solvebring
Superhero
Det är så här att jag älskar skabbiga hamnar, mystiska öar, träsk och otäckheter. Det är så stämningsfullt och lätt att nästla in en massa galenskaper bland.
Jag har denna idé (har gjort vissa lösa punkter):
<ul type="square">
[*]Tunön ligger utanför den västra kustlinjen någon vecka från hamnstaden Dirza. Ön är känd för ett annorlunda djurliv, sina otrevliga träsk och dunkla djungellika skogar.
[*]En beryktad djurhandlare har slutat få sina leveranser från sin kontakt där. Han är utom sig, affärerna går i stöpet.
[*]Handlaren kan inte själv resa dit. Han är skydlig köpmanna-huset en stor summa pengar och tillåts därför inte att resa ur staden.
[*]Tanken är att RP skall nappa när han full sitter och beklagar sig för en krögare, eller någon annan , på ett ställe där akolhol är tillgängligt i större mängder.
[*]Vad han kan erbjuda är lite gamla prylar som han inte fått sålt förr om åren, som nu ligger och skräpar i hans förråd på Käpmännens hus:
- Ett väldigt speciellt svärd (annorlunda utseende, från den östra övärlden - högt värde)
- Några landskapstavlor av okänd konstnär
- Ett halvband med matchande armaband i mithril (ganska bra värde)
- En grinig talande bok (den besvärjare som försökte förhäxa boken fumlade och blev instängd i den för all evinnerlig framtid)
- Ett par gamla slitna glasögon (perfekt mörkerseende)
- Kläder av olika slag
- 3 tomma stora böcker
- Pergamenten
- Bläckhorn med olikfärgat bläck
...och annat dylikt användbart skräp.
Allt detta finns där för att köpmannen själv samt folk inte förstår sig på sakerna, har vetskap om vad de gör eller är värda etc.
[*]Sedan kommer färden till Dirza där de skall försöka ta dig ut till ön.
[*]Där skall det finnas en riktigt galen, snurrig gammal stinkande skeppare som erbjuder dem att resa för ett riktigt lågt pris i hans trasiga, läckande gamla skuta... Att slänga in SLP med sjuka personligheter älskar jag nämligen.
... Men sedan då?!
[/list]
Och det huvudsakliga - vad har hänt på ön?!
Diskuterade lite med min sambo igår. Hon spelar inte rollspel, men hon gillar skräckfilm, thrillers etc.
Hon föreslog någon slags vålnadliknande sjukdom i en dold gammal brunn (vilken välfungerande klassiker, tänkte jag då... Skoj med andra ord).
Folk har helt enkelt dött, utom t.ex. svartfolk och andra elaka varelser tänkte jag då, som av en underlig anledning inte påverkar av sjukdomen?
Men så kom spettet som genast satte sig i kugghjulet?
Varför skulle inte just RP påverkas av sjukdomen då?
...Inte så kul om de dör.
Varning för spoiler av Vildhjarta nedan!
Jag hade även i mina tankar funderingar över Vildhjartaliknande idéer...
Jag tänkte på de där blotresarna (kommer inte ihåg vad de nu kallas) som kommer till liv då man spiller för mycket i blod i skogen. Jag tänkte på något sådant som vaknat upp och slagit ihjäl var levande själ de mött. Men varför, vart kommer de ifrån, hur bör man stoppa dem?
Det är alltid alla varför? som är svårast att hitta svar på. Jag får ofta en massa grundläggande idéer, typiskt mig, men när jag ställer mig själv ett varför? blir jag som en tom griffeltavla i skallen.
Jag har denna idé (har gjort vissa lösa punkter):
<ul type="square">
[*]Tunön ligger utanför den västra kustlinjen någon vecka från hamnstaden Dirza. Ön är känd för ett annorlunda djurliv, sina otrevliga träsk och dunkla djungellika skogar.
[*]En beryktad djurhandlare har slutat få sina leveranser från sin kontakt där. Han är utom sig, affärerna går i stöpet.
[*]Handlaren kan inte själv resa dit. Han är skydlig köpmanna-huset en stor summa pengar och tillåts därför inte att resa ur staden.
[*]Tanken är att RP skall nappa när han full sitter och beklagar sig för en krögare, eller någon annan , på ett ställe där akolhol är tillgängligt i större mängder.
[*]Vad han kan erbjuda är lite gamla prylar som han inte fått sålt förr om åren, som nu ligger och skräpar i hans förråd på Käpmännens hus:
- Ett väldigt speciellt svärd (annorlunda utseende, från den östra övärlden - högt värde)
- Några landskapstavlor av okänd konstnär
- Ett halvband med matchande armaband i mithril (ganska bra värde)
- En grinig talande bok (den besvärjare som försökte förhäxa boken fumlade och blev instängd i den för all evinnerlig framtid)
- Ett par gamla slitna glasögon (perfekt mörkerseende)
- Kläder av olika slag
- 3 tomma stora böcker
- Pergamenten
- Bläckhorn med olikfärgat bläck
...och annat dylikt användbart skräp.
Allt detta finns där för att köpmannen själv samt folk inte förstår sig på sakerna, har vetskap om vad de gör eller är värda etc.
[*]Sedan kommer färden till Dirza där de skall försöka ta dig ut till ön.
[*]Där skall det finnas en riktigt galen, snurrig gammal stinkande skeppare som erbjuder dem att resa för ett riktigt lågt pris i hans trasiga, läckande gamla skuta... Att slänga in SLP med sjuka personligheter älskar jag nämligen.
... Men sedan då?!
[/list]
Och det huvudsakliga - vad har hänt på ön?!
Diskuterade lite med min sambo igår. Hon spelar inte rollspel, men hon gillar skräckfilm, thrillers etc.
Hon föreslog någon slags vålnadliknande sjukdom i en dold gammal brunn (vilken välfungerande klassiker, tänkte jag då... Skoj med andra ord).
Folk har helt enkelt dött, utom t.ex. svartfolk och andra elaka varelser tänkte jag då, som av en underlig anledning inte påverkar av sjukdomen?
Men så kom spettet som genast satte sig i kugghjulet?
Varför skulle inte just RP påverkas av sjukdomen då?
...Inte så kul om de dör.
Varning för spoiler av Vildhjarta nedan!
Jag hade även i mina tankar funderingar över Vildhjartaliknande idéer...
Jag tänkte på de där blotresarna (kommer inte ihåg vad de nu kallas) som kommer till liv då man spiller för mycket i blod i skogen. Jag tänkte på något sådant som vaknat upp och slagit ihjäl var levande själ de mött. Men varför, vart kommer de ifrån, hur bör man stoppa dem?
Det är alltid alla varför? som är svårast att hitta svar på. Jag får ofta en massa grundläggande idéer, typiskt mig, men när jag ställer mig själv ett varför? blir jag som en tom griffeltavla i skallen.