CapnZapp;n231165 said:
Jo, men det är ju så förtvivlat sällan man kan sitta och vänta en timme men absolut inte två.
Min erfarenhet är att antingen är det skarpt läge eller så är det inte det. Antingen kan man pausa 5 minuter absolut maximum, eller så kan man pausa så länge man vill (eller tills vandrande monster börjar trilla in)
Oj, vi har lite olika erfarenhet där isf. Har ofta situationer där det är typ pure agony om dom ska lägga 13 timmar på en ok grej eller 12 timmar på en något sämre grej... men dom slipper ju den där extra checken... ouch...
CapnZapp;n231165 said:
Så den begränsningen inträffar helt enkelt aldrig i praktiskt spel.
Aha men det vore ju isf mer vatten på min kvarn, att det behövs att en-timmes-varianten fortsätter att kosta en slott, än på din, att det skulle vara en bra regeländring att låta dom casta den som ritual utan att det tar extra tid.
CapnZapp;n231165 said:
Ska jag vara ärlig tror jag den enda anledningen WotC behövde för att hålla på 10x regeln är att de vill undvika klyddiga specialfall. I fallet med 1 timmes spells blir resultatet att ritualen aldrig används, men att detta inte är skäl nog komplicera spelet.
Håller med men det jag menade var att en av dom stora anledningarna (förutom överskådlighet och att bekämpa complexity creep) till att undvika specialfall är just spelets modularitet.