Njo, ganska dött är det nog ändå. Om vi tittar på detta forum t ex, ser vi att de flesta trådarna rör Chronopia vs. Ereb eller handlar om nostalgiska tillbakablickar. Jämför med Eon-forumet som är långt mer livaktigt.
Å andra sidan så är det väl inte direkt rättvist att jämföra ett nedlagt spel (ens om det är DoD) med Sveriges största fantasyrollspel? Det tycker jag haltar lite grann...
Och vad gäller nätet så är det faktiskt ganska dött där också. Under de år jag följt nätets utveckling på DoD-sidan har jag tydligt märkt att nytt material blir allt mer ovanligt. Jag skulle nog våga påstå att tillväxten är väldigt nära noll i nuläget. Den enda stora sidan där det händer något är väl din, kan jag tänka mig.
Definera ordet dött för mig tack /images/icons/smile.gif
Så som jag ser det så är det nu nytt material börjar komma fram - i början så poppade det visserligen upp nya sidor, men de flesta hade samma material på sig - och ärligt talat, de höll inte någon vidare kvalité. Nu så börjar det komma fram mer material som faktiskt är bra skrivna.
Zor var t.ex. mycket intressant och dök upp Sveroks Scenariobank
De senaste åren så har det också dykt upp en del bra/snygga sidor (Arena Magica är en) och Projekt: Altoria var ett projekt som var mycket intressant - även om det nu verkar ha självdött i sin lindor (Engagemanget i Projekt verkar nu vara obefintligt, tyvärr). Så därför ser jag tillväxten som bättre nu än förr. Det är inte kvantitén som gäller - det är kvalitén. Låt oss säga att de kanske inte längre uppdaterar, men de tillförde något i form av tillväxt. En annan ny sida som dykt upp är Encyklopedia Altoria (har inget att göra med Projekt Altoria dock) som finns på adressen
http://hem.fyristorg.com/dharkos/ som har en del intressant material.
Och angående Altors Vidder så har jag satt som mål att ha regelbundna uppdateringar (minst en gång i månaden) just för att jag tycker det är viktigt med en jämn tillförelse, något som är möjligt då jag har en del färdigt och halvt färdigt material i min hårddisk. Vi får väl hoppas att dagen då den är tom aldrig kommer /images/icons/smile.gif
- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder:
http://drakar.rollspel.nu/