Nekromanti DoD `91 Kaos Väktare

keno

Veteran
Enligt mig så är tillägget Kaos Väktare, härefter förkortat KV, ett mycket bra dock aningen pretantiöst tillägg till Drakar och Demoner `91 års upplaga.

I modulen får man först en hyfsad bild av Multiversums uppbyggnad, sedan vidare till en del information om demoner och sedan vidare till demonväktarnas förtjusande värld och sen en raskt skutt över ett vackert illustrerat bestiarium till Rollpersonens skapande.
Det är nu jag blir lite besviken. Det första presenterade yrket är Demonolog som förstås är givet. Efter en snabb fundering kommer man fram till vilken makt som ligger i det här yrket.
Helt givet det yrket i DoD som är farligast, men också det yrke som kan ge maktgalna spelare rysningar i ryggraden.

Sedan kommer Demonjägare. Ett yrke med enastående potentsial men samtidigt svårt att hantera i en grupp om flera. Detta yrke fungerar bäst när det bara är en (1) spelare.
Att demonjägaren är mäktig den med är givet. För att jaga demoner måste du vara ganska mäktig. Av någon anledning går mina tankar till Tolkiens sagofigur Aragorn när jag läser yrkesbeskrivningen för demonjägaren. Den tyste och tålmodige.

Nu till nästa yrke. Demonkrigare. Ett rent löjligt yrke enligt min åsikt. Powergaming personifierat. Demonkrigaren har en mindre dmon bunden i sin kropp som personen erhåller ett antal övermäktiga demonförmågor från. Fjantyrke är vad det är.

Den nya tabellen för särkilda förmågor som presenteras i KV är också löjlig. Min rekommendation är att när ni spelar DoD `91 så använd antingen grundreglernas särskilda förmågor eller om det passar krigarens handboks. Det blir liksom bättre då och inte så koboldigt.

Nu har vi kommit till den mest intressanta delen av boken.
Nya färdigheter, Ritualer & Symboler, Rekvisita, Demonologi och Portalmagi. Allt här enligt mig, både välskrivet och balanserat. Hellblazer fans finner nog delen om Demonologi tämligen intressant. Demonologi och Portalmagi är två nya magiskolor som kompletterar DoD`91 på ett underbart sätt.

Nu blev det här inlägget inte som jag tänkt mig... Min mening är att jag vill diskutera Kaos Väktare och modulens användbarhet. Detta är mina åsikter. Kontra dom.

Håller inte med dig. Dom särkilda förmågor som finns i KV är alldeles utmärkta. Sen måste jag säga att om du upplever en demonolog som mäktig, så har du inte sett en skickligt spelad elementarmagiker eller att det krävs i all fall en PSY på 25+ och 2000 erf( vilket man får iofs av 20 års studier på ett ungefär, vilket jag anser att SL ska tillåta) om en demonolog ska vara någonting att ha. Dessutom har du ju uppenbarligen inte jämfört med yrken som Drakmagiker mm heller om du säger att en demonolog är mäktig....Nä, tvärtom är en demonolog det ultimata tillfället för lite riktigt ROLLspelande, det finns ju en viss charm med att röra sig bland demonhoven i inferno och ganska många tillfällen för rollspelande.......... Jag gjorde en krunsk demonolog en gång, det var en riktigt kul kombination med cous-cous, flygande mattor, hus med kupol och halvmåne, krunskt te( modellen arabiskt te) och demonbesvärjande.

keno

Veteran
PSY på 25+ och 2000 erf( vilket man får iofs av 20 års studier på ett ungefär, vilket jag anser att SL ska tillåta

Absolut. Enda sättet att spela som Demonolog är genom fler BP. Det skrivs också under yrkesbeskrivningen.

Dessutom har du ju uppenbarligen inte jämfört med yrken som Drakmagiker

Du har rätt igen. Jag HAR bortsätt från drakmagikern då jag tycker att modulen Drakar har förstört hela charmen med drakar.

Jag måste förtydliga mig lite tror jag. Det enda av KV yrkerna jag har något emot är Demonkrigaren. Den tycker jag är jättefjantig. En av mina bästa DoD `91 upplevelser var med en demonolog. Jag var demonolog och min kompis var demonjägare. (Det var när vi just hade införskaffat modulen för en herrans många år sedan). Detta ledde till mycket roligt rollspelande då jag ville kontrollera demoner och han ville förgöra dom. Intressekonflikten var total. Och det som gör demonologen annorlunda och rolig att spela är det faktum att han inte kan användas i snabba strider ute i vildmarken, då det krävs dagar med förberedelser för att säkert kunna frambesvärja en demon.
Det är just det här som är balansen i demonologen. För en erfaren demonolog är makten oerhörd. Det uppvägs dels av riskerna och dels av att en demon inte kan frambesvärjas på 2 sr.

Däremot tycker jag fortfarande illa om de särskilda förmågorna. Jag tycker att hela ideen med de tabellerna är lite småkorkad. Nya tabeller för varje modul... Hellre skulle jag se en kortare variant för varje yrke, som är påverkad av bakgrundshistoria.

