Nekromanti [DoD] Den blå boxen, komplett eller ej?!

solvebring

Superhero
Hejsan!

Det är så att när jag idag öppnade Eldkvast-mailen så hade jag fått ett desperat meddelande där en kille bad om min expertis som DoD-fantast. Han ville veta om hans "Blå box" var komplett eller ej.

Men jag kunde verkligen inte svåra på frågan, eftersom boxen från 1982 är något som aldrig legat i mina händer, plus att faktan kring första utgåvan är mycket begränsad.

Jag svarade att mina kunskaper huruvida man gett ut material kring Den Blå Boxen, huruvida olika häften skulle ingå förutom "Magic Worlds" eller ej, är ingenting som jag känner till personligen, men att jag skulle försöka ta reda på det åt honom.
Han hade mailat flera olika DoD-sidor utan att få ett koncist svar.

Hans frågor löd följande:

På flera siter, bland annat eran, står det att det tillsammans med boxen gavs ut ett kampanjhäfte "Magic Worlds". Ingick alltså det i boxen eller gavs det ut på sidan om vid samma tidpunkt eller hur var det?
Ja... All fakta jag har själv är att man gav ut Magic Worlds i samband med Den Blå Boxen, men om detta kampanjblad låg med >>i<< boxen vet jag ej...

Och sedan:

Dessutom har jag läst om något i stil med "rättnings/korrigeringshäfte" till 1982-års utgåva, vad är detta för häfte?
Jag har aldrig hört talas om detta... :gremcrazy:

Vore tacksam för ett så detaljrikt svar som möjligt. Inte bara för att kunna svara honom, utan också för mitt eget brinnande intresse för DoD. :gremsmile:
Danke!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Den blå boxen, komplett eller ej?!

Enligt rollspelsmuseumet innehåller den blå boxen följande: Regelbok, 4 rollformulär och tärningar.

Magic World är den del av BRP som den första versionen av DoD baserades på. Läs mer om det här.

/tobias, koncis

solvebring

Superhero

Okej, kul att få den där länken till Magic World. :gremsmile:

Alltså, har kikat lite mer, på tradera-annonser och en del hemsidor.

Kan hittills säkerställa att boxen skall innehålla:
<ul type="square">
[*]1 st regelhäfte.
[*]4 st rollformulär.
[*]4 st tärningar.
[*]1 st vapentabell.
[/list]

Kan någon mer bekräfta detta, så att man är 110% säker?
Kanske fattas det ytterligare en tabell eller något litet häfte..?
Detta är dock vad jag kan säkerställa just nu.

Organ

Out of time, out of mind

Det ska även finnas ett litet rättelseblad. Det finns det i alla fall i mitt ex.

/Anders

solvebring

Superhero

Okej, vi får se om detta kommer från flera håll så att man kan säga det säkert. Att utreda den blå boxen är tamejtusan som att leka detektiv... :gremwink: Det finns ju så många okompletta på vift och många tror sig ha den kompletta och ger helt fel fakta.

solvebring

Superhero

Kan du kolla min DoD-fakta här på Eldkvast, och se om jag då skrivit rätt om Magic Worlds?
För så här uppfattar jag det iaf...

Troberg

Sinister eater

Det ska även finnas ett litet rättelseblad. Det finns det i alla fall i mitt ex.
En skaplig gissning är att rättelsebladet inte finns i alla, troligen kom det till i efterhand.

Pom

Swashbuckler
(ANT)

Meningslöst tillägg: på vapentabellen finns inte bara vapen och stridsfakta utan också en lista på vanlig icke-krigisk utrustning.

terje

xenomorf mystiker

Kan du kolla min DoD-fakta här på Eldkvast, och se om jag då skrivit rätt om Magic Worlds?
För så här uppfattar jag det iaf...
Hm, du skriver så här: "Första Drakar & Demoner kommer ut, i folkmun kallad ”Den blå boxen”. Detta en i stort sett en svensk översättning av det klassiska BRP-systemet, ”Basic Role Playing”. Till detta kom ett kampanjhäfte kallat ”Magic Worlds”. Magic Worlds är allmänna BRP-regler som bland annat agerar som hjälp till de tidiga rollspelen för att spela magiker etc. "

Meningen som börjar med "till detta" är lätt att tolka som om den syftar tillbaka på DoD snarare än Chaosiums BRP. Det ger lätt intrycket att "Magic World" var ett häfte som gavs ut till Drakar o Demoner, när det i själva verker (som redan påpekats i denna tråd) var Basic Role Playing + Magic World som översattes för att bli DoD.

Man kanske kan skriva så här:
Första Drakar & Demoner kallas i folkmun ”Den blå boxen”. Detta var en svensk översättning av Chaosiums universalregler ”Basic Role Playing” tillsammans med fantasytillägget ”Magic World”.

kängtrollson

Veteran

Vad jag vet (som hade tur att komma över boxen förra året) och spenderade mina tidiga rollspelsår som toknörd på rollspel (gäller inte längre, vet knappt vad Forge eller Feng Shui är) och anser mig ha koll på gamla sinkadus och dessutom har läst uttalanden från dom som var med och paketerade låtan, så skall den innehålla följande.

1Regelbok (som någon tidigare nämnt World of Wonders boxens Magic World + BRP regler, översatta och omarbetade).
4 Tärningar, T4 ,T6, T8 Och T10 (skulle egentligen vara dubbel tior, alltså gammaldags T20).
4 Rollformulär.
1 Blad med listor på vapen och utrustning.

Sedan har mitt ex ett blad med rättelser, men eftersom rättelserna även publicerades i Sinkadus nummer 1 antar jag att de inte finns i alla ex.

Men jag tror att det bästa är att fråga någon som var med, tex Micke Börjeson.

Pom

Swashbuckler

Det fanns inget rättelseblad i mitt. Sinkadus 1 innehöll en (icke-löstagbar) sida "Frågor och svar" där lite errata kom upp i svaren.

Dimfrost

Special Circumstances

Fanns det inget äventyr med, alltså?

Jag kan gå och gräva fram den Sinkadus där innehållet i samtliga produkter finns uppräknat, men det får bli lite senare.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Äventyret »Bland alfer och troll« ska finnas med. Dock är jag osäker på huruvida det finns med i regelboken eller som separat häfte.