mer dynamiska.
Weapon speed är ju krångligt och förmodligen oftast tidsslöseri (unintended pun...) men jag ser en potential i dem i duellsituationer som i en kamp mellan en magiker som kastar besvärjelser och en krigare som svingar ett tungt vapen. Vad händer först? Sedan är det ju coolt att ett vapen som har mindre än hälften av ett annat vapens ”speed factor” kan användas flera gånger! Tji fick du svärdssvingande klumpeduns!
Tillsammans gör de här minireglerna att uppgiften att skaffa ett vapen hos smeden helt plötsligt blir mycket mer intressant än i andra editioner. Dessutom ger det en annan dynamik åt striderna. Jag tänker att de gör själva sifferexercisen och ”det brädspeliga” lite mer intressant, utan att bli ett brädspel fullt ut.
Men tar det inte onödigt lång tid? Jo, alldeles säkert, därför tänker jag mig att man borde använda ett rollformulär där sådan här information finns lättillgänglig.
—
De där minireglerna tillsammans med att jag äntligen har fattat hur suprise och initiativ fungerar gör att jag ser framför mig hur Ad&d:s klumpigt formulerade regler ändå går att använda och faktiskt kan leda till intressant spel. Det finns fler saker jag gillar med Ad&d som också spelar in, men det får jag skvala om en annan gång. Eller så ändrar jag uppfattning och går tillbaka till OD&D eller D&D 3,5 eller D&D 5E. Eller börjar jiddra om BRP som alla andra.
Last edited: