Nekromanti Do It Disney

Mattis

Swordsman
Tjenixen på burk.

Jag har sedan cirka två år tillbaka planer på ett dogmarollspel. Detta borde tyda på att jag är en av de mest oproduktiva personerna på den här sidan Mjölby. Nåväl, konceptet är enkelt; Disney.

Tanken var lite att ha en regelkärna, och sedan fyra olika världar.

-Galax! (Skattkammarplaneten)
Klassiskt äventyrsrollspel i en underbar värld

-Arabiska Natt (Aladdin)
Detta är egentligen anledningen till att jag började ens tänka på det här. Psuedoarabien med massa härliga äventyr. Jag började skissa på ett introduktionsäventyr som är det coolaste jag gjort.

-Äventyr i Sjumilaskogen (Nalle Puh, mest filosofiskt rollspel med färdigskrivna karaktärer)

-XXXXX (Mulan)

---

Det jag är här för att fråga är ett; tror ni det kan bli spelvärt, och två; exakt hur många copyrightslagar strider jag mot, och hur fort måste jag springa för att komma undan?

Krille

Super Moderator
"exakt hur många copyrightslagar strider jag mot, och hur fort måste jag springa för att komma undan?"

Om du använder Disneys varumärken och illustrationer, typ allihop respektive väldigt, väldigt fort.

Om du låter dig inspireras av dem, inte använder Disneys varumärken och ritar själv, inte några alls respektive inte alls.

En varning dock: Disney jagar varumärkesintrång väldigt hårt, något som Charlie Christenssen och Tago Förlag fick uppleva med advokatattacken mot Arne Anka.

Storuggla

Champion
"-Galax! (Skattkammarplaneten)
Klassiskt äventyrsrollspel i en underbar värld"

Hmm, det kan man ju planka fett utan att någon jagar en som så. Det är ju en ytterst anpassningsbar setting så det ä rbara att modda den lite. Nightowls Piraterna Från Pluto till exempel.

"-Äventyr i Sjumilaskogen (Nalle Puh, mest filosofiskt rollspel med färdigskrivna karaktärer)"

OKej, protest. A.A. Milne, inte Disney. Disneys version är så mycket rumsrenare än orginalet... :gremfrown:

"XXXXX (Mulan)"

Bara så att jag inte missförstått, du vill inte göra Mulan-porrspel utan ett Mulanspel fast du har en titel ännu? :gremwink:

Storuggla, Arrr!

Mattis

Swordsman
Självklart tänkte jag inte använda mig av Disneys namn och bilder, men hela tanken var ju att detta ska vara Disney, så man måste ju ha passande namn, samt att få läsaren att förstå att det är Disney utan att... ehm.. säga det. Nu blev det snurrigt.

Mattis

Swordsman
Jo, Piraterna från Pluto var nära, riktigt nära, men inte riktigt exakt den känslan jag ville åt. Tyvärr.

Ang. Nolli Pah; Det är inte så noga egentligen, jag tänkte mig mera lite sagorollspel med fina kontentor och massa kärlek.

Disneyporr finns det så gott om, men jag har bara sett Mulan en gång, så jag har inget bra namn på G ännu.

Förresten, var det inte du som var fett på ökenfantasy? Då lär du digga min Aladdintolkning, det kommer bli allt du drömt våta drömmar om. Jag blev aldrig riktigt nöjd med al-Qadim som någon tipsade om på IRC, det här blir mer... Aladdin, och mindre orcer.

Troberg

Sinister eater
älvklart tänkte jag inte använda mig av Disneys namn och bilder, men hela tanken var ju att detta ska vara Disney, så man måste ju ha passande namn, samt att få läsaren att förstå att det är Disney utan att... ehm.. säga det.
These New Cartoons? (Läs det fort några gånger och kisa med öronen)

Mattis

Swordsman
Ny lek

Vem skulle spela det spelet, egentligen? Vad kan jag skriva som de inte redan visste om. Jag satsar bara på Arabiska Natt istället. Tack för all respons.

Storuggla

Champion
Öken bra [ANT]

För mig är uttrycket "Det är öken" något positivt.

Storuggla, dromedarhandlare

Tyr

Hero
Re: Ny lek

Bra idé. Arabiska-nätter-temat var det klart starkaste av de teman du räknade upp. Blir dogmaspelet bra så kommer jag helt klart att testa det.