Eksem

Champion
Jag stör mig mest på Äventyrsspels kassa Moorcock-ripoff. Läs böckerna om Corum och Elric för ett bra exempel på hur ett multiversum skall hanteras istället.

Black_Ocean

Veteran
Nu till nästa yrke. Demonkrigare. Ett rent löjligt yrke enligt min åsikt. Powergaming personifierat. Demonkrigaren har en mindre dmon bunden i sin kropp som personen erhåller ett antal övermäktiga demonförmågor från. Fjantyrke är vad det är.

Kan hålla me dej om att demonkrigare e kanske inte det mest igenomtänkta och välgjorda yrke som finns men totalt värdelös e det absolut inte. Yrket är ett av dessa specialyrken som det finns några av bland DoD4:ans moduler. Själv tillåter jag inte spelare att välja detta yrke (tillsammans med Drakmagiker, Drakryttare och Ärkemagiker) om vi ska spela ett "normalt" äventyr...alltså inte något hjälteäventyr eller annars specialäventyr. Orsaken är just det du nämner, Rp:n blir alltför mäktig för att passa in i den vanliga äventyrargruppen.
Demonkrigare kräver oxå en hel del av både SL och spelare. Så yrket passar givetvis inte åt helt gröna spelare (och även SL för den delen). Då blir Koboldvarning.

Det som jag stör mej på mest i Kaos är att Äventyrspel har inte har kunnat hålla sig till en och samma linje med hela demon- (försöka komma på passande ord) -gejen (hoppas ni förstår va jag menar). Tar man tex monsterboxen och kikar närmare på demonerna där så ser man att de lever i inferno. I nästa upplaga så ändrar de det plöstligt och demonerna blir på nåt mystiskt sätt "goda" (dock inte goda vanlig bemärkelse) då de skyddar multiversum från Kaos. I DoD v1 så var demonerna från Kaos. Va har hänt?..dagens fråga

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad som hände

Tja, helt enkelt så var det så att vi som skrev KV ville hitta nått nytt sätt att se på demoner istället för det gamla vanliga. Vidare var Target hårt ansatt från olika håll på den tiden, och vi som skrev kunde inte bara kalla modulen "Demoner" och köra Inferno-grejen, vilket hade varit mest logiskt. Så vi fick fundera lite på ett annat stuk, och kom på det som finns i KV. /M

Sunnie

Veteran
Mmm... jag älskar Elricböckerna~ de är så... bra /images/icons/love.gif

Dör övrigt så tycker jag om den demonjägare vi har med i våran rupp, hon är sjysst och inte speciellt övermäktig oss andra /images/icons/laugh.gif

/Sunnie

Instämmer med Gorax.....

...KV blev en riktigt ok modul. Vi i vår spelargrupp på den tiden blandade KV med monsterboxen så att vi hade båda två som gällde, så det fanns ett klassiskt inferno och sen fanns Nehcroms, Calibans och Behemots boningar.........det blev riktigt bra.....fast det är länge sedan dom goda tiderna nu får man säga......

Caen

Baldyr

Hero
multiversum, Moorcock och Granström

Jag är personligen inte insatt i Moorcocks multiversum och metafysik, men däremot är jag helt insnöad på Erik Granströms dito. Jag betraktar också Granströms metafysik som väsenskild från övriga Drakar och Demoner-produkter och -världar (även från övriga Ereb Altor).

Problemet med DoD-utgivningen har ju varit den totala frånvaron av samordnad projektledning, varför nya moduler sällan tar hänsyn till vad som faktiskt står i tidigare utgivet material. Därmed får var och en i princip plocka ihop sitt eget spel, sin egen spelvärld och sin egen metafysik. På gott och ont, antar jag. Personligen föredrar jag som sagt Granströms version.

Det vore hur som helst kul att få veta vilka skillnader som finns mellan Moorcocks och Grantröms visioner beträffande multiversum, med utgångspunkt från Moorcocks romaner kontra DoD-modulen Kristalltjuren och inte minst artikeln Den lilla metafysikern från Sinkadus.

/Baldyr

Eksem

Champion
Re: multiversum, Moorcock och Granström

Saknar olyckligtvis "Den lilla metafysikern" så jag är egentligen inte så insatt i Granströms multiversum. Minns mest att jag blev grymt besviken på Kristalltjuren (som jag plockat bort ur min pågående Svavelvinter-kampanj).

Men det jag tror att jag är missnöjd med är sättet som man färdas i multiversum på. Framförallt gillar jag inte hallarna... men jag läser gärna på lite mer innan jag ger mig in i en rejäl diskussion om fördelar och nackdelar.

Rickard

Urverk speldesign
Re: multiversum, Moorcock och Granström

"Framförallt gillar jag inte hallarna..."
Tänk.. Det är det enda som jag gillar.. Ärligt talat, jag gillar allt med boken... fram till sidan 10.. Allt är bara en halvdan vägledning och ger en bara en inblick hur allt är.. Man undrar hur mycket man ska göra själv egentligen..

