Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har funderat på att köra Svavelvinterkampanjen med Reign, och har därför börjat fundera på regeländringar. En av de mest uppenbara är förstås att lägga till icke-mänskliga raser på ett sätt som är integrerat i det briljanta slumpsystemet för rollpersoner. Min plan är att man ska kunna byta ut vissa yrkesresultat mot främmande raser.
För er som är obekanta med Reign följer här en kort presentation av systemet för rollpersoner: man slår 11T10 och räknar alla tärningar var för sig. Om flera tärningar har samma värde anger detta ett yrke. Om bara en tärning har ett visst värde anger den en slumphändelse. Exempelvis kan resultatet bli så här:
1: Exiled (slumphändelse)
2, 2, 2: Cutpurse (tjuv av andra graden)
3: Star Crossed Lovers (slumphändelse)
5, 5, 5, 5: First Mate (sjöman av tredje graden)
6, 6: Foot Soldier (krigare av första graden)
Ett slag ger alltså rollpersonens hela bakgrund. Dessutom är detta så vitt jag vet det enda slumpsystem där alla rollpersoner blir lika bra från början.
Min idé för hur man ska göra med ickemänskliga raser är att man kan välja att byta ut ett visst yrke mot en ras, som på samma vis ger grundegenskaper och färdigheter. Jag har tänkt knyta varje yrke till en ras som inte kan ha det yrket -- "sjöman" kan till exempel bytas ut mot "dvärg".
Vad jag nu behöver är dels allmänna idéer om vilka främmande raser och kulturer man kan lägga in, och vilka yrken de kan bytas ut mot. De tio yrkena som finns i grundboken är följande:
1 - Tiggare
2 - Tjuv
3 - Underhållare
4 - Köpman
5 - Sjöman
6 - Soldat
7 - Lärd
8 - Fältherre
9 - Magiker
10 - Adelsman
Hittills har jag tänkt mig följande möjliga byten:
Tiggare - Alv (jag har bilden av att alver generellt sett tas om hand av sin stam)
Sjöman - Dvärg (dvärgar och hav... nääääh...)
Magiker - Svartfolk (alla buntas ihop i en kategori, sedan räknas man tillhöra allt kraftfullare varianter ju fler tärningar man har i denna kategori)
Vilka övriga raser och kulturer bör jag ha med, och vilka yrken bör jag byta ut dem mot?
För er som är obekanta med Reign följer här en kort presentation av systemet för rollpersoner: man slår 11T10 och räknar alla tärningar var för sig. Om flera tärningar har samma värde anger detta ett yrke. Om bara en tärning har ett visst värde anger den en slumphändelse. Exempelvis kan resultatet bli så här:
1: Exiled (slumphändelse)
2, 2, 2: Cutpurse (tjuv av andra graden)
3: Star Crossed Lovers (slumphändelse)
5, 5, 5, 5: First Mate (sjöman av tredje graden)
6, 6: Foot Soldier (krigare av första graden)
Ett slag ger alltså rollpersonens hela bakgrund. Dessutom är detta så vitt jag vet det enda slumpsystem där alla rollpersoner blir lika bra från början.
Min idé för hur man ska göra med ickemänskliga raser är att man kan välja att byta ut ett visst yrke mot en ras, som på samma vis ger grundegenskaper och färdigheter. Jag har tänkt knyta varje yrke till en ras som inte kan ha det yrket -- "sjöman" kan till exempel bytas ut mot "dvärg".
Vad jag nu behöver är dels allmänna idéer om vilka främmande raser och kulturer man kan lägga in, och vilka yrken de kan bytas ut mot. De tio yrkena som finns i grundboken är följande:
1 - Tiggare
2 - Tjuv
3 - Underhållare
4 - Köpman
5 - Sjöman
6 - Soldat
7 - Lärd
8 - Fältherre
9 - Magiker
10 - Adelsman
Hittills har jag tänkt mig följande möjliga byten:
Tiggare - Alv (jag har bilden av att alver generellt sett tas om hand av sin stam)
Sjöman - Dvärg (dvärgar och hav... nääääh...)
Magiker - Svartfolk (alla buntas ihop i en kategori, sedan räknas man tillhöra allt kraftfullare varianter ju fler tärningar man har i denna kategori)
Vilka övriga raser och kulturer bör jag ha med, och vilka yrken bör jag byta ut dem mot?