Tja, det är väl okej för nybörjare. Realism eller inte är nog en smaksak, precis som hur ingående regler man vill ha. Jag har inte spelat just Eon men jag har spelat Dungeons & Dragons, Advanced Dungeons & Dragons, Marvel Super Heroes, Star Frontiers, Drakar och Demoner, TORG, Dangerous Journeys, Star Wars, Boot Hill, Judge Dredd, Rolemaster, Top Secret SI, Gamma World, Mutant, Nya Mutant, Khelataar, Wastelands, Dangerous Journeys, Vampire the Masquerade, Ars Magica, Castle Falkenstein, Shadowrun, Aliens, Kult, Call of Cthulhu, Tales from the Floating Vagabond, Gangbusters, Chock, Hârnmaster och Middle-Earth Role Playing och i ingen av dem har det nånsin varit reglerna som gjort spelet roligt utan spelledaren, äventyren och spelarna. Så inte tror jag de har med simpla människor att göra heller, vilka nu dessa är. Jag tillhör dock dem som har få och enkla regler. Sen om de är realistiska eller inte spelar roll i hur miljön ska uppfattas. Eon är sådeles realistisk fantasy och D&D heroisk fantasy.