Nekromanti DnD5 Warlocks & Familiars

anth

Vetefan
Jag spelar en Warlock i spelgruppen och vi har insett att warlock-magi skiljer sig rejält från "vanlig" arcane wizard-magi (t.ex. att spells återfås efter en short rest och att eldritch invocations ger spells "at will").

Nästa level kommer min warlock få sin pact boon och jag har redan bestämt att det blir "pact of chain":

- I PHB står: "You learn the Find Familiar spell and can cast it as a ritual."
Hur ska ordet "can" tolkas? Som "can only" eller "can also"?
Jag antar att det ska vara "can only", för det är det enda som är logiskt vettigt, även om min inre munchkin vill tolka det som "can also".

- Warlock skiljer sig från wizard iom att de kan ha quasit, imp, sprite och pseudodragon som familiars.
Om ens otherwordly patron är en outer god (jag har Cthulhu) står det att denne inte har någon specifik familiar kopplad till sig (ancients har sprites/pseudodragons, fiends har imps/quasits). Och under spellen Find Familiar står att en caster kan kasta den igen för att ändra sin familiars form.
Kan en warlock ha en quasit ena dagen, kasta find familiar igen och ha en pseudodragon nästa dag o.s.v.?

- I Monster Manual, bredvid quasit, finns en ruta med info vad som händer om quasiten blir en familiar - som skiljer sig rejält från PHB.
T.ex. är den telepatiska länken mellan caster-familiar inte 100', utan 1 mile och quasiten ger castern magic resistance om de är nära varandra (10').
Som spelare använder jag helst texten från MM, men är den rätt?

- Vilka extraordinära varelser kan man tänka sig som familiars?
I PHB räknas quasit, imp, sprite och pseudodragon upp. I Volos Guide nämns även mini-beholdern Gazer.
Jag har fått uppfattningen att begränsningen är:
1. Varelsen måste vara Tiny, d.v.s. ha d4 som HD.
2. Varelsen får inte ha mer än 3 HD.
3. Varelsen får inte ha mer än CR 1.
Skulle man kunna tänka sig pixie eller vargouille som familiars?

2097

deleta mitt konto tack
Först skrev jag "can only" sen ändrade jag till "can also" och pga jag ändrade mig så säger jag "öh… nån som vet? jag verkar ju inte veta"

Men resten:

Ja om du castar spellen igen så blir din quasit förvandlad till pseudodragon. Den är samma individ, den byter form bara, permanent.

Det är DM som bestämmer vilken böcker som är spelartillåtna, MM, PHB eller bara basic. Kolla om PHB har nån errata på Quasit?

Det står väl specifikt vilka varelseslag som får vara familiars. Vill du ha fler får du fiska hos DM.
Pixie känns spontant HELT OP som familiar. Sorry Tink!

.113

Swashbuckler
Find familiar är en ritual i vanliga fall och anledningen för den där beskrivningen hos just warlock är att de inte kastar spells som vanliga människor så det kan behövas lite guidning (eftersom de t.ex. får flera spells som är bara 1/day eller som är at will, så man inte ska tro att man får kasta familiar just t.ex. at will).

anth

Vetefan
.113;n231083 said:
Find familiar är en ritual i vanliga fall
Eh nej. Att det står "ritual" efter en spell betyder endast att den också kan kastas som ritual, förutsatt att det står i class-beskrivningen att klassen kan använda ritualer eller att rollpersonen har featen ritual caster.
Warlock är en av de casters som inte kan använda ritualer - förutom undantaget find familiar.

2097;n231065 said:
Först skrev jag "can only" sen ändrade jag till "can also" och pga jag ändrade mig så säger jag "öh… nån som vet? jag verkar ju inte veta"
En warlock får tillbaka alla sina spells efter en timmes vila. Find Familiar tar en timme att kasta på vanligt sätt och 10 timmar som ritual. Det betyder att en warlock, som kan kasta find familiar på vanligt sätt, skulle hinna kasta den 5 gånger på samma tid som ritualen tar. Därför skrev jag att "can only" var den logiskt vettiga tolkningen för ingen warlock skulle använda find familiar som ritual om den kunde kasta spellen på vanligt sätt

10 timmar som ritual är väl knas för alla. Bättre att kasta den på en timme och sen ta en long rest (blir ju bara nio timmar)...

Jag kommer köra att den alltid kastas som ritual tänker jag.

2097

deleta mitt konto tack
Kom ihåg att det finns världar där en long rest tar 7 dagar, så det är vettigt att det finns 10h-ritualer.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n230862 said:
- I PHB står: "You learn the Find Familiar spell and can cast it as a ritual."
Hur ska ordet "can" tolkas? Som "can only" eller "can also"?
Jag antar att det ska vara "can only", för det är det enda som är logiskt vettigt, även om min inre munchkin vill tolka det som "can also".
Du har redan fått svaret "can also" men mycket enklare är att betänka att det står "can", inte "must".

Det enda som är logiskt vettigt är att Find Familiar tar 1 timme att kasta, för så står det på spellen. Spellen kan kastas som en ritual och det tar tio gånger längre tid: 10 timmar.

Det enda som är en fråga är varför Chain pacten tar upp saken överhuvudtaget - och svaret är för att ge dig Find Familiar som klassförmåga snarare än spell. Det du får (utöver det utökade utbudet av familiars) är alltså inga ändrigar i spellens casting time parametrar - du kan precis som vanligt välja mellan att kasta den på en timme eller tio.

Enda skillnaden är att "it doesn't count against number of spells known".

Jag kan hålla med om att detta kanske inte beskrevs på ett optimalt tydligt sätt, men att utifrån PHBn dra slutsatsen Chainlocks måste kasta Find Familiar som ritual - det är det enda som är ologiskt i sammanhanget ;)

CapnZapp

Myrmidon
anth;n230862 said:
- Warlock skiljer sig från wizard iom att de kan ha quasit, imp, sprite och pseudodragon som familiars.
Om ens otherwordly patron är en outer god (jag har Cthulhu) står det att denne inte har någon specifik familiar kopplad till sig (ancients har sprites/pseudodragons, fiends har imps/quasits). Och under spellen Find Familiar står att en caster kan kasta den igen för att ändra sin familiars form.
Kan en warlock ha en quasit ena dagen, kasta find familiar igen och ha en pseudodragon nästa dag o.s.v.?
Om du menar Great Old One chainlocks så är svaret "ja, uppenbarligen".

CapnZapp

Myrmidon
anth;n230862 said:
- I Monster Manual, bredvid quasit, finns en ruta med info vad som händer om quasiten blir en familiar - som skiljer sig rejält från PHB.
T.ex. är den telepatiska länken mellan caster-familiar inte 100', utan 1 mile och quasiten ger castern magic resistance om de är nära varandra (10').
Som spelare använder jag helst texten från MM, men är den rätt?

- Vilka extraordinära varelser kan man tänka sig som familiars?
I PHB räknas quasit, imp, sprite och pseudodragon upp. I Volos Guide nämns även mini-beholdern Gazer.
Jag har fått uppfattningen att begränsningen är:
1. Varelsen måste vara Tiny, d.v.s. ha d4 som HD.
2. Varelsen får inte ha mer än 3 HD.
3. Varelsen får inte ha mer än CR 1.
Skulle man kunna tänka sig pixie eller vargouille som familiars?
Svaren här är samma: "om din spelledare går med på det".

Till din spelledare ger jag dock följande råd: begränsa familiaren till vad PHBn säger. Betrakta Monster Manual statsen som möjligheter för fria quasitar och NPC-trollis-quasitar.

En familiar är redan en väldigt mäktig klassförmåga. Att ha en flygande osynlig familiar är ÄNNU jättemäktigare, och hotar reducera många äventyr till solospel från Warlocken som skickar in sin disposable scout medan övriga (som inte kommer i närheten av att kunna matcha dennes scoutingförmåga) har tråkigt.

Att då tillåta 1 mile länk är direkt spelförstörande och jag avrekommenderar detta å det grövsta. Magic resistance (dvs advantage på alla saves) är extremt kraftfullt och bör endast ges till Warlockspelare som är lite nya, lite gröna, lite försiktiga. I händerna på en minmaxare är detta en våt dröm.

Vad gäller alternativa familiars tycker jag man ska vara generös om inget annat krävs.

Problemet är främst om det lilla monstret har en oproportionerlig magisk attack, som i fallet Pixies. Detta uppdagades i samband med summon spells där förmågan (för en Druid typ) att ta fram ett halvdussin Pixies är helt brutet.

Eftersom de flesta skulle tycka det vore tråkigt att nerfa varelsen (typ ta bort Confusion/Dispel Magic/Sleep från Pixie), föreslår jag att man begränsar användningen tematiskt och/eller via gott rollspel.

En Pixie exempelvis skulle jag bara tillåtit till Archfey Warlocks (den kanske svagaste sorten), och jag skulle dessutom gett Pixien en egen agenda. Den vägrar helt enkelt använda sina övermäktiga förmågor om det inte finns ett klart syfte: typ försvara skogens djur eller något liknande typiskt "fey"-igt. Alltså en tydligt oberoende familiar som betraktar spelarkaraktären och Patron-Archfey som likvärdiga bossar.

Men då måste SL prata med spelaren innan spel: hur ställer sig gruppen till att familiarus tvärvägrar rädda gruppen även om skillnaden är mellan liv och död? Om SL inser att spelaren tänker betrakta förbudet som en rekommendation och ändå använda förmågorna i ett nödläge är det ju bättre att be spelaren välja en annan slags familiarus.

Tja, hur ni gör är upp till er, betrakta detta mest som saker att tänka på innan.

CapnZapp

Myrmidon
Swedish Chef;n231107 said:
10 timmar som ritual är väl knas för alla. Bättre att kasta den på en timme och sen ta en long rest (blir ju bara nio timmar)...

Jag kommer köra att den alltid kastas som ritual tänker jag.
Tja.

Reglerna säger ritualer tar tio gånger längre tid. Uppenbarligen finner WotC det inte värt instifta en specialregler för de få spells som tar en timme att kasta... och jag håller helt med!

Personligen har jag inga problem med att man kan kasta Find Familiar på en timme. Om familiaren har dött ger det wizarden ju chansen frammana denne igen efter att övriga tagit en short rest.

Tänk även på att för Warlocks är det mycket dyrare än för Wizards: inte nog med att du måste använda en av dina få spells (du har ju bara två, tre!!!), du är mycket mera beroende av en short rest än Wizards.

Att spara en timme (skillnaden mellan 1+8 och 10) är ju så fånigt lite och utan betydelse att där säger jag bara: if it makes you happy, go for it :)

2097

deleta mitt konto tack
Can vs must: Jag försöker att aldrig underskatta engelskans ambiguitet, och att om det finns minsta tvivel, landa i "texten är tvetydig och vi behöver höra från designern". Även regelskribenter felar ibland. Kom i rejält bråk med en eurobrädspels-nörd för ett par år sen om reglerna i Ingenious och han försökte argumentera för nån sorts semantik i regelboken (— med en lingvist!!!) trots att jag hade designers utsaga och FAQ på min sida.

Vi läste regeln i den översättningen av Ingenious olika men istället för att argumentera för min läsning (vilket jag gott och väl hade kunnat göra i timmar) så försökte jag få honom att förstå att den svenska översättningen var ambiguous (vilket nja, jag tyckte hans tolkning var sjukt långsökt men det sade jag inte) och ffa att jag hade (eftersom vi hade bråkat om det tidigare) kollat på geeken, hört med Knizia etc etc.

Men, det var goddag yxskaft att prata med denna ingenious-tok! Vi gav oss båda efter ett tag och bestämde för att inte spela spelet mera. "Agree to dra åt helvete", typ.

Pixie broken summon: ja well fixen är att DM väljer vilka fey som kommer. men det var lite av en scramble-lösning kanske. vår druid blev förgrymmad när hans pixie-hack inte funkade för jag bara "vänta det där kan inte stämma" och så kollade vi i erratan och jag hade för en gångs skull rätt. Alltså jag gillar den druid-spelaren skarpt, att ha en rules lawyer vid bordet är en riktig tillgång, det gör att spelets outcomes känns mer "verkliga" och buy-in ökar.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n231090 said:
En warlock får tillbaka alla sina spells efter en timmes vila. Find Familiar tar en timme att kasta på vanligt sätt och 10 timmar som ritual. Det betyder att en warlock, som kan kasta find familiar på vanligt sätt, skulle hinna kasta den 5 gånger på samma tid som ritualen tar. Därför skrev jag att "can only" var den logiskt vettiga tolkningen för ingen warlock skulle använda find familiar som ritual om den kunde kasta spellen på vanligt sätt
Inte så snabbt.

Som Warlock väljer jag nio gånger av tio att ta en short rest om gruppen får en timme över. Istället för att gå minus en spell slot och frammana tillbaka en förlorad familiar, vill säga.

