Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Varför inte, tänker du?Dark Sun hade varit fräckt, men det lär aldrig hända..
Varför inte, tänker du?Dark Sun hade varit fräckt, men det lär aldrig hända..
Nja, jag vet inte men jag upplever att Dark Sun inte är en setting som är så "politiskt" gångbar 2022. MEN jag kan givetvis ha helt fel här. Jag har bara spelat Dark Sun när det kom till AD&D. Vet inte hur världen utvecklades till D&D 4th. Sen är mitt minne kanske ihåligt och våran spelledare på den tiden var väl sinnesrubbad och lyckades kanske presentera en helt skev bild av spelvärlden =)Varför inte, tänker du?
Jag tänker att miljötemat borde sitta som en smäck idag. Läste en Dragon från när den kom och det slog mig hur levande miljödiskussionen var redan då (i USA) och sedan att vi människor sedan setting kom har släppt ut lika mycket koldioxid som vi gjorde i hela vår historia fram till dess. Det var lite sorgligt.Nja, jag vet inte men jag upplever att Dark Sun inte är en setting som är så "politiskt" gångbar 2022. MEN jag kan givetvis ha helt fel här. Jag har bara spelat Dark Sun när det kom till AD&D. Vet inte hur världen utvecklades till D&D 4th. Sen är mitt minne kanske ihåligt och våran spelledare på den tiden var väl sinnesrubbad och lyckades kanske presentera en helt skev bild av spelvärlden =)
Slunga har vi ju sagt ska vara tillåtna för magiker! Uppdaterar.Bra grejer! Det enda jag tänker på, efter förvisso inte tokmkt OSR-spel men ändå.. 30 ish spelmöten? Är att jag personligen hade husreglat att magiker kan använda slunga eller nåt annat. De dör omedelbart i melee och annars blir deras roll lätt mest att säga "ok jag AFKar, säg till när striden är slut". Visst, combat is a failure state, men det händer förr eller senare, och visst är spells fantastiska, men iaf för mig blir det tråkigt att AFKa i övrigt. Visst, det finns flaskor med olja, men efter 1-2 ronder är de slut, och de kostar som fan, och väger d:o. Men det är min personliga take, jag vet att det finns ett par tre personer som inte håller med.
Jag är extremt dålig på att stava till halvling på engelska. Borde heta hobbittar.ETA, textmässigt klart och lödigt - jag hade ett par småkorr/typo men inget som hindrar förståelse - dex/dax under halflings prime req, samt felstavning på halfling (halfing, hafling osv) på några ställen.
Man får ett häfte med regler, ett med monster och ett häfte med äventyr.Har funtat lite fram o tillbaka på det här, och vad det hade inneburit i spel. Jag har köpt typ totalt 2 st böcker utöver PHB/DMG/MM1, och jag är lite.. vad skapar man för nya möjligheter för att spela? nya klasser eller bara ett par luddigt beskrivna platser eller ny magi som folk kan leta broken combos i, eller...
Jag borde ge mig till duckduckgo och kolla själv men ja. Jag är nog inte SÅ pepp.
Intressant att de tagit bort phlogiston och ersatt det med astral sea.Utförlig och kunnig recession av besvärjelsejamare här [triggervarning för känsliga grognarder: de har ändrat metafysiken]: https://www.enworld.org/threads/spelljammer-adventures-in-space-review.690690/.
Det verkar ju så!Kan man nu flyga med ett spelljammerskepp från jorden till himlen och helvetet (som är olika plan som nås via astral plane).
Och det känns ju väldigt DnD att man kan segla sitt rymdpiratskepp men flodhästbesättning rakt in i helvetet. Yngwie hade rätt: mer är mer.Det verkar ju så!
Det har varit känt ett tag.Så dragonlance är spikad alltså? Coolt. Eller visste vi redan det?
Texten om hadozee har tagits bort på D&DBeyond så jag kan inte dubbelkolla, men folkslagets historia var ungefär att dessa inte särskilt klyftiga men arbetssamma apmänniskor kidnappades från sin avlägsna hemplanet och såldes in i slaveri fram till dess att någon godhetens förkämpe befriade och civiliserade dem.Är det någon som har nya Spelljammer? Jag är nyfiken på hur hadozees beskrivs där ...
Jag kan se hur det kan vara problematiskt ja...Texten om hadozee har tagits bort på D&DBeyond så jag kan inte dubbelkolla, men folkslagets historia var ungefär att dessa inte särskilt klyftiga men arbetssamma apmänniskor kidnappades från sin avlägsna hemplanet och såldes in i slaveri fram till dess att någon godhetens förkämpe befriade och civiliserade dem.