Nekromanti DoD 6 Nackdelar?!

Sindlast

Veteran
Re: Visserligen...

Varför fungerar det inte, man kan trä på en ringbrynja på en stubbe men inte på en tjuv?! Om man slår ner en tjuv och trär på ringbrynjan på han när han är avsvimmad då? DET FINNS INGA NATURLAGAR SOM HINDRAR!!!! Det handlar inte om huruvida man bör ta på sig eller ej, man ska ALLTID ha möjligheten att kunna ta på sig en rustning eller hålla i ett tvåhandssvärd...

Sindlast

Veteran
Det är ju klart att om man är en magiker så går man ju oftast runt med en stav men inget ska ju hindra en från att ta upp ett fint svärd som man hittar och sedan tafatt försöka använda det när trollen attackerar en i ett bakhåll och man klarar inte av att lägga mer magi. Man ska alltid ha möjligheten att kunna försöka använda det...

Sindlast

Veteran
Javisst, kanske är han misslyckad eller så bara råkar han ha hittat det och blir tillslut tvungen att använda det mot sin vilja... Men det står magiker på papperet och därför finns det speciella naturlagar för just han och hans gelikar inom samma yrke som hindrar dem från att röra ett metallföremål med svärdsform.... Tjuven kanske blir tvingad och dvärgarna tvingar han att ta på ringbrynja, vad händer då? Straffar gudarna honom? Dödar honom på fläcken? Kanske både tjuven och ringbrynja går upp i rök? Vem vet? Men det är iallafall FYSISKT OMÖJLIGT för denna person att ta på sig ringbrynjan bara för att han gillar att stjäla lite...

Sindlast

Veteran
Det spelar ingen roll ifall svärdet var magiskt eller ifall brynjan var utav mithril. det var ett SVÄRD och en BRYNJA !!! De skulle egentligen inte ha kunnat använda dessa föremål enligt Riotminds regler... Dessutom syftar han på Bilbo som är/var en tjuv.

Wille

Veteran
Som sagt. Jag håller med om att det är en regel jag inte gillar. Därför finns den inte i min värld. Försökte bara elda upp ämnet lite genom att göra ett antal frågeställningar. /images/icons/laugh.gif

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

Wille

Veteran
Nu var det förmodligen hoben Bilbo (ur Bilbo - En Hobbits Äventyr) som åsyftades, och han var tjuv. Inte heller sägs det uttryckligen vilket material Glamdring, Sting och Orchrist var gjorda av. Däremot sägs det att Bilbos (senare Frodos) gjordes av mithrilsilver.

Oki. Bilbo.
Oki. Brynja
Svärden. hmmm- jag harför mig jag läst någonstans att de var mithrilsilver men jag kanske har fel. Krille borde veta, han är ju ett vandrande uppslagsverk. /images/icons/smile.gif

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Saxat från Riotminds sajt

Fråga: Hur tolkar man vapen- och rustningsrestriktioner för de olika yrkena?

Svar: Restriktionerna för de olika yrkena ska ses som begränsningar för yrket snarare än logiska begränsningar för att vissa yrken inte kan komma i kontakt med järn eller liknande. Det finns inga sådana regler för att t ex trollkarlar inte får ha järn på kroppen på grund av att det stör magin eller något liknande.

Regeln finns till därför att man skolas i sitt yrke från mycket tidig ålder och sociala faktorer avgör i väldigt stor utsträckning vad man väljer för yrke. En blivande krigare är med största sannolikhet ett av de barnen som springer omkring med träsvärd och träsköld på gårdsplanen vid mycket tidig ålder. Liksom den som ung (frivilligt eller under tvång) ägnar sin tid i biblioteket, eller som skickas till klostret för att läras upp av munkarna formas till lärd man eller kanske en trollkarl. På så sätt formas de olika yrkena vid tidig ålder och krigaren lär sig hantera sina vapen och sina rustningar och det känns inte främmande för honom att dra på sig en helrustning. En trollkarl däremot kanske aldrig har haft ens en läderrustning på sin kropp eftersom han tillbringat all sin tid i sin mästares kammare och känner vare sig komfortabel eller speciellt bekväm med ett tvåhandssvärd eller en helrustning.

Restriktionerna finns enbart till för den som vill strama åt de olika yrkena och som tror på principen att det finns ett klart samband mellan varför man valt sitt yrke och hur man spelar det. Givetvis står det alla spelledare fritt att både ändra och justera, eller helt enkelt strunta i de olika restriktionerna.

RiotMinds rekommenderar dock mindre erfarna spelare att använda sig av restriktionerna eftersom de fungerar som en extra yrkesbeskrivning som får spelarna att lättare förstå de olika yrken och hur de spelas.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Sindlast

Veteran
Re: Saxat från Riotminds sajt

Så man kan ignorera restriktionerna utan att det ställer till några komplikationer för övrigt...
Va Bra!! *blir genast mycket mer intresserad av att köpa det*

tack för svaret, det hjälpte till en hel del...

