DoD & Co. - Skvalkanalen

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,104
Location
Nordnordost
Bra tråd!
Jag har en fråga på studs. Jag har letat mig blå i regelböcker (har inte Gigant) för att kolla upp vad ett rimligt pris är för ett hus.
Man kan ju inte utgå från skatterna i 91:an för de är ju ruskigt underdimensionerade - ni kämpar er igenom äventyret, besegrar trollen och hittar

View attachment 7075
Jag kan i en lista hitta hur mycket det kostar att raka sig, köpa en halmmadrass m.m.
Se sid 36 i Kandra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,104
Location
Nordnordost
Ojojoj ... 100 000 silvermynt ... Huga! Och då får man inte glas i fönstren ... Kandra verkar populärt!
Jag tänker mig att om man utgår från den siffran och sedan sneglar i Gigant om kostnadsskillnaden mellan att bygga torn i sten respektive trä kan börja skala sig nedåt i ambitionsnivå på huset till något som äventyrarna kan tänkas vilja betala.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Pris på hus finns för den delen även i Gigant: 2 talenter/200 gm för skifftertak, 1.5 talenter/ 150 gm för halmtack.

Det vill säga 2 000/1 500 sm istället för 100 000. Snacka om bostadsbubbla i Kandra!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Jag vill minnas att de här diskrepanserna i huspriser diskuterades animerat (nåja) i Sinkadus' insändarspalt då det begav sig.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
579
Location
Uppsala
Jag försöker lista ut vad en kog eller mindre handelsskepp kostar.
I DoD91 står det 10,000 sm för ett 10 meters skepp, men att få det därifrån till vad ett handelsskepp typ brigantin eller karavell kostar går jag bet på-

/C
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Jag försöker lista ut vad en kog eller mindre handelsskepp kostar.
I DoD91 står det 10,000 sm för ett 10 meters skepp, men att få det därifrån till vad ett handelsskepp typ brigantin eller karavell kostar går jag bet på-

/C
15 000 enlig Kopparhavets kapare.

Men priserna reviderades väl mellan Expert/Gigant/Kandra å ena sidan, och DoD 91 å andra sidan
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Its worth noting that the prices for things in 91 are way out of whack with the Expert-era prices. Weapon and armor costs in the multiple thousands of coins.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Its worth noting that the prices for things in 91 are way out of whack with the Expert-era prices. Weapon and armor costs in the multiple thousands of coins.
Indeed. See my comment above :) There are two separate pricing systems
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Indeed. See my comment above :) There are two separate pricing systems
Was it ever explained why? At a first glance, it looks like it fits more in the more D&D-influenced vibe of 91 but I'm just guessing there.

We never had an issue with prices in Expert, that I remember.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Was it ever explained why? At a first glance, it looks like it fits more in the more D&D-influenced vibe of 91 but I'm just guessing there.

We never had an issue with prices in Expert, that I remember.
I think they had a justification in Sinkadus. Either they thought that EDD prices were inconsistent or didn't match historical prices. Or a combination of the two. Never checked the claims.

I had the impression that DoD91 prices were inflated
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Comparing a few random item prices (all prices in silver)
Kortsvärd 190 in Expert, 400 in 91
Bredsvärd 200 in Expert, 1000 in 91
Långbåge 250 in Expert, 700 in 91

Armor (Assuming a Size 12 character)
Ringbrynie harnesk 437.5 in Expert, 1500 in 91

A pair of pants 25 in Expert, 25 in 91
A horse from 300 to 700 in Expert, from 3000 to 7000 (!) in 91. (Just for comparison, one book I have said you could buy a horse for around 12 shillings in 1300's England)
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Avseende kroppspoäng hade jag använt fys+sto/2 varianten. Tycker det är roligare om striderna är dödligare. Spelat en hel del DDR2016 och där räknas KP (Sty+fysxstorleken) om jag inte missminner mig och det tog alldeles för lång tid att hugga ihjäl några orker.

Hade även förtydligat moralsystemet som finns i DoD91 för att göra striderna mer intressanta.

I DoD91 är det ett max tak för vissa färdigheter som är lika grundegenskapavärdet. Vad tycker ni om det? Jag har nog aldrig spelat med det.
 

Bastich

Warrior
Joined
7 Jul 2019
Messages
209
Gällde inte det bara vid skapandet av RP och att man senare i spel kunde höja hur mycket som helst?
Så var det i Chronopia iaf.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,104
Location
Nordnordost
I DoD91 är det ett max tak för vissa färdigheter som är lika grundegenskapavärdet. Vad tycker ni om det? Jag har nog aldrig spelat med det.
I gamla DoD så har trollkarlar en begränsning på färdigheter som baseras på fysiska grundegenskaper som bromsar in inlärningen men inte stoppar den helt, men det är den enda begränsningen jag hittat i min ganska nyliga genomläsning.

(Och en husregelsinbjudande formulering om att färdigheter kan höjas bortom 100% om SL tillåter.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Höga färdighetsvärden

Om ditt färdighetsvärde är lägre än färdighetens grundegenskap kostar det ett erfarenhetspoäng att slå för förbättring. Är det högre kostar det flera enligt följande tabell:

Tabell.png
 
Top