Nekromanti DoD är ett populärt spel... att ändra på.

Shaggy

Swordsman
Jag tror att det mycket väl kan finnas två personer i Sverige med 17 eller 18 i alla grundegenskaper. Förmodligen finns det fler. 18 i INT innebär ju inte på något sätt att man är bland världens främsta genier. Det motsvarar ungefär en av 200 personer (6^3). Jag har träffat flera personer som på samma gång varit snygga och karismatiska, framstående idrottsmän och dessutom haft toppbetyg på universitetet.

Dessutom är det inte så konstigt att det inte finns någon som varit både nobelpristagare och toppidrottsman. Både sakerna kräver så mycket tid och arbete att man rimligen inte har tid att ägna sig åt båda på heltid. Och att påbörja en akademisk karriär efter en idrottskarriär är kanske lite i senaste laget.

Rising

Vila i frid
Jag köper alla argument (och vi kan väl vara överrens om att det här är en rätt onödig metadebatt?)

Jag tycker att der är dumt när jag får två åttor på min bimbo, du ser det som en fördel, osv.

Jag kan inte skriva att mitt sätt att tänka på är bättre än ditt, för då framstår jag som en stor idiot. Naturligtvis är båda sätten helt i sin ordning.

Det är väl bara det att jag verkligen HAR en exakt bild av hur jag vill ha värdena, så jag får väl ändå anse att BP passar mig bättre...

Men, som sagt, det är småååå skilnader. I fyra fall av fem får jag ju helt suveräna tärningsresultat när jag slagit dem, det är bara historien med jägaren och trollkarlen som irriterar mig, och det verkar inte ni ha råkat ut för...

Men jag vill ändå hävda att 8 är dåligt inom rimliga gränser. Inte anmärkningsvärt dåligt. Se mina procentkalkyler som är mer rationella än de tabeller du tittar i, som skrivits i annat syfte.

Tja, jag ska klura på ett supersystem, men inser redan innan jag börjat att inte alla kommer bli nöjda. Nu förstår jag iaf tydligare vart våra meningsskiljaktigheter ligger. ;^D

/Rising

Hasse

Hero
Nej, sluta inte!

"Jösses, allt detta för att jag svarade på vad jag hade ändrat i DoD. Sista gången jag ska låta någon ta del av mina idéer och funderingar, oavsett om de kan vara till nytta för någon."

Det hoppas jag inte du gör, det vore en förlust om du slutade komma med idéer och funderingar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Shaggy

Swordsman
Re: Har ändrat allt...

På vilket sätt har du ändrat det?

Att höra att det ändrats är ju inte så spännande. Det intressanta är läsa om nya idéer och bättre system. Det var det som var poängen med tråden om jag förstod det rätt. Egentligen borde man samla alla varianter på en vävsida så att man får lite översikt och kan plocka ut det bästa.

Hasse

Hero
"Jag köper alla argument (och vi kan väl vara överrens om att det här är en rätt onödig metadebatt?)"

Jo den blev lite större än vad jag tänkt mig.

Dina argument har sina poänger de med det är bara det att vi tycker olika.

Det är iaf trevligt att kunna avsluta debatten i en god ton utan att den gick över i allmän pajkastning mellan oss så att säga.

Hasse

Pink Floyd

Rising

Vila i frid
Ursäkt till Archer

Ha ha ha... Jag hade glömt bort vad jag skrev där nere i början på tråden. Okej, klockan var mer än tre på natten, så jag antar att jag inte ska sitta uppe och debattera om det är sådana inlägg jag hasplar ur mig på den tiden på dygnet...

"Tärningar = Dumskalleboffersätt"?

Ursch, okej, det var inte ett rent personangrepp, men det är förstås ändå fullkomligt oacceptabelt.

Mina djupaste ursäkter. Nästa gång jag beter mig som en åsna får du citera mig rakt av, så att jag själv kan se hur illa jag betett mig. Vi får hoppas att det aldrig sker.

Nåja, om du någonsin känner för att ge dig på någon med en tarvlig verbal smocka, så får du en gratis på mig, ska vi säga så? ;^D Bara att klippa till!

Fniss fniss!

/Rising

Bäst att jag går och lägger mig på en gång, innan jag börjar igen ;^D

Tao

Veteran
okej......regeländringar, edd->dod91->ravenloft.detta dock ytterst oplanerat och sporadiskt ihågkommit.

1.slå grundegenskaper, med utseende och snabbhet.
SNA = psy+smi/2
2.ha kvar yrken.utöka...frihet.
3.obligatorisk skriven bakgrund, tillsammans med sl's hjälp.
4.slumpslag, varje yrke har sin lista där slagen köps för gerf.(kul)kan dock bara göras mellan äventyr.
5.färdigheter köps med erf, graderat liknande systemet i mutant 2.
6.Karaktärsdrag och personlighet mycket viktigt.
7.färdighhets gradering, 1-4 novis, 5-8 lärling, 9-14, kompetent, 15-17 lärare, 18-20 mästare ,21-24 upphöjd mästare osv.
8.alla slag som ej är hemliga (finna dolt, upp fara osv)
räknas ut av spelaren för att sl ej ska belastas för triviala saker, gäller även strid.alltså man räknar ut sin differens själv.
9.karma, otroligt bra system från dod samurai.
lite som alignment i dungeons...eller mental balans i kult.
10.tänk själv!

angående köpandet av färdigheter.
upp till fv tio, grundkostnad.
till 14, dubbel grund.
till 15, grund gånger 16.(dvs hoppa kostar 16 erf.)
till 16 grund ggr 24.
17-18 ggr 32.
19+ ggr 40 per fv.
som ni ser blir det jobbigt att bli mästare.detta gäller endast fysiska, kar och upp baserade färdigheter, inte lärdomsfärdigheter eller magi, de använder den gamla skalan.

Strid.
vapenfärdigheter uppstyckade i attack/parad, de kostar 1 per fv. alltså man kan ha kortsvärd (anfall 16, parad 13.)
dock ej mer än 4 fv mellan ATT/PAR.

handlingar...max 6, 3 strids faser i varje sr,en sr=6sec.
detta ger en handling:
smi över 18.
fv i att eller parad 21.
gerf förmåga (xtra handling och finess)
diverse skumma omständigheter..magi, droger etc...
magiska tingestar..

suck..orkar inte mer just nu...ska söka efter t.s eliot...

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Yrkena ska vara kvar? så det innbär att ALLA krigare i världen har EXAKT samma kunskaper, de har fått EXAKT samma träning. </EM>"
Man får faktiskt ett urval av färdigheter att välja bland, vilket innebär att alla krigare inte blir likadana. Nu har visserligen krigare rätt få färdigheter att välja bland.
N2 kör m yrken men då kan man under karriärsgörandet byta yrke och därmed få andra färdigheter att välja bland. Ett bra sätt.
Arketyper är väl (om man bortser från N2) bättre. Man får ett yrke förklarat och man kan välja att ha samma sysselsättning men andra färdigheter. T.ex. en krigare m färdigheten Psykologi.

"<EM>Jag vet ju faktiskt om jag är starkare, smartare eller smidigare än mina kompisar, så det var faktiskt inte så boffigt.</EM>"
I Warhammer Fantasy Roleplaying Game finns det på rollformuläret ett ställe där man kan skriva ner de andra RP:ernas STY, STO, vapenskciklighet etc. En rätt kul grej.

"<EM>Tja, jag tycker att bakgrundspoäng ÄR roligare än tärningar,</EM>"
<EM>Hur</EM> kan du tycka det. Tärningsslagandet är det mest spännande momentet på hela gubbgörat. /images/icons/smile.gif Sitta och räkna (rätt komplicerat oxå, jmf m andra rollspel) blir bara jobbigt.

"<EM>...att BP-systemet är bättre för de spelare som har en klar bild över vilken sorts rollspelare de vill gestalta.</EM>"
Jag ser det från en annan synvinkel. När spelare slår fram en gubbe som matchar ens favvoyrke så kan man spela den. Alltså får man spela olika karaktärer men ibland kan man ha tur och få spela sin favorit.

"<EM>...men ett system där en person kan bli helt och hållet bättre än andra håller jag som rent nazistisk.</EM>"
Eeh.. Det <EM>är</EM> skillnader på människor. Man skulle kunna slå fram föräldarnas GE:er och göra nåt av det men det skulle vara att gå över ån efter vatten. Man kan lika gärna säga att föräldrarna har ett värde som efterliknar ens RP istället. Och även om man köper GE:er så kan man ha massor i dem. Det är rätt liten chans att man slår überbra. Det bästa jag sett nån slå och den RP:n används nu är drygt 15 i snitt på sina GE:er. Dessutom så spelar inte ens RP:s GE:er i DoD nån större roll i spelet (DoD6 undantag?). Det är färdigheterna som har den största betydelsen.

"<EM>Nej, jag börjar fundera i nya banor här... Hur skulle ett verkligt BRA system se ut?</EM>"
Kan du inte ta upp det på rollspels-forumet? Den är tråden har blivit rätt OT.. Visserligen har jag själv bidragit till en del själv.

"<EM>Exakt. Dock så har jag varit med om att en spelare slog just 18 två gånger i raken till en rollperson. </EM>"
En spelare som ofta slår resultatet 666 borde man se upp för.. /images/icons/smile.gif

"<EM>Egentligen borde man samla alla varianter på en vävsida så att man får lite översikt och kan plocka ut det bästa.</EM>"
True, true..

"<EM>Det är iaf trevligt att kunna avsluta debatten i en god ton...</EM>"
Avsluta? Varför kommer jag alltid in så sent i diskussionerna för? De tar alltid slut innan jag hinner svara. /images/icons/frown.gif

Slutligen vill jag bara säga att jag känner igen mig när <B>Arcana</B> skriver:
"<EM>Eftersom jag spelat DoD Expert sedan det kom har jag och haft god tid på mig att ändra sånt som jag inte varit helt nöjd med. Detta gjort att alla områden i spelet fått sig en rejäl renovering. /.../ eftersom det är ett elände för folk att få riktig koll på vad som egentligen gäller. Börjar även själv bli smått förvirrad, framförallt i strider, där jag inte ens själv har kontroll över hur reglerna egentligen fungerar.</EM>"
Jag har ändrat på precis allt från 91. Blandat in lite från EDD (hjälteförmågor, varors kostnader, bärsärksvärde) och mina husregler. Allt från GE:er, särskilda förmågor, kostnader för besvärjelser, namn/beskrivning på färdigheter, yrken och dess förmågor och framförallt striden.
Små förändringar visserligen så <EM>helt</EM> förvirrad är jag inte. Det är bara stridsreglerna som jag har svårt att komma ihåg.

/[color:green]Han</font color=green> som säkert satt sitt svarsmeddelande på fel inlägg och som har gett svar till några olika användare

Tao

Veteran
Handlingarna är ganska intressanta, men hur fungerar det om man har ett vapen i varje hand?

>enkelt...man får ju göra ett anfall med varje vapen per handling..alltså..om man ger en xtra handling för två vapen så blir det för bra...

Om du tycket att man skall får välja 13 yrkesfärdigheter (det står väl 12 i reglerna???) så att det skall passa med bakgrunden, varför skall man då inte få köpa grundegenskaper för BP, så att de skall passa till bakgrunden?

>Om det e så viktigt med grundegenskaper för dig så kan du väl strunta i bp och bara välja exakt dom du vill ha...det e roligt att slå grundegenskaper! och jävligt kul att spela en jämn karaktär som inte e bäst på allt...dock kan man ju slå väldigt bra men så kan det gå...

>Slutligen det med speciella och kritiska träffar, jag använder ett liknande system, om man slår en etta, men inte lyckas får ett perfekt slag får man välja en av sakerna som skulle hända om man slog perfekt (för vapen: extra EP, kan inte pareras, full skada eller att det ignorerar rustningen)

>använd diff istället...fv 14, slår 12, diff 2..2= acceptabelt försök...men inte särskilt bra..fv 14, slår 1
14 + 10 (slår man ett lägger man till tio i diff)
lika med 24 i diff...otroligt lyckat försök..om man hoppar så hoppar man låångt, om man slåss så träffar man superbra..
tänk dock att diff modifieras av en eventuell motsåndare..
ex..yagul försöker gömma sig bakom en stor kista i mörker.
(+3 i cl) han har fv 13 i gömma sig. han slår 5. diff blir 8+3=11.
grottalven Celdraz'do Briolen vet att yagul gömmer sig nånstans, och har finna dolt 12. ser bra i mörker alltså inga -cl.
han slår 6..12-6=6
yaguls diff på 11 minus Celdraz diff på 6 = 5.
yagul lyckas hålla sig undangömd med en hyfsad diff på 5.

Hasse

Hero
Hade du...

...en aning om vilken debatt det skulle bli när du startade tråden?

Hasse

Pink Floyd

Archer

Swashbuckler
"Åh jösses.... Jag är redigt trött över den här debatten. Främst för att jag vill ha den till en diskussion om rollspelskonstruktion generellt, medan jag tvingas ha den med DoD-spelare. (vilket förstås inte är så konstigt, eftersom det här är forumet för detta) Men det är ju inte förstå gången ett ämne övergått till ett annat, eller brutit sig loss ur formen den är stöpt i, varför kan vi inte komma vidare denna gång? Nåja..."

