Nekromanti DoD Chronopia

Bombu

Hero
Ta en funderare och försök komma fram till om det där var en vettig sak att kläcka ur sig på DoD-forumet eller inte.
En intresant notering Vitulv.

Framför allt tycker jag att DoD 6 gjorde nått helt nytt, eller helt mer lite nygammalt, framför allt fick jag intrycket av att man växlade fokus för var spelet skulle spelas, kampanjen om man så vill blev en helt annan grej.

Självklart fanns det olika uppfattning om det var begåvat eller inte, så är det alltid när saker ändras, men från mitt perspektiv tycker jag att den fornordiska stämningen som vilar över DoD är riktigt bra, stadsfantasy kan också vara kul med det är ju en helt annan grej.

Bombu

Targon

Hero
Ta en funderare och försök komma fram till om det där var en vettig sak att kläcka ur sig på DoD-forumet eller inte.
Varför inte? Vare sig man gillade Chronopia eller inte, så stod det åtminstone till viss del i samma DoD-tradition som tidigare. Jag tror vi är flera som menar att DoD6 markerar en ännu tydligare avvikelse från denna tradition än någonsin Chronopia. Även om jag tycker DoD6 är charmigt och i högsta grad spelbart, så kan jag också förstå motståndet mot Riotminds "helgerån".

Rising

Vila i frid
Varför inte? Vare sig man gillade Chronopia eller inte, så stod det åtminstone till viss del i samma DoD-tradition som tidigare.
Erm.. Vilket DoD började du med, i så fall?

Jag började med grönsvarta boxen med Whelan-bilden, och den påminner väldigt mycket om hur DoD6 såg ut i början: Ingen värld, mycket skog, grundegenskaper slås fram med tärningar, inga magiskolor, och några monster som alla hämtats ur mytologin. DoD6 började helt klart som en återgång till det gamla, riktiga DoD. Sedan utvecklade de en spelvärld, precis som DoD gjorde med Ereb Altor, och då fick de också varsin stil (observera att Ereb Altor inte påminde mycket om den genuina, riktiga DoD-stämningen såsom den var i det gamla rollspelet (olika fucking folkslag? Varelser som inte är hämtade ur mytologin!? Glöm det! Jag tycker fortfarande att Ereb Altor inte var en riktig värld till DoD. Det var ett nymodigt påhitt som saknade den egentliga DoD-känslan.)).

Chronopia var ju något helt annorlunda. En spelvärld direkt i boken? Så typiskt o-Drakar och Demonerigt! Ingen skog? Knappt några mytologiska varelser (som inte tolkats på egensinniga, fantasifulla sätt)? Yrkesförmågor? Bakgrundspoäng? Inget av detta var ju som ett riktigt DoD skulle vara.

Så såg vi det i min spelgrupp. Jag gissar att du börjat spela med senare utgåvor av DoD (vi ansåg att allt efter Expert var oriktiga versioner)

Targon

Hero
Erm.. Vilket DoD började du med, i så fall?
Ereb

Men likväl kvarstår det IMHO att DoD6 snarare skulle ha hetat "Tomtar och Troll" i stället. Alltså väldigt o-Drakar och Demonerigt, till skillnad från Chronopia.

...trodde dock aldrig någonsin att jag skulle försvara Chronopia mot DoD6.

...men det gör jag egentligen inte, för DoD6 är ett ballt spel.

Pendragon

Swashbuckler
Det hade varit dumt och enbart provokativt att häva det ur sig på ett DoD6-forum. Nu är det här ett DoD-forum för samtliga versioner, ochdå är det väl helt rimligt att jämföra DoD6 med tidigare versioner. Ungefär som att Eon-forumet är rätt plats för att jämföra Eon 1 med Eon 3.

/Joel - tyckte saker började gå utför "redan" i DoD4

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det hade varit dumt och enbart provokativt att häva det ur sig på ett DoD6-forum. Nu är det här ett DoD-forum för samtliga versioner, ochdå är det väl helt rimligt att jämföra DoD6 med tidigare versioner. Ungefär som att Eon-forumet är rätt plats för att jämföra Eon 1 med Eon 3.
Jämföra? Nä, du jämför tamejfan ingenting. Du beter dig som du brukar i det här forumet. Nämligen kliver in i en diskussion du inte bryr dig om och skriker att DoD6 är skit och har rånat dig på ditt kulturarv. Nä Pendragon, ditt inlägg var helt jävla värdelöst och sade ingenting annat än att du hatar DoD6. Det må vara diskussionsunderlag i din värld men i mina ögon är det likställt med att hoppa in i valfri diskussion i Eon-forumet och skriva "Eon 3 är ett bevis på att det kunde bli sämre".

/Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varför inte? Vare sig man gillade Chronopia eller inte, så stod det åtminstone till viss del i samma DoD-tradition som tidigare. Jag tror vi är flera som menar att DoD6 markerar en ännu tydligare avvikelse från denna tradition än någonsin Chronopia.
Öh... vafan snackar du om? Inget ont om Chronopia men på vilket sätt skulle det vara mer DoD än sexan? DoD6 var en tillbakagång till ursprunget och har efterhand utvecklats till en unik och egen produkt.

/Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och så tar vi ett djupt andetag...

...och så vill jag inte se fler inlägg i denna specifika deltråd.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag sällar mig till skaran...

...och säger "va?". Jag greppar att du säger att du tycker att Chronopia var mer DoD:igt än Trudvang, men du är faktiskt en av de första jag hört som säger det. Vad speciellt är det som känns mer DoD:igt i Chronopia? Reglerna?

Jag startade med DoD1 och tycker att DoD6 är mycket närmare källan än någon annan version varit sedan 2:an. På gott och på ont. :gremlaugh:

M.