Nerosuferoth

Swordsman
Då om inte förr hade jag önskat att det var möjligt för mig att dra på mig ringbrynjan som jag erbjuds att låna. Men icke jag är ju tjuv och det är alltså fysiskt omöjligt att ta på mig brynjan.

Restriktionen gäller just när han tjyvar. Det är då ett riktmärke om vad som är lämpligt kan vara användbart. Om en tjuv tycker att han behöver slå följe med en hög dvärgar och bege sig ner i underjorden så kan han iofs få för sig att stjäla något där, men då under andra förhållanden än på stadens gator. Det är INTE fysiskt omöjligt bara för att en sådan här självklarhet inte tas upp i regelboken. Låt sunt förnuft råda!

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Nerosuferoth

Swordsman
Aaarrrggghhh!!!

Du har ALLTID den möjligheten! Det ÄR INGEN naturlag som hindrar dig! Men du får fan SKYLLA DIG SJÄLV för att du gör det! Du spelar en tjuv som blir upptäckt och inte hinner springa därifrån för att du bär på en ringbrynja. Regelboken varnade dig, men det är så du vill ha det! Är det ingen som fattar att det är ett RIKTMÄRKE för att utöva yrket på lämpligt sätt, och inte grundvalen för DoD-reglerna!!! Läs mellan raderna för #¤&!

Nerosuferoth

Archer

Swashbuckler
"Är det helt omöjligt för en tjuv att ta på sig en riktigt tungrustning? Även ifall han har hög styrka och storlek?"

Beror på om du som SL bestämmer att du ska använda dig utav restriktionerna eller inte.

"Kan inte magiker använda sig utav svärd eller yxor? Även ifall han klarar av STY-kravet?!"

Skulle säga att reglerna om besläktade vapen gäller här. Vilket innebär att han skulle få 1/4 av sitt FV då en yxa eller svärd inte är besläktad med stav.

"Får man inga grundegenskapsmodifikationer pga sin ålder?"

Beror på om du slår fram din åldersgrupp eller inte. Personligen så använder jag modifikationerna oavsett om man slår fram sin ålder eller inte. Detta är en knasighet i reglerna som inte är så mycket att bry sig om.

"Hur mycket ökar ens KP per level egentligen och tål då en lvl 30 RP hur mycket som helst eller kan han också dö utav en dolk i ryggen såsom han borde?!"

Yrkesnivåerna går upp till 5 definierade nivåer, Amatör, Lärling, Utövare, Mästare, Legend, och sedan så finns det +1 nivåer. Men att en RP skulle nå 30 nivåer, det är föga troligt. Och kombinationen av antal anfall / perfekta träffar vilka kan ge fler attacker eller dubbla skadan, eller både och gör att man som regel orsakar tillräckligt med skada på även den hårdaste rollperson.

"Hur bra är egentligen stridsreglerna? Bättre eller sämre än Eons?! Lättare eller mer avancerade?? "

Personligen så tycker jag att stridsreglerna är de bästa som gjorts i någon version av DoD. Och de är mycket lättare / snabbare än Eons.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Master_Z

Swordsman
Jag har valt att skita i restriktionerna och använda en mer utvecklad form av STY krav istället.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Kalil

Swordsman
Jag kan alltid skriva om reglerna..

.. men nu var det DoD 6 vi pratade om, inte sant? Där står att magiker inte kan använda svärd. Frågan är inte om jag klarar av att skriva om, eller strunta i, den regeln (vilket jag gör). Frågan som ställs i diskussionen är varför RiotMinds har valt att ta med en gammal D&D regel som sållades ut för åratal sedan av TSR och av i det närmaste alla spelare långt innan dess. Varför? Jag fattar inte.

/Kalil

Vindhand

Myrmidon
Rtfm

Frågan som ställs i diskussionen är varför RiotMinds har valt att ta med en gammal D&D regel som sållades ut för åratal sedan av TSR och av i det närmaste alla spelare långt innan dess. Varför? Jag fattar inte.

Om man får tro riotminds (<a href="http://www.riotminds.com/fragorsvar.html">här</a>):

[color:green]Fråga: Hur tolkar man vapen- och rustningsrestriktioner för de olika yrkena?

Svar: Restriktionerna för de olika yrkena ska ses som begränsningar för yrket snarare än logiska begränsningar för att vissa yrken inte kan komma i kontakt med järn eller liknande. Det finns inga sådana regler för att t ex trollkarlar inte får ha järn på kroppen på grund av att det stör magin eller något liknande.

Regeln finns till därför att man skolas i sitt yrke från mycket tidig ålder och sociala faktorer avgör i väldigt stor utsträckning vad man väljer för yrke. En blivande krigare är med största sannolikhet ett av de barnen som springer omkring med träsvärd och träsköld på gårdsplanen vid mycket tidig ålder. Liksom den som ung (frivilligt eller under tvång) ägnar sin tid i biblioteket, eller som skickas till klostret för att läras upp av munkarna formas till lärd man eller kanske en trollkarl. På så sätt formas de olika yrkena vid tidig ålder och krigaren lär sig hantera sina vapen och sina rustningar och det känns inte främmande för honom att dra på sig en helrustning. En trollkarl däremot kanske aldrig har haft ens en läderrustning på sin kropp eftersom han tillbringat all sin tid i sin mästares kammare och känner vare sig komfortabel eller speciellt bekväm med ett tvåhandssvärd eller en helrustning.

Restriktionerna finns enbart till för den som vill strama åt de olika yrkena och som tror på principen att det finns ett klart samband mellan varför man valt sitt yrke och hur man spelar det. Givetvis står det alla spelledare fritt att både ändra och justera, eller helt enkelt strunta i de olika restriktionerna.

RiotMinds rekommenderar dock mindre erfarna spelare att använda sig av restriktionerna eftersom de fungerar som en extra yrkesbeskrivning som får spelarna att lättare förstå de olika yrken och hur de spelas.</font color=green>

Detta har varit uppe många gången på forumet (*hint* *hint*, det finns en sökfunktion /images/icons/wink.gif)

Jon

Veteran
Re: Rtfm

Fast jag undrar varför man väljer att uppdatera en regelversion med en massa gammalmodiga restrektioner ochyrkesnivåer, för att sedan rekomendera folk att ta bort det. Jag ser verkligen ingen anledning att köpa ett spel vars enda förändringar är rena försämriingar jämfört med äldre versioner.

Och om vi nu ska prata om den underbara stämningsfulal världen Trudvang som alla vurmar så mycket över,så ställer jag bara en fråga:

Exakt hur mycket information har givits ut om Trudvang?

nä just det inte mycket...

/Jon

Vindhand

Myrmidon
världen är hård

Jag ser verkligen ingen anledning att köpa ett spel vars enda förändringar är rena försämriingar jämfört med äldre versioner.

Äldre versioner är dock svårare och svårare att få tag på. I mina ögon har varje utgåva efter Expert (och gigant) varit en försämring... men hur lätt är det för en nybörjare att få tag på expertboxen i bra skick?

M.a.o. man kanske skall jämföra med andra levande spel (vissa som är dåliga redan från början) snarare än spel sedan länge ur tryck :gremsmile:

Jon

Veteran
Re: världen är hård

Äldre versioner är dock svårare och svårare att få tag på. I mina ögon har varje utgåva efter Expert (och gigant) varit en försämring...
men hur lätt är det för en nybörjare att få tag på expertboxen i bra skick?

Inte alls lätt, därför hade det ju varit kul om Riotminds nya utgåva hade varit en förbättring av tidigare DoD, istället för en hyperlayoutad utgåva med innehåll lånat från 70-talets mörkaste stunder :)

/Jon

Nerosuferoth

Swordsman
Så tar vi det en gång till...

Frågan som ställs i diskussionen är varför RiotMinds har valt att ta med en gammal D&D regel som sållades ut för åratal sedan av TSR och av i det närmaste alla spelare långt innan dess. Varför? Jag fattar inte.

Kopplingen till D&D känner jag bara till via forumet, och vet inte när och varför den plockades bort. Eftersom du uppenbarligen har spelat rollspel förr förstår inte jag varför du gör en så stor sak av det. Du vet att det är lika orimligt att klä en ärkemagiker i tung stridsrustning som att förbjuda honom från att röra vid ett svärd. Om RiotMinds inkluderat förklaringen som finns på deras hemsida i boken skulle nog allt sådant här tjafs kunnat undvikas. Där står att begränsningarna främst riktar sig till nybörjare (som underförstått inte vet riktigt hur fantasy fungerar, och att det inte blir så bra att kombinera en superkrigare och ärkemagiker) och att det står spelledaren fritt att både modifiera och förkasta regeln om denne så vill! Om du hatar restriktionerna så mycket, ignorera dem. Men det finns också dem som är hjälpta av restriktioner som i logikens namn ska få yrket att fungera bättre.

Förstår du nu?

Idmur

Veteran
"En magiker som går omkring med ett svärd är förmodligen en mycket misslyckad magiker, eftersom han inte kan försvara sig med magi mot eventuella fiender."

...Eller så har han uppnått såpass hög färdighet inom magin att han inte kan lära sig mer och beslutar att han ska bli en mästare även med svärdet. Men det fins bara ett hinder... De idiotiska reglerna att en magiker inte får hålla i ett svärd...