Nekromanti DoD i rymden...

Van der Maaster

Veteran
Har just läst en artikel i Sinkadus som behandlade rymden i fantasyvärldar. En generell artikel, inte bunden till något spel. Här beskrevs fenomen, varelser och växtliv(?).
Det här vore nåt tänkte jag och började fundera kring svävande fartyg och drakar osv. Ett deläventyr som går ut på att lifta med ett stim gigantiska rymdrockor som mellanlandar i Altors världshav. Sedan stiger man mot stjärnorna i hopp om att möte den omtalade och uråldrige Enok på sin gamla skorv där uppe på himlavalvet. Han som sägs veta vägen till regnbågen, eller vad vet jag. Problemet är ju förstås att det är dåligt med syre i rymden...
Har någon där ute i etern spelat rymdäventyr i fantasymiljö och kanske vill dela med sig av sina erfarenheter? Eller så kanske ni bara har en massa åsikter och idéer, vilket givetvis är varmt välkommet.

/Van der Maaster

Weatherman

Hero
Det är en riktigt fräck artikel om jag minns rätt. Länge sedan jag läste den dock...

Det tjålades en del om rymden på Gondicaforumet för en tid sedan. Kanske bara är intressant för Gondicaspelare men du kanske kan få ut något av det. Här och här står det att läsa hursomhelst.

Om jag skulle skapa en rymdkampanj till DoD skulle jag fuska till det så man inte behöver bekymra sig om tyngdlagen eller syrebrist. Antingen skulle rymden ha en botten som allt faller mot eller så skulle farkosterna ha skeppsdäck av plåt och kosmonauterna skulle bära magnetiska skor och så skulle det finnas tillräckligt med luft i rymden för att andas. Ett annat alternativ är att låta magiker ta hand om det jobbiga. En mäktig magiker måste följa med på resan för att förse kosmonauterna med syre och gravitation. Orcher och dvärgar i svändes runt i rymddräkter är något jag inte skulle stå ut med.

/Mats som tycker att der Maasters idéer lät rätt fräcka.

Staffan

Myrmidon
Jag skulle rekommendera en titt på Spelljammer till gamla AD&D, som var en hel kampanjvärld som kretsade just runt rymdäventyr. I Spelljammer ignoreras naturlagar ganska friskt - gravitation är t ex binär (på/av) och riktas för det mesta mot ett plan som går genom farkosternas mitt, och man reser mellan planeterna i öppna träskepp (oftast, andra material finns) där luften hålls kvar av skeppets gravitationsplan. En PDF-upplaga av Spelljammer kan hittas för runt $5 på www.svgames.com och antagligen www.rpgnow.com också (RPGNow har börjat sälja TSRs gamla prylar som PDFer, men jag vet inte om de har hunnit få upp hela sortimentet än), och i en relativt ny Dungeon/Polyhedron finns en version anpassad till senaste D&D-upplagan.

Rosen

Myrmidon
Det första man bör göra är väl att kolla upp och fundera över hur världsalltet är beskaffat i den värld man har tänkt köra det i - om det uttryckligen sägs att den är en planet som flyter runt ute i ingenting blir det liksom en annan sak än om världen sägs vara en möglig pannkaka och himlen en slöja som gudinnan Zwuxi har tappat bort...
Myter och legender kan också påverka vad man har att röra sig med - om t.ex världen i sig beskrivs i rätt vetenskapliga termer men det finns en legend om att juvelerna i drottningens krona är tre stjärnor som hjälten Kûrt tog ner när han åkte upp till himlen i en vagn dragen av örnar, så säger det ett och annat om den världens kosmologi om det ligger någon sanning bakom legenden... och det brukar det ju göra i fantasy.

