Nekromanti DoD Chronopia

Rori

Veteran
Hellu
Jag har tappat bort min bok "Dvärgar i Chronopia", och jag har precis skapat en Dvärg..
Ett par saker bara:
Vad har Dvärgklanen Zodan för bonusar? (den med bärsärkarna)
Vad kostar Tatueringar och vad kan de ha för egenskaper?

Och en sak som jag har undrat länge:
Finns det ett maximum som man kan ha i Grudegenskaper?
Jag har rotat och rotat i Grundboken Chronopia, men har ej hittat någonting om detta..

:gremconfused:
/ Rori

Kaigon

Helmgast
Man slår fram deras klanförmåga med en T10:
1-3 Ingenting
4-6 Blodtörst, typ lite kannibal i strid, måste lyckas med PSY-slag för att bryta. Bit ett öra...
7-8 Kraftslag, kostar 3 PSY och ger MAX skada med SB, kan användas max 2 ggr/dag och det är ok att spendera PSY efter slaget.
9 Smärttålig, du får en ny yrkesfärdighet och gratis FV 5, samma effekt som Stålsättning i grundboken.
10 Lothans Blod, det är 25% i varje strid att du fylls av Lothans blod, vilket innebär att alla grundegenskaper och färdigheter höjs med 5 (troligtsvis bara de anknutna till strid, alltså inte KAR eller så, STO tveksamt, om det inte bara är för effekten)

SL kan bestämma ganska fritt med grundegenskaperna men värdet innan bonusarna från ålder och ras (och ev yrke) borde nog inte vara mer än 18. Men är man ett vuxet troll så går det ju ha 24 i STY.

EDIT: hihi, jag var först... :gremgrin: :gremtongue:

Jarre

Swordsman
Såvitt jag minns köps dvärgiska tatueringar på samma sätt som vanliga besvärjelser, de har ett skolvärde som kan variera mellan typ 2 och 20. Priset hittas således i grundboken. (Reseverar mig för fel)

Något maximalt värde för grundegenskaperna finns inte i DoD5, om man bortser från STO som är rasbundet. I tidigare utgåvor av DoD fanns sådana har jag hört, t.ex. var människors STY maximalt 18, med i version 4 och 5 är de borttagna. Sannolikt är det både på gott och ont - vi har en alvisk lönnmördare med 20 i STY...

Länge leve klanerna! Länge leve Atum!

Kaigon

Helmgast
Oj, glömde det där med tatueringarna, och jag verkar ha en fördel över dig då min Dvärgbok är inom räckhåll.
Det står nämligen på Bärsärkarnas yrkesförmåga att de får välja en, två eller tre (beroende på rang, d.v.s nybörjare, äventyrare eller hjälte)
Vidare står det på färdigheten att man får ett antal tatueringar beroende på FV, nämligen 1 för FV 1-3, 2 för FV 4-6, 3 för FV 7-9, 4 för FV 10-13, 5 för FV 14-17, 6 för FV 18-20, 7 för FV 21-25, sen höjs det bara med fem varje gång.
Slaget slår man sedan mot "Magiskolan" och CL modifieras beroende på vilken tatuering man valt.
Har du koll på vad det finns för tatueringar Rori?

Nåja, jag kan skriva upp titlarna på samtliga tatueringar. (av ngn anledning har de ett SV också)
2 Lothans Märke, auto-bärsärkagång
4 Vandraren, vandrande tatuering, bara effektfull
6 Fjällhud, ger 1 ABS/3 PSY i 1T6 SR
8 Hjälpare, höjer 1 CL/2 PSY i en SR
9 Demonens Ansikte, skräckslå
11 Hammarnävar, +1T6 obeväpnad skada, 1 SR/2 PSY
13 Lothans Bila, perfekt anfall fast med motståndarens ABS, 6 PSY
16 Väktare, fungerar som auto-Upptäcka Fara
17 Bergets Son, bergskamouflage, 1T10 SR
18 Zodans välsignelse, Hela 1 KP/2 PSY
19 Rus, auto-stålsättning (grundreglerna), dvs halv skada utom i huvudet
21 Vredens Käftar, tatueringen har obeväpnad skada 1T10, FV 10 i 1T10 SR
23 Zodans Förbannelse, jobbig... tyvärr... :gremsmile:

Klon

Hero
När man skapar en ropllperson kan man max KÖPA 18 i grundegenskaper, därefter tillkomer modifieringar för exempelvis ras. Ingen grundegenskap får vara under 3 efter modifieringar.

Rori

Veteran
DoD Chronopia (V.5)

Ok, Tack väldigt mycket för er hjälp!
... Men jag har en sak till..
Vad jag har hört från boken och från Tolkien så är Alla hel-alver odödliga, punkt slut.
Men då ska väl inte Fys, Sto och Smi modifikationer finnas för dem när de väl har blivit vuxna ? :gremconfused:
Blir de då gamla, skrynkliga och gråhåriga, fast de inte dör? :gremconfused:
Men jag har läst allt om alver i grundboken Chronopia, men där står det inte något om att de skall, eller inte skall ha modifikationer efter de är vuxna.

