För framtida bruk knackade jag ihop följande regler för shaguliter och rhabdo rana-mördare:
Shagulit
För att bli shagulit krävs att man är magiker på minst nivå 1. Efter att ha blivit introducerad i shagulismens hemligheter kan man sedan välja att när man går upp i nivå förbättras som shagulit snarare än magiker. Man kan aldrig ha fler nivåer som shagulit än man har som magiker. När man går upp i nivå som shagulit får man inte fler formelnivåer, men man får däremot slå sin livstärning två gånger och välja det bästa resultatet (som en krigare).
Nivå 1 (novis): Sömn- och matbehovet minskar till 2/3 av det normala. Fysik eller Visdom ökar med 1.
Nivå 2 (huligan): Huden blir grönaktig, sträv, och ger +1 på skydd. Sömnbehovet faller bort helt, och personen behöver enbart andas någon gång per minut. Fysik, Styrka eller Visdom ökar med 1.
Nivå 3 (mogul): Personen får mörkersyn, men ögonen glöder röda i mörkret. Personen utvecklar klor, vilka räknas som lätta vapen. Matbehovet faller till en tiondel, och enbart vissa vitaminer och salter behöver tillföras varje vecka. Det naturliga skyddet ökar till +2. Personen stabiliseras automatiskt vid noll kroppspoäng och blöder alltså inte till döds. Likaså blir personen immun mot rädsla. Fysik, Styrka eller Visdom ökar med 1.
Nivå 4 (columna): Personen behöver enbart dricka ett par deciliter per vecka, men får en obehaglig kroppslukt som kan uppfattas på fem meters håll. Det naturliga skyddet ökar till +3, och personen blir också immun mot sjukdomar och gifter. Läkningstakt fördubblas, personen behöver inte längre andas och kan klara sig i månader på bara sina mineral- och vitaminreserver. Fysik, Styrka eller Visdom ökar med 1.
Nivå 5 (patriark): Avhuggna kroppsdelar fortsätter leva och agerar autonomt för helhetens bästa. Icke-magiska egg- och stickvapen ger enbart 1T4 skada. Personen återhämtar 1 kroppspoäng per timme och kan sammanfoga sig själv om inte kroppen bränns. Personen kan förvandla sig till en grön, slemmig massa som långsamt kan sippra fram, något som kostar hälften av personens kroppspoäng. Personen kan också bilda klonvarelser.
Rhabdo Rana-mördare
För att bli Rhabdo Rana-mördare krävs att man är krigare eller specialist på minst nivå 1. Efter att ha blivit invigd i kulten kan man sedan välja att när man går upp i nivå förbättras som mördare snarare än sitt tidigare yrke.
Varje nivå får person +1 färdighetspoäng och +1 på attacker med kultens särskilda vapen (blåsrör, strypsnare och lie). Personen får också tillgång till vissa särskilda förmågor:
Hammarslag: Personen kan genom att spänna musklerna på särskilda vis utföra ett hammarslag, vilket kräver att personen i lönndom kan lägga sin hand mot offrets huvud. Slaget gör automatiskt 4 KP i skada och kräver att personen lyckas med ett räddningsslag för att inte bli paralyserad i ett antal minuter motsvarande mördarens nivå. Det är 10% risk att mördarens arm blir obrukbar i 1T6 dagar.
Hypnos: Om mördaren slår 6 eller högre med 1T6+nivå kan hen implantera ett kommando i en persons psyke. Offret får ett räddningsslag: ett helt lyckat resultat innebär att offret begriper vad som pågår, medan ett halv lyckat resultat innebär att offret inte påverkas men inte heller begriper att hen utsätts för hypnos. Hypnosen kräver en lugn situation och gott om tid.
Snabbslående: Vid nivå 2 och uppåt räknas mördarens initiativtärning alltid som om den slagit maximalt.
Styrkesamling: Mördaren kan fokusera all sin styrka i 2T6 rundor, och får då lägga till sin nivå på skada och alla försök att utföra styrkeprov. Personens styrka räknas därefter som hälften i lika många timmar.
Utbrytarkonst: Mördaren kan använda sin nivå som en färdighet för att ta sig ur rep, åla sig genom alla passager med större diameter än hens huvud, med mera.
Ögonrörelser: Mördaren får en extra tärning på räddningsslag mot överraskning så länge hen kan röra sina ögon oberoende av varandra.