Nekromanti DoD Adventure Game

Baldyr

Hero
Apropå Krilles inlägg nedan (stöt-tråden) så undrar man om inte RiotMinds skulle kunna producera ett renodlat nybörjarspel. Helst i form av en box som innehåller regelhäfte, äventyrshäfte, färdiga rollfigurer, tärningar och liknande. Enkla regler och gärna med "leksaker" i form av spelfigurer och golvplaner.

Även om det knappast skulle bli vad jag kallar "rollspel" så borde ett "äventyrsspel" i alla fall kunna locka in fler yngre spelare i hobbyn. Lyckas man sedan få leksaksaffärer att ta in spelet (heter det "Drakar och Demoner" och levereras i låda så borde nog gå) samt förmå Sverok att köpa in ett lager för att använda i sina värvningskampanjer, så skulle återväxten i konsumentleden vara säkrad för ytterligare en generation.

En tanke, i alla fall. Det har ju gjorts utomlands och Neogames var på gång med sitt "Eon Light" för några år sedan. På något vis så känns det som att DoD borde vara det uppenbara nybörjaralternativet, men är det nog inte idag, dessvärre.

/Baldyr, som upplever bristen på vettiga nybörjarspel för barn som ett ganska påtagligt problem

Utopi

Warrior
Helt klart sant. Dom flesta jag känner/känt började spela Eon. Vilket inte är ett direkt bra barnrollspel. Gamla DoD var rätt barnvänligt. Bra ide Baldyr - riktigt bra.

/peter

King Kromm

Hero
Jag skulle inte bli helt förvånad om eons "light" rollspel, hjältarnas tid(?) trillar in i någon butik i framtiden, det har ju hänt förr att dom inte varit så snabba med produkter, inga moduler nämda till neotech2, och1 :gremsmile: Det va la i julas som de var sagt att det skulle komma ut i julhandeln om jag inte minns fel, eller för det julen innan dess?

Fast jag tror inte detta hör hemma på dette forum direkt, men visst är det en bra ide baldyr!

tordzek

Veteran
Exakt en sådan box finns till dnd redan.
Det var föresten den som gjorde att jag började spela rollspel

Baldyr

Hero
Jo, jag vet. Det var den jag anspeglade på i rubriken. ("D&D Adventure Game".) Poängen var alltså att det borde finnas en sådan låda på svenska. Den skulle i så fall främst rikta sig till barn (som alltså kan uppleva engelskan som ett hinder.)

Annars kanske det skulle gå att översätta det amerikanska spelet och ge ut på svenska? Fast nä... Licensen skulle nog kosta på tok för mycket!

/Baldyr, tror på ett plagiat

Oldtimer

Slava Ukraini!
Annars kanske det skulle gå att översätta det amerikanska spelet och ge ut på svenska? Fast nä... Licensen skulle nog kosta på tok för mycket!

/Baldyr, tror på ett plagiat

Jag säger ingenting just nu... /images/icons/devil.gif

/Mikael

Arntsen

Warrior
Underligt

Underligt, jag känner inte någon som börjat med Eon, och själv spelade jag det för första gången förra veckan. Är det fel på mig då? =)

Utopi

Warrior
Re: Underligt

Beror nog på om man började i "mellanperioden". Dvs 1997-2000. Det var då Eon kom för att konkurrera på fantasymarknaden. Är du oldschool eller superfärskis? Men självfallet finns det väl undantag..

/peter