Nekromanti DoD Chronopia i hårdpärm

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet att det finns en hårdpärmsversion av DoD Chronopia. Den jag har bläddrat i innehöll ett antal (16 eller möjligtvis 8 ) färgsidor om Ereb Altor som inte finns i mjukpärmsversionen. Men släpptes den verkligen samtidigt med mjukpärmen? Att innehållet på så sätt är annorlund antyder motsatsen. Jag har heller aldrig sett hårdpärmsboken på Tradera eller liknande. Är det någon som vet när den kom ut och om den trycktes i mycket mindre upplaga än den andra? (Om man verkligen skulle ha allt som har getts ut till Chronopia borde man väl skaffa en sådan också, nämligen, och jag undrar hur det ska gå till och om det är värt besväret.)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att ytterligare virra till saker: jag äger en mjukpärmsversion med de där färgsidorna i mitten. När den kom ut vet jag dock inte. Jag skulle kanske kunna kolla upp tryckåret när jag åker förbi föräldrarna på väg mot GothCon.

Dimfrost

Special Circumstances
Åh! Intressant. Det avgör väl saken i alla fall, jag orkar knappast jaga reda på ett extra mjukpärmsex med färgsidorna i också. :gremsmile:

Jag vet att jag tidigare trodde att färgsidorna var inlagda i sena utgåvor för att få gamla Ereb-grejer sålda, men det låter märkligt att trycka en hårdpärmsutgåva i begränsat upplaga sent. Det skulle vara intressant med tryckår.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Så här ligger det till:

Först kom en mjukpärmsversion. En bit in av försäljningen trycktes en ny version i hårdpärmversion. Därefter släpptes en nyutgåva (nytryck?) av mjukpärmsversion med den färgbilagan som "introducerade" Ereb. Det här var efter Altors Baksida, där man bestämt sig för att världarna hängde ihop och på så sätt uppmana köp av gamla produkter.

Jag har aldrig sett eller hört talas om att det ska finnas en hårdpärmsversion med färgbilagan. Är du helt säker på att du inte blandat ihop dina tankar här?

Robert Jonsson

Bobby Magikern said:
När den kom ut vet jag dock inte. Jag skulle kanske kunna kolla upp tryckåret när jag åker förbi föräldrarna på väg mot GothCon.
Det står ingenting om det, utan det är exakt identisk med originalet - till och med ISBN-nummer - trots att den kom ut senare.

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, jag är långtifrån säker. Jag trodde att jag var det, men det är ju inte så viktigt att man inte kan minnas fel. Och efter Altors baksida ... det är ju aplänge efter, typ 1998 väl?

Hur som helst, det borde väl stämma att hårdpärmsversionen är väldigt sällsynt? Är det någon som alls har sett en sådan typ på Tradera eller i butik?

Eksem

Champion
Min hårdpärmsversion hade då inte några färgsidor, och definitivt inget om Ereb Altor. Dessutom är var den sanslöst dåligt bunden, och trillade sönder snabbare än Barbia.

Det skulle kunna förklara varför den är så sällsynt, antar jag, när den kom så fanns den på Tradition i alla fall, och länge såvitt jag minns.

Feliath

Swashbuckler
Bortsett från att jag bestämt vill minnas att hårdpärmsversionen kom samtidigt som den första mjukpärmsversionen, eftersom jag köpte mitt hårdpärmsexemplar när spelet var nytt, så är det exakt såhär jag minns det också. Jag har aldrig heller sett eller hört talas om en hårdpärmsnyutgåva, och ja, den är post-Altors Baksida. Som Eksem säger är dock den inbundna Chronopiaboken helt ofattbart uselt bunden, men knasigt nog är den ändå distinkt bättre än mjukpärmsutgåvan; pärmarna och ett eller två av de yttersta bladen har lossnat från min bok, men min vän som köpte en i mjuka pärmar fick sätta in sin i plastfickor i en faktiskt pärm efter bara några månader, för att den föll i småbitar.
Det är riktigt trashiga böcker, helt enkelt.

/Feliath — Klintbergare

Robert Jonsson

Feliath said:
Bortsett från att jag bestämt vill minnas att hårdpärmsversionen kom samtidigt som den första mjukpärmsversionen, eftersom jag köpte mitt hårdpärmsexemplar när spelet var nytt, så är det exakt såhär jag minns det också.
Det kom inte exkat samtidigt. Jag skrev "en bit in", men vågar inte definiera det närmare än så. Det kan röra sig om en månad till ett år (eller mer). Jag minns inte helt enkelt.

Ser man till ISBN har mjukpärmen följande ISBN: 91-7898-288-x
Hårdpärmen har: 91-7898-295-2

Betyder det att det finns sju moduler emellan dem? (Värt att påpeka är att det i så fall inte är Chronopia-moduler eftersom de ligger på 300-något.)

I alla fall, nyutgåvan med Ereb-tilläget annonserades inte direkt ut, utan det var mest en slump att jag själv såg den då jag besökte Spel och sånt. Faktum var att de blev chockade över min upptäckt. Så jag tror den kan vara svår att få tag i.

Min mjukpärmsutgåva var extremt dåligt bunden (okej, inte Mutant Chronicles-klass då...), men hårdpärmsversionen användes rätt mycket och den har hållit bra. Antar att jag haft tur.

Robert Jonsson

Dimfrost said:
Och efter Altors baksida ... det är ju aplänge efter, typ 1998 väl?
Jupp, enligt boken så släpptes Altors baksida 1998.

Dimfrost said:
Hur som helst, det borde väl stämma att hårdpärmsversionen är väldigt sällsynt? Är det någon som alls har sett en sådan typ på Tradera eller i butik?
Jag såg den i butik runt 1998, men efter dess har jag inte sett den alls. Varken i butik eller online.

Dimfrost

Special Circumstances
Min mjukpärmsutgåva är i fint skick, men jag tenderar att ta väl hand om mina grejer. Jag letar fortfarande med ljus och lykta efter ett ex av Mutant Chronicles-grundboken (första utgåvan) utan några lösa sidor; jag gjorde nämligen misstaget att låna ut mitt ex till en kompis när han skulle spelleda någon gång runt 1996, och det är inte mycket som sitter ihop längre där. :gremfrown:

Ymir

Liten kantbaron
Jag har hårdpärmsversionen, bytte till mig den av en kompis i arla urtids morgon. Det var långt innan Altors baksida kom ut, vad jag minns. Den är tyvärr uselt inbunden, och i sönderfallande skick. Men där finns definitivt inga sidor om Ereb Altor i den.

- Ymir, så det så

CapnZapp

Myrmidon
Jag har den hårda pärmen, och visste inte ens om att det fanns något annat.

Dimfrost said:
mjukpärmsex
Kandidat till mest udda sexuell inriktning, någon...?

solvebring

Superhero
Åhå, där ser man. Denna hårdpärmsvariant har jag aldrig hört talas om tidigare. Mjukpärmare dräller det dock av på tradera och blocket emellanåt. Tänkte också poängtera, även om jag nu faktiskt - trots mitt DoDintresse - inte sitter på någon Chronopiabok, att mjukpärm eller hårdpärm gör sak samma; har inte sett en enda Chronopia grundbok som inte håller på att rasa sönder och samman helt totalt. Fast det där har väl i stort sett varit genomgående för de äldre svenska rollspelsböckerna, speciellt för Äventyrsspels räkning, med dåliga bindningar och tryck som bleker ur sig på en halvminut.