Är tacksam för svar.
Mvh
Rori

Kaigon

Helmgast
Re: DoD Chronopia (V.5)

Det stämmer och för att räta ut det kan man bara ignorera alla minskningar på dessa värden (fast -1 STY för ung behåller man), själv har jag dock gjort ett helt egna tabeller för alver och andra lång-tids-odödliga. Om någon är intresserad kan jag nog posta upp den i tabell-format...

Rori

Veteran

Jo, jo.. Det som gäller för "Ung" borde ju finnas kvar.
Hade du en tabell sade du?
Jag är en "någon"...
/ Rori

Kaigon

Helmgast

Nu drar jag exakt som jag har skrivit, inklusive alla husregler som är med i sammanhanget:
<table border=1><tr><td>Ras (och GE)</td><td>Alver (alla)</td><td>STY</td><td>FYS</td><td>SMI</td><td>INT</td><td>PSY</td><td>KAR</td><td>UPP</td><td>UTS</td></tr><tr><td>Ung</td><td>16-80</td><td>-1</td><td>+2</td><td>+2</td><td>0</td><td>-2</td><td>0</td><td>+1</td><td>+2</td></tr><tr><td>Vuxen</td><td>81-200</td><td>+1</td><td>+1</td><td>+1</td><td>+1</td><td>+1</td><td>0</td><td>0</td><td>+1</td></tr><tr><td>Y. Medel</td><td>201-500</td><td>0</td><td>+1</td><td>0</td><td>+3</td><td>+4</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td></tr><tr><td>Ä. Medel</td><td>501-1000</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>+3</td><td>+5</td><td>+1</td><td>0</td><td>-1</td></tr><tr><td>Gammal</td><td>1001-2000</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>+3</td><td>+5</td><td>+1</td><td>0</td><td>-1</td></tr><tr><td>Åldrad</td><td>2001-4000</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>+3</td><td>+5</td><td>+2</td><td>0</td><td>-2</td></tr><tr><td>Uråldrig</td><td>4000+</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>+3</td><td>+5</td><td>+2</td><td>0</td><td>-2</td></tr></table>
Ignorera UTS och UPP som är Utseende och Uppmärksamhet (ersätter Syn & Hörsel), samt att anledningen till att STY, FYS och SMI ändå minskar beror snarare på stillasittande än åldrande...
Ung motsvarar Ung
Y. Medel motsvarar Vuxen
Ä. Medel eller Gammal motsvarar Medelålders
Uråldrig eller Åldrad motsvarar Gammal

Hoppas det var till ngn nytta...

Staffan

Myrmidon

Alver i Chronopia dör förvisso inte av hög ålder, men de blir dock skröpliga efter ett tag. Chronopias alver skiljer sig rätt mycket från Tolkiens.

Rori

Veteran

Men då är de kanske som en medelålders människa när de är Uråldriga, eller?
Så då får de modifikationerna med medelålder?
-8 i fys är ganska mycket...

/ Rori

Staffan

Myrmidon

Njä, uråldrig är uråldrig. Däremot så tar det ju bra mycket längre tid för dem att *bli* så gamla.

Klon

Hero

"samt att anledningen till att STY, FYS och SMI ändå minskar beror snarare på stillasittande än åldrande..."

Gör de? Vart har du de minskningarna om man får fråga?
jag ser inga...

Om du ändrar så att de negativa modifikationerna försvinner på det viset du gjort nu bör du samtidigt öka BP-kostnade, avsevärt.
Det är ju trots allt inte bara avsevärda höjningar sammanlagt mot avdrag som man får nu med din tabell, samtidigt får man ju fler EP ju äldre man är. Skillnaden mellan ditt åldrad och Uråldrig är väl bara den att man kan få mer EP som uråldrig, inget annat. På så vis är det väl bara "bättre" att välja vara lite äldre, eller hur?

Jag ser en stor risk för bofferkaraktärer med ett system där man bara blir bättre ju äldre man är och dessutom får bestämma ålder självt.

Klon

Hero
Precis

Det är ju redan inbyggt i det att de olika raserna har olika åldrar vid vilka de räknas som ung, vuxen, medelålders, gammal eller uråldrig

Kaigon

Helmgast

Tja, grundegenskaperna har ju sjunkigt då de inte har positiva bonusar längre (från +2 till 0 är ju en sänkning).
OCH
priset på alverna har höjts avsevärt, den billigaste kostar 55 och den dyraste 70 eller 75...
Det är bara så att jag vill ha alver som är såna, vill inte du det, inga problem!

Jo, angående åldern... jag uppskattar ifall mina spelare skrive bakgrund, vilket helt plötsligt gör att en 4000 år gammal alv inte är SÅ attraktivt...

Klon

Hero

Det gör ju det hela lite mer begripligt i vilket fall.
Jag förstår också vilken typ av alver du är ute efter med detta. Ser fortfarande en viss bofferrisk med det hela, men absolut inte lika allvarlig som jag först trodde.

Det där med åldern ger ju en massa EP, det är vad som oroar mig mest egentligen, att det blir för lite nackdel att vara gammal. Fast den har du ju då kanske fört in genom ditt "krav" på bakgrundshistoria :gremsmirk: