anth
Vetefan
I DnD5 läker man väldigt snabbt.
Först har vi short rest som är en timmes vila då man kan läka lika många HD som man har level. En HD är vad man får när man går upp i level, för en fighter med CON 16 är det d10+3. Man får själv välja hur många HD man använder.
Sedan har vi long rest är 8 timmars vila (varav 6 timmars sömn) då ALL skada läks, samt att man får tillbaka level/2 HD av HD-poolen som används vid short rest.
Man kan teoretiskt förlora 150 % av sina hp varje dag utan att drabbas av negativa effekter. Det är lite väl mycket för min OSR-smak.
Nu skulle jag kunna gå fullständigt OSR och säga att man inte läker något under short rest och 1 hp per long rest, men jag vill ha lite 5E-känsla kvar.
Istället för att HD som man läker beror på level så beror de på tier (se dmg för cantrips).
Level 1-5: 1 HD
Level 6-10: 2 HD
Level 11-16: 3 HD
Level 17-20: 4 HD
Under en short rest kan man använda lika många HD som man har tier.
Under en long rest läker man lika många HD som man har tier. De HD som inte används för att läka fyller på HD-poolen som används under short rest (dock minst 1 HD, även om man har 0 HD kvar).
Normalt får man bara en long rest per dygn, men är man sängliggande hela tiden mellan två long rests räknas det som ytterligare en long rest.
Detta system är nästan lika bra som RAW vid level 1, men blir tuffare när man stiger i level. det tar dock aldrig mer än en vecka att bli helt återställd. Det gör också healing magic viktigare.
Bu eller bä?
Först har vi short rest som är en timmes vila då man kan läka lika många HD som man har level. En HD är vad man får när man går upp i level, för en fighter med CON 16 är det d10+3. Man får själv välja hur många HD man använder.
Sedan har vi long rest är 8 timmars vila (varav 6 timmars sömn) då ALL skada läks, samt att man får tillbaka level/2 HD av HD-poolen som används vid short rest.
Man kan teoretiskt förlora 150 % av sina hp varje dag utan att drabbas av negativa effekter. Det är lite väl mycket för min OSR-smak.
Nu skulle jag kunna gå fullständigt OSR och säga att man inte läker något under short rest och 1 hp per long rest, men jag vill ha lite 5E-känsla kvar.
Istället för att HD som man läker beror på level så beror de på tier (se dmg för cantrips).
Level 1-5: 1 HD
Level 6-10: 2 HD
Level 11-16: 3 HD
Level 17-20: 4 HD
Under en short rest kan man använda lika många HD som man har tier.
Under en long rest läker man lika många HD som man har tier. De HD som inte används för att läka fyller på HD-poolen som används under short rest (dock minst 1 HD, även om man har 0 HD kvar).
Normalt får man bara en long rest per dygn, men är man sängliggande hela tiden mellan två long rests räknas det som ytterligare en long rest.
Detta system är nästan lika bra som RAW vid level 1, men blir tuffare när man stiger i level. det tar dock aldrig mer än en vecka att bli helt återställd. Det gör också healing magic viktigare.
Bu eller bä?