Den är lika bristfällig som Magikern Handbok, fast sämre..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ändå har blivit hjälp utav KV

Baldyr

Hero
Grå hallarna

Jag tänkte bara flika in med att Grå hallarna med stor säkerhet är ett påfund av Erik Granström. (Själva konceptet används nämligen tidigare i Granströms ungdomsroman Smolles varuhus). De Grå hallarna dyker för första gången upp i DoD-sammanhang i äventyret Kristalltjuren, men förekommer även i Kaos väktare samt i regelboken för den femte utgåvan av DoD. I dessa senare produkter har Grå hallarna dock, såvitt jag kan minnas, fått en delvis annorlunda form. (En del väsentliga detaljer har åtminstone ändrats, har jag för mig.)

Det är alltså återigen skillnad på vad Granström skriver och på vad andra konstruktörer (exempelvis de som skrev Kaos väktare) har valt att utveckla vidare. (Jag har också för mig att Kaos väktare, Krilloan och andra samtida DoD-moduler som behandlar multiversum helt eller delvis struntar i Granströms metafysik i Kristalltjuren.) Kompatibiliteten är alltså inte speciellt bra och jag föredrar, återigen, originalversionen (alltså den i Kristalltjuren).

/Baldyr

Archer

Swashbuckler
Moorcocks Multiversum, kort förenklad förklaring.

Master Moorcocks multiversum består av vad de lärda i det, de som är medvetna om att det existerar, anser består av millioner sfärer (där av The Million Spheres). Varje sfär är ett separat universum som på olika sätt tillhör en realm, varje realm är därefter ihopkopplad med varandra på olika sätt.
I varje sfär finns en inkarnation av jorden i en form eller annan. Oftast finns det vissa likheter med olika kulturer på jorden bland de som finns i dessa sfärer. Dock så är inte alltid de metafysiska lagarna de samma. De enda konstanterna genom multiversum är den ständiga kampen mellan lag och kaos, samt balansen som är en kraft som precis som namnet antyder försöker upprätthålla en balans mellan lag och kaos.
I The Million Spheres är varje tidsålder av jorden, från tidens början till tidens slut representerade och tiden går dessutom i cyckler som avlöser varandra, oftast i riktigt kataklysmiska proportioner. Även the million spheres rör sig i en cyckel där sfärerna går mot en konjunktion och alla de olika aspekterna av vårat universum slås samman till den värld som vi känner (detta sker i boken Stormbringer då Elric blåser i ödets horn) för att sedan långsamt splittras över eoner igen.
För att kort förklara de kosmologiska konstanterna Lag, Kaos och Balansen och de gudar (Lords of the higher worlds) som hör till dem (fanns andra saker innan dessa existerade, men de nämns bara kort, till exempel; The Older Gods). Kaos och dess gudar kämpar för att alla de millioner sfärerna inte ska ha några konstanta former utan att ständigt vara i en permanent förändring. Lag och dess gudar kämpar för att de olika sfärerna ska uppnå ett tillstånd där ingenting någonsin förändras och allt har fasta former. För att en värld ska kunna fungera som den värld vi känner så krävs en balans mellan kaos och lag, och mycket riktigt är balansen en kraft som försöker uppnå detta. Balansen har dock inga gudar utan är en ren kraft, den kraft som ligger bakom alla universum, och lägger sig aldrig i världens utveckling (såvida the eternal champion utför något dåd som orsakar balansens "intervention" (balansen styr på ett sätt the eternal champions öde, även om inte detta är helt konstant heller), eller någon av gudarna bryter mot de få kosmologiska lagar som varken lag eller kaos får bryta).
De världar där kaos har vunnit kriget mot lag befinner sig i total förändring konstant, medans världar där lag har vunnit är på olika sätt totalt sterila landskap där inget någonsin ändrar sig. Dock kan aldrig kaos totalt utplåna lag eller tvärtom, utan vissa "rester" av den andra kraften finns alltid då de är beroende av varandra även om krafternas gudar kan förvisas från en sfär så att de i praktiken är totalt maktlösa i den.
Att resa mellan de olika världarna i detta multiversum sker på många olika sätt i Eternal Champion Böckerna. Vissa personer kastas slumpmässigt runt i multiversum, vissa förs av ödet till olika sfärer utan att de kan kontrollera det, vissa seglar på ett hav för att plötsligt upptäcka att de befinner sig i en främmande värld, andra kliver igenom en portal osv. Sätten att resa i multiversum verkar vara lika varierande som antalet sfärer.
Den enda konstanten som verkar finnas när det gäller resandet i multiversum är att så gott som alltid är The Eternal Champion (vars öde det är då) inblandad, eller så ligger på något sätt gudarna (Lords of the higher worlds, term som används för både gudarna av kaos och lag).

Hoppas detta duger som en förklaring. Det ska dock tilläggas att Moorcock själv inte är så förtjust över att sätta regler exakt för hur hans multiversum fungerar. En central del av multiversum är paradoxer...