En timme hit, åtta timmar dit.
Suck.
Det enda som är väsentligt är antal encounters per short rest och antal short rests per long rest.
Det finns inga enskilda siffror som kommer passa alla äventyr.
Jag drömmer om en DMG där tiden för short och long rests kan få variera med äventyret.
Ett äventyr som utpelar sig ombord på en ökenkaravan kan vara 1 månad långt, och vissa gånger går det dagar och dagar utan att man ser en levande själ, än mindre ett monster eller annan encounter.
För att detta äventyr ska bli maximalt spännande, utmanande, och intressant skall givetvis
Short rest = enbart när karavanen når en oas. Karavanledaren kan berätta när de två oaser som finns planeras nås fram till, men givetvis är informationen osäker.
Long rest = enbart när öknen är korsad och hjältarna når fram till andra sidan.
Detta äventyr är funktionellt exakt samma sak som att hjältarna tömmer ett koboldnäste på en eftermiddag (med standardvärdena för short och long rest), innan koboldernas gud, den röda draken Plutten, hinner flyga hit och enkelt rosta alla kvardröjande hjältar med franskbröd till kvällsmat.
I bägge fallen vet spelarna i förväg att de måste klara sig utan long rest om de vill undvika allvarliga konsekvenser.
I bägge fallen har de cirka 2 short rests att se fram emot.
I bägge fallen blir balansen mellan olika klasser mer eller mindre samma.
Att låta äventyret sätta värdet på variablerna "short_rest" och "long_rest" är det enda sättet att få slut på alla gräl om vilka tider som är bäst, och få spelet att fungera för många olika sorters historier.