Tänkt frågestund
då skulle MMORPG kännas som mer visionärt och mindre kontroversiellt i deras ögpn.
Okej, låt oss gå igenom en tänkt frågestund med Hasbros VD. Frågan är; ska han ge Troberg finansiering för ett MMORPG baserat på D&D.
Troberg: Jag tycker att vi ska lägga ner D&D som bordsrollspel och satsa på MMORPG! Det är en öppen marknad; titta bara på de redan etablerade aktörerna! De tjänar mängder med pengar!
VD: Vad är D&D?
Troberg: En av våra intellectual properties. Ett rollspel. Ganska stort.
VD: Hmmmmm ... okej ... de tjänar pengar säger du?
Troberg: Japp! World of Warcraft dominerar hårt med 9 miljoner användare, och sen finns det flera andra riktigt stora, som Everquest och Lineage!
VD: Hmmmm ... World of Warcraft har jag hört tala som. Okej, hur lång tid tar det att utveckla ett sånt där MOMRPG?
Troberg: MMORPG.
VD: Whatever.
Troberg: Kanske fyra till fem år, om vi ska försöka slå World of Warcraft. Vilket vi måste om vi ska få de stora pengarna!
VD: Du, de här papprena jag fick av dig, där stod det att vi redan har utvecklat ett sånt där MMORPG?
Troberg: Jo, genom en licens fick vi nån annan att göra ett.
VD: Hur gick det med det?
Troberg: Det floppade.
VD: Hmmmmmmm ... okej. Men det där Drakar och Demoner ...
Troberg: Dungeons&Dragons.
VD: ...ja, jag sa ju det. I alla fall, hur ligger vi till där?
Troberg: Vi dominerar marknaden. Uppåt en 60 till 70 procent av alla som spelar rollspel spelar D&D. Vi har runt 4 miljoner spelare.
VD: Det är ju en hel del. Tjänar vi pengar på det?
Troberg: Alla köper inte våra böcker, förstår du. Så inte alls så mycket som vi skulle på ett MMORPG!
VD: Som tar fem år att utveckla ...
Troberg: Vi klarar det på två, jag kan programmera lite själv, så det är inte så svårt att komma i mål med ett sånt projekt.
VD (tittar på klockan): Okej, om jag fattat det här rätt så vill du lägga ner Drakar ... nej, Dungeons&Dragons som det ser ut idag, och få i runda slängar 250 miljoner dollar till att i fem år ...
Troberg: Två år ...
VD: ... utveckla ett sånt där MMORPG, vilket vi gjort en gång förut och misslyckats, och lansera på en marknad där vi ligger fem till sju år efter, och det finns minst tre giganter med etablerade kundgrupper.
Troberg: Jepp!
VD: Okej. I'll let you know.