--
Åke

Kung Kadaver

Veteran
Vill du ha DoD i rymden skulle jag nog rekommendera att du modifierar ett Sci-Fi koncept snarare än ett Fantasy-koncept. Utgå inte från att det är hightech fantasy med flygande trärymdskepp. Tänk istället på en framtidsvärld där teknologin blivit så märklig att de som kan sköta den i sanning är "magiker". I Warhammer 40Ks bakgrund finns en intressant idé till hur man gör med laser-pickadollorna..... Superteknologi förbjöds i 40K-världen för att kaos lättare kunde influera den. Därför blev det krutvapen man litade på (mestadels). Sno denna idén! Folk slåss med svärd för att vapen inte är att lita på. Eller gör en Jedi. Ljussablar som är mycket bättre än pistoler. Som Obi Wan sade: "Not as crude as a blaster.... "

Van der Maaster

Veteran
Jag vet inte riktigt om jag förstår hur detta skulle visa sig i DoD. Att rymden är fylld av högteknologi som inte nått Altor p.g.a. att det skulle innebära kaos?
Jag vill helst bevara den genuina fantasykänslan. Risken att det spårar ur i form av laser och annat högteknologiskt sci-fi är ju överhängande. Tror knappast att min spelargrupp skulle uppskatta laserpistoler osv. Har du läst Thorgal? En något skum blandning av nordisk mytologi och framtid. Blir ibland något tramsigt.
Därför föredrar jag de svävande segelskeppen och en botten på rymden, vilken inkluderar tyngdkraft som de bästa idéerna. Rymddräkter är ytterligare en detalj jag in i det sista vill lämna utanför spelet.
Du får gärna förklara utförligare hur din idé just skulle se ut I DoD.

/Claus van der Maaster

Dilandau

Myrmidon
Jag förställer mig en rymd-fantasykampanj ungefär som en piratkampanj eller sjöfartskampanj. Haven ersätts med rymdens vakuum, öar med planeter, fartyg med rymdfartyg, sjöormar med rymddrakar etc.

Är det någon som spelat den utmärkta kampanjen "Golden voyages" till D&D-världen al-qadim? Jag kan lätt tänka mig den kampanjen i rymden.

Honken

Hero
Har någon där ute i etern spelat rymdäventyr i fantasymiljö och kanske vill dela med sig av sina erfarenheter? Eller så kanske ni bara har en massa åsikter och idéer, vilket givetvis är varmt välkommet.
Jag tycker det låter som steampunk, fast inte inte fullt så hög teknologi. Det gamla spelet "Space 1880" kanske vore nått?

/Honken

Bombu

Hero
spelljammer var faktiskt riktigt roligt att spela, man satte de vanliga naturlagarna ur spel men det var tillräckligt likt för att man skulle kunna känna sig hemma.

Det är frågan om skutor man satt en magisk brännarmotor på, som förbränner magi eller nånting annat som man kör med.

Långa färder, häftiga monster och möten, spännande världar.

Det kräver att hela spelgruppen är med på iden och tycker det verkar kul, men kul kan det bli.

Den kejserliga alvflottans vackra fjärilsskepp och illithidernas vidriga, har man riktig otur. så råkar man på ett beholderskepp.

Olika spelsystem har ju olika naturlagar och fiender, olika yrken och olika typ av karaktär.

Det kan ju hända att DoD inte passar med spelljammer som det är men det finns en hel del koncept som nog kan användas.

I många DoD kampanjer passar ju inte rymden alls.

Jag tror att man skall låta fantasin flöda och hitta på lite kul häftiga varianter på världar och naturlagar. Allt behöver inte vara som i vår vanliga värld.

Lycka till, det kan bli kul

Bombu

Storuggla

Champion
Nästan i alla fall: Dragonstar till D&D. Galaxen styrs av drakarna, drows är ett slags hemlig polis, dvärgar gillar asteroider, gnomer är ena hejjare i maskinrummet, orkerna är elaka rymdpirater... Jag skulle ala väl om det, men jag bytte med Magnus Seter för ett gammalt Chronopia. Så bra var det, typ ^_-

Storuggla, gillar dock gnomer