Nekromanti DoD - Ditt spel

Ryng Silverkorp

Veteran
DoD är antagligen det mest älskad (och kanske hatade) svenska rollspel som finns.

DoD nästan oavsett upplaga har alltid tillåtit ganska till väldigt mycket individuell frihet.

Men många SL har tagit DoDs regler som lag. DoDs olika världar har många SL säkert varit rädda för att trixa för mycket med (... det kan ju faktiskt, komma en modul eller nåt, bäst att inte förstöra nåt ...)

DoDs regler har egentligen alltid varit ganska sunkiga. Reglerna har varit ofullständiga, felaktiga, konstiga osv. Det tycker jag både är konstigt och oförstålig med tanke på att det funnits så länge och genomgått så många förändringar.

Nej jag uppmanar alla att använda DoDs stommar till att skapa en egen värld och ett eget regelverk.

DoD är ditt spel på sett och viss (nej du äger kanske inte publiseringsrätten till DoD - tok!, - nyper mig i örat)

Jag håller faktiskt med. Att ta DoDs regler som grund och sen utforma efter eget tycke är det mest logiska man kan göra...egentligen. Men det är ju jobbit :)
Egen värld ska man självklart ha. Hellre nåt eget stuff me egen skapelsehistoria än Erebboxen.

/Black Dwarf som ogillar alltför exakta detaljer om det mesta.

"I may be small but I can still kick your ass!"

Leriol

Veteran
Men det bästa med D&D är ju att det är fritt för dom som vill att ändra reglerna så att dom passar för alla som vill spela.
Allt funkar ju självklart inte när man köper en bok som just har kommit ut men å andra sidan så är det ju inte så ovanligt med barnsjukdommar på nya produkter, jag skulle vilja se ett rollspel som inte har det i första upplagan. :)

Men förhoppningsvis så kommer det att komma ut nya moduler som kan kompletera alla fel ..

Benax_UBBT

Veteran
Lite petigt, men ändå...

Men det bästa med D&D...</I>

Kan vi inte hålla oss till DoD != D&D ?

<I>jag skulle vilja se ett rollspel som inte har det i första upplagan. :)</I>

Detta är inte första upplagan, det är sjätte. Då tycker jag man skall kunna förvänta sig att reglerna är finslipade så att dom går att använda rakt ut ur boken!

Johan K

Gammal & dryg
DoD -Enkelt spel

Jag tycker att det har överlaf funkat. Som du säger så har det ju funnits bra med svängrum för egna idéer.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Hasse

Hero
Re: Lite petigt, men ändå...

"Detta är inte första upplagan, det är sjätte. Då tycker jag man skall kunna förvänta sig att reglerna är finslipade så att dom går att använda rakt ut ur boken!"

Det är sant, fast nu vill jag oxå vara lite petig./images/icons/wink.gif Det är som du säger för visso sjätte upplagan men det är faktiskt Riotminds första produkt så att säga att det är första upplagan är inte helt fel.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men vad jag vet så personerna bakom Riotminds inte gett ut några rollspelsprodukter tidigare och att de gör fel som inte finns DoD5 tycke jag inte konstigt med tanke på detta.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd