...Tankenotering: Om jag vill få bilder tecknade gratis, be Solvebring.solvebring said:... solvebring som i Arferts fall hade blivit glad att någon ens betalat för bilderna en gång. Teckna för pengar är ju fan lyxigt...
...Tankenotering: Om jag vill få bilder tecknade gratis, be Solvebring.solvebring said:... solvebring som i Arferts fall hade blivit glad att någon ens betalat för bilderna en gång. Teckna för pengar är ju fan lyxigt...
Det är en avgörande skillnad.Robert Jonsson said:Värt att påpeka är att Erik Granström hade ett skrivet kontrakt där han själv sett till att han hade romanrättigheter till Svavelvinter. Som framgått tidigare, de flesta andra frilansare hade inga eller dåligt skrivna kontrakt.
Om man som frilansare utför hyfsat självständigt arbete utan avtal (som t.ex. en illustration) så har man själv rätten till framtida publikationer medan företaget inte har det. De kan ju däremot ha "köpt" originalen men det är inte samma sak som publiceringsrätten.Bergting said:Men då dök Nisse Gulliksson upp och sa att jag inte fick ta med dem, för Target hade köpt alla rättigheter inklusive rättigheterna till originalen utifall just något sånt här skulle hända. Lite snopet och jag kunde inte påminna mig om att jag skrivit på ett sånt avtal. Men enligt Nisse så följde det avtalet med från Target till Paradox och alltså till Riot gissar jag om dom köpte hela licensen.
Hahaha!Recca said:...Tankenotering: Om jag vill få bilder tecknade gratis, be Solvebring.solvebring said:... solvebring som i Arferts fall hade blivit glad att någon ens betalat för bilderna en gång. Teckna för pengar är ju fan lyxigt...
Underligt, för jag har fått tillbaka det mesta från Target.. utom sånt som försvunnit på tryckeriet..Bergting said:Jag var på Paradox och hittade mina bilder till Target. Rubbet, allt som jag gjort. Jag samlade ihop det i en hög och tänkte tacka för mig, det var ju mina bilder. Men då dök Nisse Gulliksson upp och sa att jag inte fick ta med dem, för Target hade köpt alla rättigheter inklusive rättigheterna till originalen utifall just något sånt här skulle hända. Lite snopet och jag kunde inte påminna mig om att jag skrivit på ett sånt avtal. Men enligt Nisse så följde det avtalet med från Target till Paradox och alltså till Riot gissar jag om dom köpte hela licensen. Bajskorvigt, men också en läxa för oss illustratörer. Sedan kan jag säga att det var så länge sedan att jag skiter i det. Men om någon annan tänker göra sig pengar på mina prylar – eller till exempel Vildhjarta som jag och de andra inblandade gjorde för en billig penning för att det finns ett svårtolkat kontrakt så är det klart man surnar till.