Nekromanti DnD5 förflyttning

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mina spelare är besatta av förflyttning

Enligt dem är bästa kombon:
Wood Elf (move 35')
2 levels thief för cunning action och dash som bonus action
2 levels monk för +10 move
5 levels barbarian för +10' move
Featen mobility för +10' move
Och spells som longstrider, expeditions retreat, haste
(de blev lite sura när de upptäckte att expeditious retreat inte gick att kombinera med cunning action)

Så om vi har en wood elf thief 2 / monk 2 med featen mobility och spellen longstrider förflyttar denne sig (35 + 10 + 10 + 10) * 3 = 195'/runda, vilket är c:a 35 km/h.
(jämfört med vanlig förflyttning som är 30' * 2 = 60' = 11 km/h)
Ingen av spelarna har ännu gjort ett sånt här förflyttnings-monster, men ett par har kommit väldigt nära.

Hur länge kan man ha samma förflyttning som i strid?
Jag husreglade sist att det är samma regler som för forced march, men man slår CON-slag var 10:e minut.
Är det för snällt, ska de slå varje minut istället?
Finns det någon regel om detta som jag missat?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi tar en följdfråga på en gång.

En av spelarna har fått tag på en shield guardian.
Det är en construct som har immunity:exhaustion.
Spelarens första tanke var att då kan man använda den som riddjur som förflyttar sig med fast pace (40') 24 timmar om dygnet - för den blir aldrig exhausted.

Sedan började spelaren tänka - och det är aldrig bra.
I strid kan en shield guardian ta double move, 60'/runda.
Om den aldrig blir exahausted, vad är det som hindrar att den har samma move (60') 24 timmar om dygnet?

(för er som inte orkar matte:
1' = 30,48 cm, 30'/round => 30*10*60 = 18000'/hour = 5,5 km/h,
Enligt PHB betyder move 30' en föflyttning på 3 miles/h, och en mile = 1,61 km, så det blir 4,83 km/h,
5,5 och 4,83 är, om inte lika, iallafall i närheten av varandra
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
anth;n304972 said:
Spelarens första tanke var att då kan man använda den som riddjur som förflyttar sig med fast pace (40') 24 timmar om dygnet - för den blir aldrig exhausted.
Jag tänker att som riddjur (som i att sitta ovanpå den, så måste det vara oerhört obekvämt, och efter 24 timmar skulle man inte längre kunna gå. Men om man tänker mindre riddjur och mer bärstol så blir det ju väldigt intressant =) Eller för all del en vagn, men det lär nog få vara en väldigt välbyggd, avancerad vagn med fjädring och grejer om man ska stå ut med den hastigheten dygnet runt.

Då är frågan hur mycket en shield guardian kan bära på, egentligen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Givetvis skulle den här spelaren gladeligen spendera tusentals guld och en månad på att konstruera en fjädrande bärsele eller liknande.

En Shield Guardian har STR 18 och är large.

Vi kör med variant encumbrance rules i PHB, som säger att man kan bära 10 * STR pounds utan penalty.
Och large creatures kan bära dubbelt så mycket.

Så den kan bära:
2 * 10 * 18 * 0,453 = 163 kg
Vilket räcker mer än väl för att bära en människa med packning.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
DMG:n har regler för jakter som nog passar in här. Under en jakt kan man använda handlingen Dash 3+Conbonus gånger utan problem. Varje extra gång man Dashar måste man slå ett Con-slag mot DC 10 i slutet av sin runda eller få en nivå utmattning - och får man väl utmattning så går det snabbt sedan (1 nivå: disadvantage på grundegenskapsslag såsom slaget för att undvika utmattning, 2 nivåer: halverad hastighet).

Vad gäller din outtröttlige shield guardian så skulle jag utgå från reglerna för riddjur. Normalt kan man till häst galoppera i en timme i ett dubbelt fast pace, och om man har tillgång till byteshästar (á la Ponnyexpressen) så kan man rida så hela dagen. Jag skulle nog inte ge en shield guardian riktigt samma hastighet som en galopperande häst, men typ 6 mph verkar rimligt (i stället för hästens 8). Om man ska färdas längre än 8 timmar används reglerna för forced march som vanligt (det är fortfarande jobbigt att rida).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,495
Vad som är rimligt i DnD5 vet jag inte, men 35 km/h är rätt nära den hastighet som Usain Bolt fixar som bäst i snitt på ett 100 m lopp under cirka 9 sekunder.

Känns därför väldigt generöst att låta en RP kuta i den hastigheten i flera minuter.

Å andra sidan är det inga problem att springa längre med lägre hastighet. Själv sprang jag 14 km/h i 40 minuter i somras, och jag är inte i närheten av att vara elitlöpare.

Edit! 14km/h råkar också vara ungefär så snabbt som världsrekordet på 12h ultramaraton, om man vill jämföra sina rp med supermänniskor istället för en halvtränad trött gubbe runt 40 ;).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Staffan;n305045 said:
DMG:n har regler för jakter som nog passar in här. Under en jakt kan man använda handlingen Dash 3+Conbonus gånger utan problem. Varje extra gång man Dashar måste man slå ett Con-slag mot DC 10 i slutet av sin runda eller få en nivå utmattning - och får man väl utmattning så går det snabbt sedan (1 nivå: disadvantage på grundegenskapsslag såsom slaget för att undvika utmattning, 2 nivåer: halverad hastighet).

Vad gäller din outtröttlige shield guardian så skulle jag utgå från reglerna för riddjur. Normalt kan man till häst galoppera i en timme i ett dubbelt fast pace, och om man har tillgång till byteshästar (á la Ponnyexpressen) så kan man rida så hela dagen. Jag skulle nog inte ge en shield guardian riktigt samma hastighet som en galopperande häst, men typ 6 mph verkar rimligt (i stället för hästens 8). Om man ska färdas längre än 8 timmar används reglerna för forced march som vanligt (det är fortfarande jobbigt att rida).
Jättetack, det fick mig att tänka i rätt banor igen.