Är äckligt trött på denna diskution med, vi lägger ned den och konstaterar att vi har olika åsikter, punkt.
Låt oss starta en ny tråd i forumet Rollspel eller något som passar bättre för att diskutera rollspelskonstruktion.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Archer

Swashbuckler
"Ah, well förlåt, då. För mig är det inte en lika stark förolämpning. Jag trodde jag bara kallade systemet som sådant för koboldigt. Men om dina spelare maxar ur sig grundegenskaper de vet att de kommer behöva, så är de i mitt tycke "koboldiga". Så resonerar inte mina spelare. De använder BP-systemen för att skapa rollpersoner som inte liknar några de någonsin spelat med tidigare. Skakolla upp det vi skrivit tidigare. Om möjligt blir det en längre ursäkt."

Jo, nuvarande spelgrupp är en grupp nybörjare (spelat i cirka 1.5 till 2 år). Och då vi spelade DoD i början så var det ett av stegen jag var tvungen att ta för att råda bot på deras koboldism.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Hasse

Hero
Re:Ber om ursäkt...

Det behövs inte då jag inte uppfattade det som att du var sur på mig. Ville bara säga att åtminstonde en person på forumet(jag kan inte prata för andra) skulle tycka att det vore en förlust för DoD-forumet om du slutatde skriva inlägg.

Det är trevligt att du är på gott humör igen iaf. Och Debatten rätade upp sig innan den hann gå helt överstyr vilket oxå var trevligt.

Hasse

Pink Floyd

Don Kennetho

Warrior
Förmodligen finns det fler. 18 i INT innebär ju inte på något sätt att man är bland världens främsta genier. Det motsvarar ungefär en av 200 personer (6^3).

Ja, om man skulle slå 3T6 för alla personer i befolkningen, ja. Precis som Marco sa är det knappast det som avses med DoD (för vi talar väl om DoD?) utan det är meningen att RPna ska vara lite mer än den stora, grå massan.

I DoDs regelbok anno 1987 så förklaras t ex att STY 18 motsvarar den största styrka en människa kan tänkas uppnå, något som får tanken att svindla. Med den definitionen skulle det möjligen finnas en enda person i hela världen som har 18 i ett givet värde. Kanske finns det ingen nu levande med sådana världen.

Nä, liksom Rising är jag oerhört trött på inflationen när det gäller grundegenskaper. I många av DoDs äventyr (hrrm..Härskarserien..hrrm) finns också värden som rimmar ganska illa med definitionen ovan.

Don Kennetho

Anders

Hero
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus..

Som du kanske läste i mitt inlägg så har jag ändrat ALLT. De skulle ta mig veckor att skriva ner alla de sakerna här. Magin t.ex.; jag har skrivit cirka 80 sidor, det känns inte riktigt läge att slänga in det här...

Tyckte bara att jag i största allmänhet kunde skriva in ett litet bekräftande att "här finns ytterligare en som ändrat på sitt gamla kära DoD". Om du inte tyckte mitt inlägg var intressant så kan jag bara beklaga och om du vill kan du undvika mina inlägg i fortsättningen. Rekommenderar dig för övrigt att läsa ditt svar på mitt inlägg och värdera hur högt läsvärdet är på det... Ditt inlägg är inte sådär jättespännande eller vad säger du? /images/icons/wink.gif

Shaggy

Swordsman
Som fan läser bibeln.

Här kom visst taggarna ut fort. Jag menade det inte som någon kritik av dig eller ditt inlägg. Ännu mindre menade jag att du inte borde skrivit det, så du behöver ju kanske inte tolka det som personangrepp. Det var bara menat som en uppmaning att utveckla det du skrev lite mer...

Shaggy

Swordsman
Jag tycker att du misstolkar texten i regelboken. Vi bör nog skilja på delmängd och ekvivalens här. Det som menas som jag ser det är att den största styrka som kan uppnås motsvaras av STY 18. Det innebär inte nödvändigtvis att det enbart är den största styrka som kan uppnås som motsvaras av STY 18...

Att rollpersonerna är lite mer än den stora grå massan tycker jag representeras av att man inte bara slår tärningarna en gång för varje grundegenskap utan får chansen till flera slag, kan flytta om eller liknande. Det krävs trots allt t ex STY 15 för att spänna en långbåge, så även om långt ifrån alla klarar det kan det knappast vara en styrkenivå som är förbehållen en extremt liten minoritet.