Fantasilös fantasy
"Det ENDA jag anser vara bra med Chronopia är att det är Drakar och Demoner."
Tvärtom, skulle jag vilja säga. Problemet är att det
är Drakar&Demoner. Jag har nämligen en känsla av att de flesta kritiker (mig själv inräknat) skulle hålla tyst om det
inte hade burit varumärket.
Drakar&Demoner är förknippat med en viss gren av fantasy som är hyfsat lik standardmallen. RiotMinds utgåva ligger ganska nära den mallen, Chronopia gjorde det inte. Således är det naturligt att de flesta föredrar Trudvang framför Chronopia. De gamla rävarna gör det för att det ligger närmare det de är vana vid, och den nya generationen har upptäckt att RiotMinds ligger närmare Eddings än Quake.
Men för att återgå till ämnet; min tes är att rollspelsfantasy är tämligen fantasilös. Om man inte håller sig till standardmallen "en del Tolkien och en del Ivanhoe" så säljer inte rollspelet, eftersom det inte faller inom ramen för vad som är accepterat. Förnyelser inom genren, som till exempel Khelataar, Gemini, Chronopia mfl, har alla visserligen sina fanatiska fans, men de flesta ratar faktist dessa spel eftersom de
inte följer standardmallen - något som din replik
"jag bryr mig inte om hyr klyschigt det är, men jag tycker att alver ska vara som alver brukar vara" ypperligt tydligt vittnar om.
Det finns en massa skäl till att jag inte tycker om Chronopia. En del skäl är rent subjektiva, som att jag tycker att det är en inflation i axelskyddsstorleken, eller att det är überkoboldiskt och superlativistiskt. Andra skäl är mer objektiva (men fortfarande rät subjektiva ändå), som till exempel att jag värnar såpass mycket om svenska språket att jag totalt avskyr "griffoner" och "gobliner" med flera svengelska termer. Men icke desto mindre, Chronopia är i alla fall en förnyelse inom rollspelsfantasy, och det tror jag faktiskt är huvudorsaken till att så många är så fanatiskt negativt inställda mot spelet.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>