Nekromanti dod och dod

Svarte Faraonen

ром и смерть
Så här ligger det till...

Chaosium, som gjort Runeqeust, Stormbringer och Call of Cthulhu, utvecklade BRP-systemet, vilket de använder i alla sina system (med vissa modifikationer, som Sanity-egenskapen i CoC). Dessutom släppte de en fristående utgåva av BRP-systemet, tillsammans med tre häften för att köra olika typer av spelkampanjer. Det var även BRP som användes i det första DoD, men genom årens lopp har ju systemet utveckalts till något alldeles eget...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Låt mig måla i några detaljer där.

Chaosium bestämde sig i början av 80-talet att ge ut en produkt de kallade "Worlds of Wonder". I lådan fanns fyra häften. En uppsättning grundregler kallade "Basic Role Playing", vilket var de gemensamma reglerna från deras RuneQuest, Call of Cthulhu och Stormbringer, och tre spelvärldar "Magic World", "Future World" och "Super World". Varje häfte var på 32 sidor, så det var inga romaner det handlade om, men det gav grunderna för rollspelande i Fantasy-, SF- och superhjältevärldar.

Redan innan Worlds of Wonder kom ut, fick Fredrik Malmberg på Target Games nys om projektet och förhandlade till sig rätten att översätta och ge ut delar av produkten på svenska. Detaljerna i det avtalet känner jag inte till, men jag betvivlar att köpesumman översteg någon enstaka dollar och tydligen var rättigheterna obegränsade och eviga.

Fredrik startade Äventyrsspel ihop med tre andra och lät Tomas Björklund (en lokal D&D-spelare) översätta Basic Role Playing och Magic World. Resultatet är det vi känner som Drakar&Demoner version 1.

Så den första versionen som gavs ut 1982 var inte mer än en översättning av BRP+MW, men allteftersom intresset ökade och pengarna strömmade in, knöt man till sig duktiga svenska förmågor som hjälpte till att förändra systemet långt bortom denna blygsamma början.

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Re: dod och d&d

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men även bland gamers är det också först på de senaste åren som man har börjat bemöda sig om att göra åtskillnad - tidigare var det sgs standard att se folk skriva "D&D" när de pratade om Drakar.

<hr></blockquote>

Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Jag har vaga minnen av att DoD var den "officiella" förkortningen för Drakar och Demoner så långt tillbaka som Klubbspalten i Sinkadus.

Äventyr

Världsbyggare
Re: dod och d&d

"Jag har vaga minnen av att DoD var den "officiella" förkortningen för Drakar och Demoner "

Det stämmer.

/Daniel