Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Jag vill se en hög grad av bakåtkompatibilitet så att spelet går att spela med de äldre äventyren. Det är liksom det som gör Drakar och Demoner till Drakar och Demoner.wilper;n215869 said:Hur skulle ditt + se ut
Grundegenskaper och deriverade värden ska därför vara ifred, detta gäller både rollfigurer och monster.
Färdigheterna behöver städas upp; en del behöver en tydligare tillämpning för äventyrande (zoologi = monsterkunskap, botanik = läkande örter), andra är bortom räddning och de hade jag gärna sett försvinna. Överlag vill jag att färdigheterna ska vara mer jämlika och tydlig kopplade till grottröj och utforskande. (Eftersom färdigheter sällan används till konflikter i BRP och SLP:er sällan slår sina färdigheter påverkar en städning bland färdigheterna inte bakåtkompatibilitet i någon större grad).
Bakgrunderna vill jag se uppstyrda så att alla faktiskt blir spelbara och kan generera fungerande karaktärer (Köpman och Lärd är värdelösa i DoD; och det går inte att bygga en Jägare eller Tjuv som faktiskt kan göra det en jägare eller tjuv ska kunna göra, för de kräver för många färdigheter; magiker är för dåliga). Alla startkaraktärer utom magiker ska kunna slåss.
Stridssystemet behöver piffas upp, förslagsvis med pendragonslag och någon slags manövrar eller specialeffekter. Jag kan inte RQ6, men det nämndes mycket när kickstartern kom och av det lilla jag läste tror jag att det finns bra saker att hämta där. (Och "stanser" och exploderande tärningar vill jag inte se i något spel, minst av allt ett som det står DoD på).
Mitt DoD87+ hade haft ett mer intressant magisystem (jag har inga konkreta idéer, men det som finns är rätt trist och gör magiker för dåliga).
Spelet ska självklart tryckas i svart-vitt, och om inte Gulliksson ställer upp får det gärna vara illustrerat av Niklas Brandt.
Förutom några besvärjelser, regler för magiska föremål och kanske, kanske hjältereglerna (omarbetade) har mitt DoD87+ inte lånat något från EDD. Av DoD-91 syns inga spår.
Spelet kan med fördel skrivas av Krille eller Fria Ligan, så att det blir genomtänkt, välskrivet och fungerande.
------
Var hittar jag mer information om "gullikssonspelet"?