Givetvis - kan jag få bägge på två timmar är det ju bäst, men det får ju spelledaren se till inte alltid låter sig göras.

Däremot vore det en kraftig nerf att bara tillåta ritual-versionen av Find Familiar; särskilt för Wizards som då måste vila 18 timmar.

Jag rekommenderar starkt att man väljer att betrakta tiotimmars-ritualer som ett ointressant specialfall.

Om man inte klarar av att bortse från det, rekommenderar jag hellre att man ändrar regeln för ritualers casting time för spells som tar längre tid än 1 minut att kasta; dvs inför just en sådan specialregel som WotC uppenbarligen bedömt inte behövs.

Säg att ritualer inte tar extra tid för spells med 10 minutes casting time eller längre. Istället kan spellen kastas på halva tiden genom att förbruka en spell slot.

Alltså att för spells med 10 minute casting time är det ritualkastningen som anses vara standard, och du kan halvera casting time genom att spendera en spell slot.

Detta tycker jag är bättre än att göra ett specialfall just för en specifik spell för en specifik caster.

2097

deleta mitt konto tack
CapnZapp;n231147 said:
Säg att ritualer inte tar extra tid för spells med 10 minutes casting time eller längre. Istället kan spellen kastas på halva tiden genom att förbruka en spell slot.
2097;n231109 said:
Kom ihåg att det finns världar där en long rest tar 7 dagar, så det är vettigt att det finns 10h-ritualer.
DMG sidan 267.

2097

deleta mitt konto tack
Det är OK, Zapps, förstår att du inte tänkte på den regeln om er grupp sällan besöker såna världar

CapnZapp

Myrmidon
2097;n231152 said:
Det är OK, Zapps, förstår att du inte tänkte på den reglen
Vad jag menar är att jag förstår inte sambandet mellan din och min quote.

Att köra DMGns "gritty realism" är förvisso en lösning, och jag såg att du tog upp den, men den ändrar ju på så mycket mera. Jag kan tänka mig att många skulle föredra en regeländring som bara fokuserar på just ritualer.

Att istället begränsa regeln om "ritualer har tiodubbel casting time" till snabba spells är ett helt fristående förslag, som inte förändrar kampanjen tillnärmelsevis lika mycket.

2097

deleta mitt konto tack
Jag hade lite svårt att förstå varför du skrev "ursäkta" men nu tror jag jag hänger med.
Det jag menade är att jag tror att WotC har haft anledningar till att konsekvent hålla på 10×tiden-regeln; och det första jag kom på var att rest-tider kan ändras. Dvs inte att ändra rest-tiden skulle vara en fix på find familiar, utan att din fix skulle ha en stor impact på ändrade rest-tider; att i ändrade rest-tider-världen så är inte en 10h ritual meningslös.

Har också en helt orelaterad invändning:
Med ditt förslag skulle en sorts buffad FF som bara tar en halvtimme införas och den skulle kosta en slot som vanligt. Det är nog ingen big deal. Med ditt förslag skulle dessutom den vanliga Find Familiar, precis som den är, inte längre kosta slottar öht. Det är en något större deal.

Det som tidigare kostat en slot, kostar inte slottar längre. Det betyder att den dagen lovelocken kastar sin FF så går det att dessutom kasta en extra vanlig spell, vilket är en stor förändring för locks som ju har så få slottar mellan rests. Min take är att den existerande regeln är inte till för att begränsa antalet FF som går att kasta per dag (att det tar en timme är ju redan en begränsning där) utan för att begränsa antalet andra spells som går att lägga den förmiddan, genom att FF äter en av deras slottar.

CapnZapp

Myrmidon
Jo, men det är ju så förtvivlat sällan man kan sitta och vänta en timme men absolut inte två.

Min erfarenhet är att antingen är det skarpt läge eller så är det inte det. Antingen kan man pausa 5 minuter absolut maximum, eller så kan man pausa så länge man vill (eller tills vandrande monster börjar trilla in)

Så den begränsningen inträffar helt enkelt aldrig i praktiskt spel.

Ska jag vara ärlig tror jag den enda anledningen WotC behövde för att hålla på 10x regeln är att de vill undvika klyddiga specialfall. I fallet med 1 timmes spells blir resultatet att ritualen aldrig används, men att detta inte är skäl nog komplicera spelet.