Krille
Super Moderator
Re: Erfarenhet i ditt system [halv-OT]
Ett förbättringskryss gör att man slår ett förbättringsslag vid spelkvällens slut, dvs slå över färdighetsvärdet istället för under. Gör man det så får man öka på färdigheten med 1T6 % (procentskala gäller). Varje färdighet kan ha ett och endast ett förbättringskryss. Förbättringskryss får man sätta under följande omständigheter:
<ul type="square">[*]Vid alla exceptionella slag, både exceptionellt lyckade och exceptionellt misslyckade sådana.
[*]När en färdighet används på ett sätt som för äventyret framåt.
[*]När rollpersonen får en lärdom för livet som har med en färdighet att göra.[/list]
När man har slagit förbättringsslaget suddas det ut.
Det är lite pudel över systemet, men det kan jag faktiskt köpa. Poängen jag vill ha fram är att "används på ett sätt som för äventyret framåt" inte nödvändigtvis behöver inbegripa ett lyckat slag eller ens ett slag. Det viktiga är att äventyret går framåt på grund av att färdigheten används.
Principen är inte helt dum, även om genomförandet kunde vara bättre. I Fimbulvinter (procentbaserad BRP) kör jag med följande princip:Alltså, få en prick varje gång man lyckas med färdigheten för första gången på en dag (även om M:UA har förbättringsslag för varje prick och du har typ åtta prickar blir ett poäng).
Ett förbättringskryss gör att man slår ett förbättringsslag vid spelkvällens slut, dvs slå över färdighetsvärdet istället för under. Gör man det så får man öka på färdigheten med 1T6 % (procentskala gäller). Varje färdighet kan ha ett och endast ett förbättringskryss. Förbättringskryss får man sätta under följande omständigheter:
<ul type="square">[*]Vid alla exceptionella slag, både exceptionellt lyckade och exceptionellt misslyckade sådana.
[*]När en färdighet används på ett sätt som för äventyret framåt.
[*]När rollpersonen får en lärdom för livet som har med en färdighet att göra.[/list]
När man har slagit förbättringsslaget suddas det ut.
Det är lite pudel över systemet, men det kan jag faktiskt köpa. Poängen jag vill ha fram är att "används på ett sätt som för äventyret framåt" inte nödvändigtvis behöver inbegripa ett lyckat slag eller ens ett slag. Det viktiga är att äventyret går framåt på grund av att färdigheten används.