DoD DoD 23 med andra regler?

Badmojo

Old’s cool
Suck. Fick cravings på nya DoD. Älskar allt jag sett, men skulle nog hellre köra något annat system än just DoD 23… pga trött på BRP (så KH mm går tyvärr bort) och gillar enklare dice pölar och mer intuitiva system som YZ mm nuförtiden. Har konverterat alla spel man kört till primärt BoL-motorn de senaste 15 åren.

Så Fantasy! eller Svärdets Sång ligger närmast. Andra svenska (enkla) förslag?
Gör jag bort mig? Fattar såklart att Ligan trimmat gamla BRP till moderna höjder (likt Helmgast för HT/Troubleshooters), men vore intressant att höra om det finns alternativ.
Någon som testat eller har något uppslag?

Mogger

Hipsteranka
Svavelvinter från FL har ju ett direkt arvskap så det funkar. Annars ligger väl Svärdets sång väldigt nära, om man vill ha det lite mer gritty.

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Uhm. Om du inte vill ha DoDs regler, vad är det då du vill ha? Det finns ju ingen setting?

Zire

Swashbuckler
Om Svärdets sång är ett alternativ så tror jag att den är absolut enklast att använda. Stilen i reglerna är likadana och du kan nog plocka Svärdets sång varianten av vissa monster också. (Utan att ha testat själv.)

För de som har undvikit Svärdets sång pga regelmotorn så tänker jag att det borde vara relativt enkelt att köra DoD23-reglerna med Svärdets sång kampanjerna också.

luddwig

Lawful evil
Jag upplever att Fantasy! OSG fångar mycket av känslan i gamla DoD. Utan att ha testat det tycker jag dock att nya DoD verkar minst lika lättspelat. Och Svärdets Sång, är inte det meckigare än nya DoD?

Badmojo

Old’s cool
Jag upplever att Fantasy! OSG fångar mycket av känslan i gamla DoD. Utan att ha testat det tycker jag dock att nya DoD verkar minst lika lättspelat. Och Svärdets Sång, är inte det meckigare än nya DoD?
Jo, tog mig tid att läsa DoD23-reglerna ordentligt nu, och mina farhågor skingrades. Mecket med färdigheter var borta, det finns en koppling mellan GE o FV-värdet etc. Bra saker från YZ o lite TOR (!) inkorporerade. Verkar gå snabbt att kreera en rollperson (förr var det en helkväll…) och rulla igång, utan att spelarna måste sätta sig in i ännu en komplex spelvärld.

Last edited:

zonk

muterad
Svärdets Sång, utan tvivel. Väldigt nära i själen och rullar på bra i spel. Men helt klart mer involverat resande, det är ett hexkräl-spel på många sätt. Vilket ju är skitcoolt, men det är vad det är. Samtidigt hade man nog kunnat strunta i det utan större problem och bara hand-wave'a resor och förflyttning. Strid eller magi i SväS står och faller liksom inte med hexkrälandet.