Nekromanti DoD online, Crit eller Fummel?

Flurtis

Hero
Kändes mer naturligt att skapa en egen tråd angående detta.

Ja vad tycker ni? Själv är jag skeptisk, känns som ett lite för stort steg gentemot MMO.

Hur tror ni det kommer se ut?
Vilka möjligheter kommer det att finnas?
Kommer det vara möjligt att dra nytta "DoD Online" till det vanliga spelmötet?
Vad kommer tyngdpungten att ligga? DoD Online som en spelcommunity eller DoD Online som ett supplement?
Kanske någon form av dungeon skapare och exp kalkylator??

Kommer reglerna i 4th edition att påvärkas av "DoD Online"?

//Flurtis nyfiken och skeptisk.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vad menar du? D&D Online är ett MMORPG som redan finns ute. Jag antar att du talar om D&D Insider, vilket kommer vara det som släpps till D&D 4e.

Duddmannen

Hero
Så coolt!

Det här är ju vad jag och polarna snackat om sedan flera år tillbaka - borde man inte kunna göra ett datorspel som fungerar precis som vanliga bordsrollspel. Och här är vi nu! Det här ser ut att kunna bli precis så coolt som jag alltid hoppats att rollspel skulle kunna bli. Det bästa ur två världar.

Grattis WotC, det här ser lovande ut!

Rising

Vila i frid
Smart. Wizards gör verkligen precis vad de är tvungna att göra - de minskar avståndet mellan onlinerollspel och bordsrollspel.

Att du blandade ihop D&D Online och D&D Inside pekar på det väldigt tydligt; det är precis så Wizards vill att det ska bli; att spelare enkelt ska kunna flytta fram och tillbaka mellan dessa ytterligheter, och att man på detta sätt ska kunna locka till sig nya bordsrollspelare.

Jag tycker det är väldigt intressant, och tänker bland annat på Apprentice som är en programvara med vilken man kan spela Magic på nätet.

Now, here's the thing: När man använder Apprentice så är datorn bara ett bord att spela på och kort att spela med. Datorn håller inte reda på några regler och räknar inte ut hur mycket man tar i skada. Allt sånt administreras fortfarande av spelarna.

Jag är nyfiken på hur mycket D&D Inside kommer att hantera av d20-reglerna, och hur mycket det eventuellt kommer att lämna åt spelarna att administrera, precis såsom Apprentice.

Men; smart tänkt, och jag ser gärna att gränserna mellan MMORPGer och bordsrollspel bryts ner ännu mer. Supergänget via Skype? Skulle kunna bli asbra.

Troberg

Sinister eater
Smart. Wizards gör verkligen precis vad de är tvungna att göra - de minskar avståndet mellan onlinerollspel och bordsrollspel.

Att du blandade ihop D&D Online och D&D Inside pekar på det väldigt tydligt; det är precis så Wizards vill att det ska bli; att spelare enkelt ska kunna flytta fram och tillbaka mellan dessa ytterligheter, och att man på detta sätt ska kunna locka till sig nya bordsrollspelare.
Det är en tolkning. Den andra är att de gör det för att flytta över bordsrollspelare till den mer lukrativa MMORPG-världen.

Flurtis

Hero
Tror knappt mig säga detta på D20 forumet; men jag håller faktiskt med Troberg i den saken.

//Flurtis som befarar det värsta

Rising

Vila i frid
Den andra är att de gör det för att flytta över bordsrollspelare till den mer lukrativa MMORPG-världen.
Fast... Jag känner inte en enda bordsrollspelare som inte har koll på datorspelsvärlden. Och jag vet inte ett enda datorspelsforum som har en bordsrollspelsavdelning, men känner till flera rollspelsforum som har en datorspelsavdelning.

Så jag vet inte, det känns bakvänt för mig att tolka det på det sättet. Bordsrollspelare behöver ju inte lära sig att spela över dator, medan det omvända däremot låter betydligt rimligare i mina öron.

Big Marco

Läskig
Den andra är att de gör det för att flytta över bordsrollspelare till den mer lukrativa MMORPG-världen.

Fast de kan behålla båda. D&D har funnits i olika former på elektroniska media sedan 1988 (Pool of Radiance, SSI, Gold Box) och D&D Online är ett MMO redan. Det kommer säkert fler D&D MMO - ett i Eberron vore ballt. Men jag tror ju på korsbefruktning så bara för att datstöd tillkommer till bordsrollspelet så är det inte en plan att döda bordsrollspelen.

Eksem

Champion
"Det kommer säkert fler D&D MMO - ett i Eberron vore ballt."

D&D Online utspelar sig i Eberron, men av någon befängd anledning inte på den kontinenten som är mest välbeskriven och som vi framförallt assoscierar med Eberron, utan kring Stormreach på kontinenten Xen'Drik.

Troberg

Sinister eater
Fast... Jag känner inte en enda bordsrollspelare som inte har koll på datorspelsvärlden. Och jag vet inte ett enda datorspelsforum som har en bordsrollspelsavdelning, men känner till flera rollspelsforum som har en datorspelsavdelning.

Så jag vet inte, det känns bakvänt för mig att tolka det på det sättet. Bordsrollspelare behöver ju inte lära sig att spela över dator, medan det omvända däremot låter betydligt rimligare i mina öron.
Glöm inte att det är Hasbro som håller i trådarna. Har de sådan koll på hur det ser ut?