G

Guest

Guest
Re: Jag sällar mig till skaran...

Jag vet inte varför man får den känslan, men jag håller med att Chronopia känns mer DoD än vaf DoD 6 gör...

Kanske beror det på att Chronopia är lite genomtänkt som tidigare DoD versioner [alltså inte mycket alls]. Man har liksom bombaderat världen med en mass "tufft" utan att ta hänsyn till om det överhuvudtaget är "realistiskt"

Klassikern i konstigheter är ju Ereb. Där har man Tagit en kasse Vikigar, upplysta renässansmänniskor, mäktiga trollkarlar, berg fyllda med magiska stenar, lite alver, ett gäng svartfolk, 1T6 st Drakar, en näve Dvärgar, sen tar vu en nypa konstiga Arabkopior som enlig västerlänsk standrad är svarmusikga och skapligt arga på sin omgivning, vi skakar om allt och kastar ut det hela på en blindkarta och vips så har vi en astuff fantasyvärld, eller?

Personligen så är DoD6´s spelvärld kanske mer genomtänkt och mer välskriven, men är den bättre än Ereb eller för den delen Chronopia? Nope, tycker inte det... I sitt syfte att vara en underhållande och spännande spelvärld så tycker jag Ereb uppfyller dom kraven bättre än Trudvang.

Slutligen vill jag bara nämna att detta är helt presonligt och jag menar inget med det, så jag undenber mig konstiga påhopp om hur vidare mitt inlägg fyller vissa/viss person[ers] uppfattning om vad ett bra rollspel är... Så fick jag det sagt också...

Ha det bra och gå och se Ett hål i mitt hjärta, för den var bra och visade hur äckligt all som har med kött är! Ehhh... NU måste jag gå och lägga mig....

MVH
Lexx

Troberg

Sinister eater
Men likväl kvarstår det IMHO att DoD6 snarare skulle ha hetat "Tomtar och Troll" i stället. Alltså väldigt o-Drakar och Demonerigt, till skillnad från Chronopia.
Har inte funderat på det tidigare, men finns det demoner i DoD6? I annat fall är namnet inte bara olämpligt, det är missledande på ett sätt som bryter mot marknadsföringslagar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Har inte funderat på det tidigare, men finns det demoner i DoD6?"

Japp. Säga vad man vill om Riotminds men helt har de inte vågat avvika ifrån mallen. :gremsmile:

" I annat fall är namnet inte bara olämpligt, det är missledande på ett sätt som bryter mot marknadsföringslagar."

Tja, är det inte snarare ett varumärke än en innehållsbeskrivning?

Eksem

Champion
När det gäller innehållet i de officiella äventyren skulle jag vilja påstå att Drakar och Demoner aldrig innehållit så mycket drakar och demoner som nu. Svavelvinter undantaget, förstås.

Bombu

Hero
Men det där stämmer inte, att DoD6 skulle vara o drakar och demonerigt.

Du föreslår Titeln [color:\\"blue\\"] "Tomtar och Troll" [/color]

Faktum är att i första drakar och demoner hette äventyret i boken.
[color:\\"green\\"] "Bland Alfer och Troll"[/color]

Inte alls långt från det du föreslår, för DoD6.

Den stämning du kallar för odrakar och demonisk fanns alltså antydd redan i första upplagan.

Man kan tycka att DoD6 inte är bra och att Chronopia är mycket bättre, men att säga att DoD6 är o-drakar och demoniskt är en åsikt som många, (med rätta enligt mig) inte kommer ha nån förståelse för.

Bombu

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Hatar det inte, men ogillar sådär lite lagom mycke

Det som jag tycker är det stora problemet är "GW-fieringen" av allt. Den första rasen som kommer är fräck, sedan kommer nästa som skall bli ännu fräckare och så pågår det och till slut verkar det knappast finnas några "vanliga" människor kvar. Min spelledare (Olof Bengtsson) har dock gjort om världen något enormt(tagit bort hela kejsarmakten och gjort moduler om nästan samtliga raser. Min karaktär som är Dimalv har fått ett 50 sidigt kompendium och Olof förklarade att det bara stod några fragment om just Dimalver)

Ceetan

Warrior
det var som fan

Du,,,vet du om det gör att få tillgång till nagot av det hanm skrev? Mest nyfiken är jag på hans syn på drakoniter och dim alver

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: det var som fan

Skulle kunna övertala honom om dimalver i alla fall för han är mycket förtegen om information angående sin kampanjvärld.

Nightowl

Champion
Om vi pratar om hat och inte ogillande...

Jag har alltid antagit att det är därför att det inte är DoD '91. Själv spelade jag EDD, och hatar DoD '91 med vreden hos tusen brinnande solar för att det där jävla ospelbara vrädelösa tramsiga obalanserade fula skitspelet skrivet av korkade klåpare och elaka ignoranter för hjärnlösa kobolder och nazistiska bajsätare tog över från ett spel jag gillade. Ni förstår, jag snackar i affekt nu, DoD '91 är antagligen inte alls dåligt utan det är bara jag som är fullständigt inkapabel att göra en rättvis bedömning.

De flesta anledningar jag sett till att Chronopia skulle vara så himla dåligt jämfört med spel X kan antingen appliceras på spel X också, eller stämmer helt enkelt inte, eller är tämligen tama och inte alls värt *hat*, även om jag förstår att man inte vill slänga ut sina surt förvärvade slantar på spelet.

Det ogillande jag själv eventuellt har för Chronopia är ganska milt och handlar mest om att man i försök att vara häftig med språkliga medel skjuter sig själv i foten med jämna mellanrum. Jag har sett samma sak i Trudvang.

Erik