Nekromanti [DnD5] Att läka naturligt

anth

Vetefan
.113;n53442 said:
Spontan tanke, säkert inte så balancerad, men undrar hur det skulle fungera att alla skador över ens con (hela värdet) ger en fail på death save, eventuellt bara ett slag..
Liknande har funnits som regel sen ADnD2: Massive Damage Threshold.
Originalregeln blir i DnD5:
tar du 50 hp av en enda attack (inte flera attacker under en runda, utan EN attack) måste du lyckas med ett CON save DC 15 eller dö, alltså instant death om man missar slaget.

Det finns massor med varianter på denna regel, det är mest frågan om hur dödligt du vill ha det:
http://www.d20srd.org/srd/variant/adventuring/massaveDamageThresholdsAndResults.htm

Jag har även en DnD5-husregel här:
https://www.rollspel.nu/threads/63190

Staffan

Myrmidon
anth;n53369 said:
Efter en strid förbinder man varandra. Slå ett Medicine-slag, DC 10, för varje skada.
Har du tittat på featet Healer? Det ger följande bonusar:
  1. När du stabiliserar en döende person med färdigheten Medicine får de tillbaka 1 hp.
  2. Som en handling kan du spendera en "laddning" från ett medicine kit för att läka 1d6+4+(maximalt antal HD) på någon. Efter att man förbundit en person på det sättet måste de ha en kort eller lång vila för att kunna läka så igen.
Det låter i viss mån som en enklare variant av vad du är ute efter.

Big Marco

Läskig
chrull;n53568 said:
"Gritty realism. Short rest 8 hours. Long rest 7 days."

Nice! :D

(borde ju få slut på vissa personers tjat om att casters är OP också... :D )
Elegant lösning. Klurig resurshantering. :)

MattiasLejbrink

Swordsman
chrull;n53568 said:

Intressant alternativ, även om just själva innebörden "gritty realism" inte är någon jag förknippar med de här spelen som i övriga delar är väldigt unrealistic.

Några effekter detta kan få i praktiken, alltså att köra Gritty Realism-alternativet:

* Second Wind, Healing Spells osv blir bättre om naturlig läkning försvåras (jag utgår nu från att det finns lite tidspress på spelargruppen och man inte kan pausa en vecka efter varje encounter). Tvärtom blir de mesiga om alla ändå läker alla hp efter att ha pustat ut i tre sekunder.

* Casters kommer att spamma cantrips som fasen eftersom man har long rest mycket mer sällan och det tar lång tid innan man får tillbaka sina spell slots. Detta gäller om man kör samma regel på caster såklart alltså "Gritty Spell Regen". Även om inte DMG innefattar spell regen kan man ju husregla om det.

* Casters kommer kanske (?) att uppmuntras att mutliclassa lite mer. Jag tänker om jag hade en wizard som fick kasta sina feta spells en gång varannat spelmöte, då skulle jag lätt ta några levels i andra klasser som kunde Let Battle Be Joined på ett mer aktivt sätt. Såklart kan man spamma sin cantrip ray varje runda men det är lite trist.

Vad tror ni?

anth

Vetefan
Staffan;n53468 said:
Har du tittat på featet Healer? Det ger följande bonusar:
  1. När du stabiliserar en döende person med färdigheten Medicine får de tillbaka 1 hp.
  2. Som en handling kan du spendera en "laddning" från ett medicine kit för att läka 1d6+4+(maximalt antal HD) på någon. Efter att man förbundit en person på det sättet måste de ha en kort eller lång vila för att kunna läka så igen.
Det låter i viss mån som en enklare variant av vad du är ute efter.
Jo, det är något liknande.
Det är mest att DnD5 vägrar att göra skillnad på olika skador. Se på Troll som har regeneration. I gamla versioner så genererades inte eldskada, nu gör bara eldskada att all skada inte genereras i en runda. Så bästa strategin är att bränna trollet med en fackla så det tar 1 hp fire damage varje runda, sedan puckla på det med vanliga vapen.
Jag var ute efter att man läker varje skada för sig. :)

anth

Vetefan
chrull;n53568 said:

Det känns mest som det alternativet är ogenmtänkt och bara inslängt för att täppa till truten på de som tycker att det är för mycket healing i DnD5. :)

Hade de tänkt igenom den varianten hade de sagt 3 days istället för 7 och kombinerat det med recouperating i PHB p187.

Bästa DMG-varianten enligt mig är:
"Slow natural healing. No HP are recovered after a long rest. Characters need to expend HD to recover HP."

Ändrar man det till:
"Short rest HD-pool is ½ level, rounded down, minimum 1. Long rest recover HD equal to ½ level, rounded down, minimum 1; player can choose if he want to recover hp directly or recover his short rest pool."
så kanske jag kan tänka mig att använda den.

Men jag tycker fortfraande bättre om att koppla HD till tier istället för ½ level. :)

anth

Vetefan
CapnZapp;n53191 said:
Vidare tänker jag husregla:

Add your Con bonus to max hp when levelling only while in Tier 1.

Jag upplever att Con blir för bra i och med återgången (från 4E till 3E) till att alltid lägga till Con-mod till din hp-ökning per level.

Hoppas att mina spelare gör en mer sansad bedömning av nyttan med Con i och med att bonusen bara* läggs till när du levlar från level 1, 2, 3 och 4 (alltså till level 2, 3, 4 och 5).

*) Bara och bara, det är ju på dessa levlar du har akut få hit points...
Jag skulle nog ändra det till "Tier 1 & 2"
T.o.m. ADnD hade CON-mod upp till level 9. :)

CapnZapp

Myrmidon
En timme hit, åtta timmar dit.

Suck.

Det enda som är väsentligt är antal encounters per short rest och antal short rests per long rest.

Det finns inga enskilda siffror som kommer passa alla äventyr.

Jag drömmer om en DMG där tiden för short och long rests kan få variera med äventyret.

Ett äventyr som utpelar sig ombord på en ökenkaravan kan vara 1 månad långt, och vissa gånger går det dagar och dagar utan att man ser en levande själ, än mindre ett monster eller annan encounter.

För att detta äventyr ska bli maximalt spännande, utmanande, och intressant skall givetvis
Short rest = enbart när karavanen når en oas. Karavanledaren kan berätta när de två oaser som finns planeras nås fram till, men givetvis är informationen osäker.

Long rest = enbart när öknen är korsad och hjältarna når fram till andra sidan.

Detta äventyr är funktionellt exakt samma sak som att hjältarna tömmer ett koboldnäste på en eftermiddag (med standardvärdena för short och long rest), innan koboldernas gud, den röda draken Plutten, hinner flyga hit och enkelt rosta alla kvardröjande hjältar med franskbröd till kvällsmat.

I bägge fallen vet spelarna i förväg att de måste klara sig utan long rest om de vill undvika allvarliga konsekvenser.

I bägge fallen har de cirka 2 short rests att se fram emot.

I bägge fallen blir balansen mellan olika klasser mer eller mindre samma.

Att låta äventyret sätta värdet på variablerna "short_rest" och "long_rest" är det enda sättet att få slut på alla gräl om vilka tider som är bäst, och få spelet att fungera för många olika sorters historier.

anth

Vetefan
CapnZapp;n53819 said:
Jag drömmer om en DMG där tiden för short och long rests kan få variera med äventyret.
...
Att låta äventyret sätta värdet på variablerna "short_rest" och "long_rest" är det enda sättet att få slut på alla gräl om vilka tider som är bäst, och få spelet att fungera för många olika sorters historier.
Varför måste det stå i DMG?
Varför husreglar du inte för?
Dessutom så verkar halva DMG bestå av optional rules, vilka inte skiljer sig från husregler mer än att de finns i DMG.

Bolongo

Herr Doktor
CapnZapp;n53819 said:
Som sagt, om det funkar, "make it so".

Behöver du ngn halvofficiell ursäkt kan du säga "jag har tagit en regel från 13th Age."

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp;n53819 said:
En timme hit, åtta timmar dit.

Suck.

Det enda som är väsentligt är antal encounters per short rest och antal short rests per long rest.

Det finns inga enskilda siffror som kommer passa alla äventyr.

Ett äventyr som utpelar sig ombord på en ökenkaravan kan vara 1 månad långt, och vissa gånger går det dagar och dagar utan att man ser en levande själ, än mindre ett monster eller annan encounter.

För att detta äventyr ska bli maximalt spännande, utmanande, och intressant skall givetvis
Short rest = enbart när karavanen når en oas. Karavanledaren kan berätta när de två oaser som finns planeras nås fram till, men givetvis är informationen osäker.

Long rest = enbart när öknen är korsad och hjältarna når fram till andra sidan.

Detta äventyr är funktionellt exakt samma sak som att hjältarna tömmer ett koboldnäste på en eftermiddag (med standardvärdena för short och long rest), innan koboldernas gud, den röda draken Plutten, hinner flyga hit och enkelt rosta alla kvardröjande hjältar med franskbröd till kvällsmat.

I bägge fallen vet spelarna i förväg att de måste klara sig utan long rest om de vill undvika allvarliga konsekvenser.

I bägge fallen har de cirka 2 short rests att se fram emot.

I bägge fallen blir balansen mellan olika klasser mer eller mindre samma.

Att reglerna ska ändras mellan äventyren för att få dem att likna varandra är en usel idé.
Att anpassa reglerna efter kampanjen är en utmärkt idé.

.113

Swashbuckler
Sen står det väl i reglerna något om att iaf en long rest avbryts vid en timme jobbiga saker, strider och allt möjligt.. Då kan man väl nästan anta att överhuvudtaget färdas omkring i öknen är inte speciellt friskt och fräscht utan snarare ganska jobbigt.. Åtminstone utan rätt utrustning. Men det är väl enkelt att använda som argument för att det inte ska räknas som tillräckligt lugnt och skönt för att man ska vara helt utvilad? Utan att ens behöva husregla tänkte jag.