Min erfarenhet är att ju högre upp i en organisation man kommer, desto mer kommer informationen från bokföringssystemet och desto mindre kommer den från verkligheten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hur då?

Det är en tolkning. Den andra är att de gör det för att flytta över bordsrollspelare till den mer lukrativa MMORPG-världen.
Utveckla gärna, för jag fattar inte vad du menar. D&D finns redan som MMORPG. Eller menar du att D&D Insider kommer att utvecklas till ett MMORPG, med en tung grafisk motor och en persisten värld?

I så fall tror jag att du har fel.

/M

Rising

Vila i frid
Well, något de bör ha koll på är att de inte dominerar MMORPG-världen, medan de å andra sidan stordominerar bordsrollspelsvärlden. Så att föra över bordsrollspelare till datorspelsvärlden vore ett dåligt drag för dem.

Troberg

Sinister eater
Well, något de bör ha koll på är att de inte dominerar MMORPG-världen, medan de å andra sidan stordominerar bordsrollspelsvärlden. Så att föra över bordsrollspelare till datorspelsvärlden vore ett dåligt drag för dem.
Fast de ser nog också hur konkurrenter som WoW skär guld med täljkniv.

Troberg

Sinister eater
Re: Hur då?

Utveckla gärna, för jag fattar inte vad du menar. D&D finns redan som MMORPG. Eller menar du att D&D Insider kommer att utvecklas till ett MMORPG, med en tung grafisk motor och en persisten värld?
Den som finns har ju floppat rätt så rejält. I datorspelsvärlden räcker det dock ganska långt att få in en enda storsäljare som man sedan kan göra spinioffer på. Jag tror att de hoppas på att få till en storsäljar-MMORPG som de kommer att tjäna massor av pengar på, och jag tror att en sådan blir på bekostnad av bordsrollspelet D&D. Inte mig emot, iofs.

Rising

Vila i frid
Fast de ser nog också hur konkurrenter som WoW skär guld med täljkniv.
Självklart. Därav D&D Online, till exempel.

Jag tror att de ser hur spelkulturen ändrats, och att de vill att moderna spelare (som sitter hemma framför datorn och spelar, snarare än att söka sig till spelklubbar och sitta hemma hos varandra) ska kunna lockas till bordsrollspelshobbyn (som D&D dominerar). Det är knivskarpt logiskt ur min synvinkel.

Men din teori har jag svårare att se belägg för, just eftersom:

1. Bordsrollspelare känner redan till andra spelshobbyer och i stor utsträckning är inlemmade i dem. Det bör cheferna känna till, eftersom det var en av anledningarna till att Magic blev en så stor succé.

2. Hade de velat ta strid med WoW på allvar så hade de spenderat alla sina resurser på D&D Online och helt lämnat bordsrollspelhobbyn. Eller åtminstone vänta med D&D Inside tills de skaffat sig större marknadsandelar på MMORPG-världen.

3. Det påminner inte om hur Wizards gått till väga med D&D minis. Wizards har ju inget stort succé-miniatyrspel. Så de kan inte locka rollspelare via D&D minis till ett renodlat miniatyrspel, däremot har de försökt locka minis-spelare till rollspelshobbyn (med böcker som erbjuder rollspelsmöjligheter för minisspelarna).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då är inte D&D Insider the likely suspect

Jag tror att de hoppas på att få till en storsäljar-MMORPG som de kommer att tjäna massor av pengar på, och jag tror att en sådan blir på bekostnad av bordsrollspelet D&D.
Som sagt, då är inte D&D Insider den produkten, eller ens förstadiet till den produkten. Istället så tror jag att man numera ser på hur mycket det skulle kosta att utmana WoW att ma undviker den vägen, och försöker med något annat.

/M

Troberg

Sinister eater
Låt mig säga så här:

Vad ser aktieägarna helst, en framtidssatsning på MMORPG som kan ge storkovan (med viss risk, så klart) eller en satsning på traditionella rollspel som på sin höjd ger en låg avkastning?

Rising

Vila i frid
Vad ser aktieägarna helst, en framtidssatsning på MMORPG som kan ge storkovan (med viss risk, så klart) eller en satsning på traditionella rollspel som på sin höjd ger en låg avkastning?
Well, hade de velat se en framtidssatsning på MMORPG så hade de:

1. Lagt ner D&D minis. Det hjälper ju inte en MMORPG-satsning på ett endaste sätt.
2. Gjort D&D mer datorvänligt. Låta systemet hantera sånt som datorer är särskilt bra på.
3. Förmodligen lagt ner bordsrollspelet D&D helt till förmån för en helhjärtad storsatsning på D&D Online.

Men några sådana tendenser ser man inte. Så om man ser till de faktiska förhållandena så tycks inte aktieägarna resonera så. Jag tror de tänker så här istället:

Vad vill man helst? Utkämpa en nederlagstippad strid mot etablerade giganter på MMORPG-marknaden, eller försöka locka spelare från MMORPG-marknaden in till den marknad som de själva etablerar och där de själva är giganter?

Kortspelsmarknaden omsatte inte några stora pengar innan Magic, så de vet att de kan tjäna stora pengar om de bara lyckas locka till sig spelare.