ceruleanfive;n271322 said:
?
Min poäng är att om man inte har testat flera saker så vet man inte om man är nöjd.
Och en av mina poänger är att man inte behöver testa ett nytt spel för att testa flera saker när det kommer till rollspel. Man kan testa flera olika saker och spelsätt även inom ett och samma rollspel.
ceruleanfive;n271322 said:
Är det inte alltid bättre att ha testat åtminstone några olika system innan man bestämmer sig för att man absolut har hittat det ultimata? Jag ser enbart fördelar med det.
Om det hade varit gratis, och inte tagit någon tid kanske. Men nu är det sällan gratis (om man inte gör det olagligt) och det tar nästan alltid tid. Tid är värdefullt (beroende på livssituation, men själv har jag definitivt inte tid att göra allt jag vill, så jag får prioritera. Och att byta ut saker jag redan gillar ligger lågt ner på priolistan).
MEN! Jag säger här inte att det inte skulle vara "bättre" att testa några olika system, jag säger att det inte är någonting konstigt med att inte göra det, inget märkligt med det.
För att ge ett exempel som kanske sätter det i lite perspektiv.
En av mina spelgrupper spelar just nu i bästa fall 1 gång om året. Om ÅRET! Men det är en sjukt bra spelgrupp, så det är värt det (lyckligtvis har jag andra spelgrupper också).
Anledningen till att vi bara spelar en gång om året är att alla bor i olika delar av landet, alla har vädligt tidskrävande jobb, och hälften av oss har familj och till och med småbarn att ta hand om (plus alla andra fritidsintressen som också skall passas in).
Om vi skulle pröva något nytt rollspel, och vi inte skulle gilla det, skulle det alltså kunna sabba ett helt års rollspelande. Till och med värre, det skulle vara två år mellan två tillfredsställande speltillfällen. Så vi spelar bara spel vi vet att vi gillar.
Om man har ont om tid, och kanske till och med ont om pengar, och älskar det man redan håller på med, så är det på inget sätt märkligt om man håller sig till det.