anth
Vetefan
Jag spelar en Warlock i spelgruppen och vi har insett att warlock-magi skiljer sig rejält från "vanlig" arcane wizard-magi (t.ex. att spells återfås efter en short rest och att eldritch invocations ger spells "at will").
Nästa level kommer min warlock få sin pact boon och jag har redan bestämt att det blir "pact of chain":
- I PHB står: "You learn the Find Familiar spell and can cast it as a ritual."
Hur ska ordet "can" tolkas? Som "can only" eller "can also"?
Jag antar att det ska vara "can only", för det är det enda som är logiskt vettigt, även om min inre munchkin vill tolka det som "can also".
- Warlock skiljer sig från wizard iom att de kan ha quasit, imp, sprite och pseudodragon som familiars.
Om ens otherwordly patron är en outer god (jag har Cthulhu) står det att denne inte har någon specifik familiar kopplad till sig (ancients har sprites/pseudodragons, fiends har imps/quasits). Och under spellen Find Familiar står att en caster kan kasta den igen för att ändra sin familiars form.
Kan en warlock ha en quasit ena dagen, kasta find familiar igen och ha en pseudodragon nästa dag o.s.v.?
- I Monster Manual, bredvid quasit, finns en ruta med info vad som händer om quasiten blir en familiar - som skiljer sig rejält från PHB.
T.ex. är den telepatiska länken mellan caster-familiar inte 100', utan 1 mile och quasiten ger castern magic resistance om de är nära varandra (10').
Som spelare använder jag helst texten från MM, men är den rätt?
- Vilka extraordinära varelser kan man tänka sig som familiars?
I PHB räknas quasit, imp, sprite och pseudodragon upp. I Volos Guide nämns även mini-beholdern Gazer.
Jag har fått uppfattningen att begränsningen är:
1. Varelsen måste vara Tiny, d.v.s. ha d4 som HD.
2. Varelsen får inte ha mer än 3 HD.
3. Varelsen får inte ha mer än CR 1.
Skulle man kunna tänka sig pixie eller vargouille som familiars?
Nästa level kommer min warlock få sin pact boon och jag har redan bestämt att det blir "pact of chain":
- I PHB står: "You learn the Find Familiar spell and can cast it as a ritual."
Hur ska ordet "can" tolkas? Som "can only" eller "can also"?
Jag antar att det ska vara "can only", för det är det enda som är logiskt vettigt, även om min inre munchkin vill tolka det som "can also".
- Warlock skiljer sig från wizard iom att de kan ha quasit, imp, sprite och pseudodragon som familiars.
Om ens otherwordly patron är en outer god (jag har Cthulhu) står det att denne inte har någon specifik familiar kopplad till sig (ancients har sprites/pseudodragons, fiends har imps/quasits). Och under spellen Find Familiar står att en caster kan kasta den igen för att ändra sin familiars form.
Kan en warlock ha en quasit ena dagen, kasta find familiar igen och ha en pseudodragon nästa dag o.s.v.?
- I Monster Manual, bredvid quasit, finns en ruta med info vad som händer om quasiten blir en familiar - som skiljer sig rejält från PHB.
T.ex. är den telepatiska länken mellan caster-familiar inte 100', utan 1 mile och quasiten ger castern magic resistance om de är nära varandra (10').
Som spelare använder jag helst texten från MM, men är den rätt?
- Vilka extraordinära varelser kan man tänka sig som familiars?
I PHB räknas quasit, imp, sprite och pseudodragon upp. I Volos Guide nämns även mini-beholdern Gazer.
Jag har fått uppfattningen att begränsningen är:
1. Varelsen måste vara Tiny, d.v.s. ha d4 som HD.
2. Varelsen får inte ha mer än 3 HD.
3. Varelsen får inte ha mer än CR 1.
Skulle man kunna tänka sig pixie eller vargouille som familiars?