Eftersom mina spelare är r-hål när det gäller regler gör jag nog så här:

1. Jakt och strid använder samma regler (mina spelare jävlades med mig då jävlas jag tillbaka).
Man kan använda Dash 3+CON.mod ggr i en strid/jakt, sedan måste börja slå CON checks DC10 för varje Dash eller få en level exhaustion.

2. En minut komplett vila tar bort tröttheten efter Dash.
(lagom lång tid för att låta realistiskt, samt att det negerar effekten av Dash så jag slipper små Speedy Gonzales PCs)

3. Shield Guardian kan varken använda Dash i strid eller använda double fast pace längre sträckor. Kort sagt rör den sig alltid med samma move. Dock kan den röra sig med detta move 24h/dygn eftersom den aldrig blir trött, har regeneration och är en construct.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Jag ser inget problem med att en 10-15 lvl rollperson är en speedster.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tant Ragnar;n305049 said:
Vad som är rimligt i DnD5 vet jag inte, men 35 km/h är rätt nära den hastighet som Usain Bolt fixar som bäst i snitt på ett 100 m lopp under cirka 9 sekunder.

Känns därför väldigt generöst att låta en RP kuta i den hastigheten i flera minuter.

Å andra sidan är det inga problem att springa längre med lägre hastighet. Själv sprang jag 14 km/h i 40 minuter i somras, och jag är inte i närheten av att vara elitlöpare.

Edit! 14km/h råkar också vara ungefär så snabbt som världsrekordet på 12h ultramaraton, om man vill jämföra sina rp med supermänniskor istället för en halvtränad trött gubbe runt 40 ;).
35 km/h var en extremt specialiserad rollperson.
"Vanlig" hastighet för vanliga rollpersoner är c:a 5 km/h.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke;n305082 said:
Jag ser inget problem med att en 10-15 lvl rollperson är en speedster.
Det gör inte jag heller, speciellt inte om rollpersonen är optad för att vara snabb (som en monk).
Däremot reagerar jag när spelarna försöker få vanliga rollpersoner av lägre level att använda dash utanför strid - för så är reglerna inte tänkta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,020
Location
Stockholm
anth;n305093 said:
35 km/h var en extremt specialiserad rollperson.
"Vanlig" hastighet för vanliga rollpersoner är c:a 5 km/h.
Men det är gånghastighet, right?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
OT: Jag blir smått imponerad av folk som har tid och intresse att grotta ner sig i så här detaljerade regler.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,495
anth;n305093 said:
35 km/h var en extremt specialiserad rollperson.
"Vanlig" hastighet för vanliga rollpersoner är c:a 5 km/h.
Ja, det förstår jag. Jag försökte svara på din fråga på hur länge det är rimligt att man håller den hastigheten. I verkligheten är det rimligt att du kan hålla den hastigheten i cirka tio sekunder, givet att du valt samma feats som Usain Bolt. Det är också rimligt att hålla halva den hastigheten i flera timmar i sträck.

Och jag bör nämna att jag aldrig spelat D&D. Det är såklart helt möjligt att jämförelser med verkligheten är meningslösa för att avgöra vad som gör sig bäst i spel :).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
luddwig;n305096 said:
OT: Jag blir smått imponerad av folk som har tid och intresse att grotta ner sig i så här detaljerade regler.
Jag blir inte det minsta imponerad. Jag blir bara sur - på mina spelare.

Nästa kampanj jag spelleder ska vara med de regel-lättaste OSR-reglerna jag kan hitta - och jag gissar att vissa av mina spelare kommer att få hjärnblödning av det. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tant Ragnar;n305099 said:
Ja, det förstår jag. Jag försökte svara på din fråga på hur länge det är rimligt att man håller den hastigheten. I verkligheten är det rimligt att du kan hålla den hastigheten i cirka tio sekunder, givet att du valt samma feats som Usain Bolt. Det är också rimligt att hålla halva den hastigheten i flera timmar i sträck.

Och jag bör nämna att jag aldrig spelat D&D. Det är såklart helt möjligt att jämförelser med verkligheten är meningslösa för att avgöra vad som gör sig bäst i spel :).
Problemet är väl att DnD5 inte har något med realism att göra. :)

Nästa problem är att DnD5 skiljer på regler under strid och regler utanför strid.
Exemplet med 35 km/h förutsätter att man är i strid och så fort man slutar slåss går man i princip tillbaka till den vanliga hastigheten 5 km/h.
Det här är något många spelare i allmänhet och mina spelare i synnerhet tycker är fel.
De tycker att om man kan göra något i strid ska man givetvis kunna göra det utanför strid med - men så fungerar inte DnD5.

En vanlig DnD-strid brukar vara slut på i c:a 5 stridsrundor, och en stridsrunda är 6 sekunder lång.
Den här hastigheten förutsätter också hjälp av magi samt att man inte slåss, utan bara förflyttar sig under en strid - och om en genomsnittlig strid håller på 30 sekunder är det alltså tiden man kan ha den förflyttningen.
Utanför strid är det, som Staffan skrev, jakt-regler som gäller. Om en person har Constitution 14/+2 skulle det betyda att personen kan förflytta sig så snabbt i 30 sekunder och sedan skulle behöva slå 8 eller mer på en 20-sidig tärning var 6:e sekund för att fortsätta i det tempot.

Det är bättre än IRL, men förhoppningsvis inte så orealistiskt att det förstör känslan spelet. :)
 
Top