Re: Monopol (OT)
Det är väl så man gör innan man har byggt sitt första hus... Jag har alltid tyckta att det är underligt att man kan kräva högre hyra för en parkbänk på Norrmalmstorg än för en bänk på Västerlånggatan. Nåja, här kommer itt förslag på hur man kan införa fler rollspelselement i Monopol:
1) Alla spelare ska skriva ett par rader om sin rollpersons... ehh... spelpjäs... personlighet, långsiktiga mål osv. Spelaren bör sedan spela sin pjäs i enlighet med dessa riktlinjer.
2) De olika spelpjäserna bör ha olika egenskaper; ryttarstatyn kan till exempel vara respektabel (klara sig bättre på den "finare" halvan av spelplanen) men sakna street cred (klara sämre på den billigare halvan), hunden behöver inte betala någonting vid el- eller vattenverket, men riskerar att bli bortschasad från lyktstolpar, skon kan övernatta gratis på järnvägsstationerna men har svårare att slippa ut ur fängelse osv.
3) Färdigheter! En pjäs med högt värde i "bluff" kan försöka smita från notan, en pjäs som har egenskapen "tur" kanske hittar en tidigare hotellgästs plånbok, en pjäs som är bra på "moderna handeldvapen" kanske kan... ja... ni vet
4) Fler tärningar! Visserligen anvämds ju redan ObT6 för förflyttningar, men det går säkert att hitta på användningsområden får de andra tärningarna också. Som jag brukar säga: "Det här är väl inget riktigt rollspel? Man använder ju inga tolvsidiga tärningar."
Dessutom borde man satsa lite mera på spelvärlden. Som det är nu är ju det hela bara en statisk bakrund som inte har någon annan funktion än att utgöra transportsträcka mellan olika dungeons... ehh... hotell, menar jag förstås. Knarklangare, gatumusikanter, trafikpoliser och andra normala inslag i gatubilden gör det hela mycket mer intressant. I min version av Monopol kryllar Fri Parkering av hemlösa och alkoholister, fängelserutan är skådeplats för vågade rymningsförsök och på lördagkvällarna samlas ungdomarna vid den närmaste Chans-rutan. Dessutom kan man åka tåg mellan stationerna.
-JPS-