Bifur;n270264 said:
Jag undrar om det är en förändring som skedde med 5:an eller har tidigare versioner haft samma ställning? Är 5:an mycket bättre än tidigare? Vinner den ny mark?
Här är min "objektiva" åsikt:
DnD5 är klart bättre än DnD4 - för DnD4 är den sämsta DnD-versionen genom tiderna.
Jag tycker även att DnD5 är bättre än DnD3, eftersom man utgått från DnD3 och löst de största buggarna från den versionen, t.ex:
- Wizards kvadratiska förbättringstakt jämfört med fighters linjära förbättringstakt.
- Bounded accuracy: det som gör att rollpersoner inte blir så mycket bättre, vilket i sin tur gör att det som är en utmaning för en grupp level 4 rollpersoner fortfarande kan vara en utmaning för en grupp level 8 rollpersoner.
o.s.v.
Efter att ha spelat DnD5 kommer jag aldrig mer röra ADnD2, DnD3 eller DnD4 med tång ens. Så stor är skillnaden.
Jag kommer fortfarande spela ODnD, BDnD och ADnD. Men det beror på att jag är en OSR-spelare. Gammal kärlek rostar aldrig.
Men jag skulle inte säga att DnD5 är så stort för att det är så mycket bättre, utan DnD5s storhet beror mycket på att WotCs marknadsföring är betydligt mer slipad nu än under tidigare versioner.
Jag skulle inte säga att DnD5 vinner ny mark. DnD5 bara återtar den position som DnD3 hade under sin storhetstid och som DnD4 förlorade.