Nekromanti [DoD/Reign] Hjälp med raser till Svavelvinter

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har funderat på att köra Svavelvinterkampanjen med Reign, och har därför börjat fundera på regeländringar. En av de mest uppenbara är förstås att lägga till icke-mänskliga raser på ett sätt som är integrerat i det briljanta slumpsystemet för rollpersoner. Min plan är att man ska kunna byta ut vissa yrkesresultat mot främmande raser.

För er som är obekanta med Reign följer här en kort presentation av systemet för rollpersoner: man slår 11T10 och räknar alla tärningar var för sig. Om flera tärningar har samma värde anger detta ett yrke. Om bara en tärning har ett visst värde anger den en slumphändelse. Exempelvis kan resultatet bli så här:

1: Exiled (slumphändelse)
2, 2, 2: Cutpurse (tjuv av andra graden)
3: Star Crossed Lovers (slumphändelse)
5, 5, 5, 5: First Mate (sjöman av tredje graden)
6, 6: Foot Soldier (krigare av första graden)

Ett slag ger alltså rollpersonens hela bakgrund. Dessutom är detta så vitt jag vet det enda slumpsystem där alla rollpersoner blir lika bra från början.

Min idé för hur man ska göra med ickemänskliga raser är att man kan välja att byta ut ett visst yrke mot en ras, som på samma vis ger grundegenskaper och färdigheter. Jag har tänkt knyta varje yrke till en ras som inte kan ha det yrket -- "sjöman" kan till exempel bytas ut mot "dvärg".

Vad jag nu behöver är dels allmänna idéer om vilka främmande raser och kulturer man kan lägga in, och vilka yrken de kan bytas ut mot. De tio yrkena som finns i grundboken är följande:
1 - Tiggare
2 - Tjuv
3 - Underhållare
4 - Köpman
5 - Sjöman
6 - Soldat
7 - Lärd
8 - Fältherre
9 - Magiker
10 - Adelsman

Hittills har jag tänkt mig följande möjliga byten:
Tiggare - Alv (jag har bilden av att alver generellt sett tas om hand av sin stam)
Sjöman - Dvärg (dvärgar och hav... nääääh...)
Magiker - Svartfolk (alla buntas ihop i en kategori, sedan räknas man tillhöra allt kraftfullare varianter ju fler tärningar man har i denna kategori)

Vilka övriga raser och kulturer bör jag ha med, och vilka yrken bör jag byta ut dem mot?

Rickard

Urverk speldesign
(alla buntas ihop i en kategori, sedan räknas man tillhöra allt kraftfullare varianter ju fler tärningar man har i denna kategori)
Typ, Moska är en första gradens svartfolk, orcher av andra och tredje och Abrelax är av fjärde graden? Smart och dessutom något som har diskuterats på erebaltor.se (eller snarare grälats om).

Underhållare - Jätte
Adelsman - Kvur
Lärd - Djurfolk, främst vargmän.
Fältherre - Halvlängdsman

Fast jag hänger inte riktig med. Kan man bli en alvdvärgorch eller får man bara byta ut ett yrke mot en ras?

/Han som gillade karaktärsgenereringen (och som tänkte föreslå shagulit - soldat)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Raserna funkar exakt på det viset. Ju högre grad i rasen man uppnår, ju mer kraftfull är man. Idén om att dela upp rasförmågor i flera nivåer kommer från ett supplement till Reign, där fem olika kulturer i ett imperium behandlas på detta vis. Och det stämmer att man bara kan välja en ras.

Jag gillar dina (och Wilpers) rasförslag. "Jätte" skulle jag nog göra om till tolgulder, dels för att hålla nere storleksnivån lite, dels för att ge lite Trakoriensmak till det hela.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som det ser ut nu:

Tiggare - Alv
Tjuv - ?
Underhållare - Tolguld
Köpman - ?
Sjöman - Dvärg
Soldat - ?
Lärd - Vargman
Fältherre - Halvlängdsman*
Magiker - Svartfolk
Adelsman - Kvur
*Samt ankor -- det handlar mest om att ta bort vissa sociala grejer och lägga till en Mästartärning i Simma.

Vad kan passa i de andra yrkenas ställe? Att hitta en kultur som inte sysslar med storskalig handel kan gå, men krigare och tjuvar går nästan alltid att pussla in.

Rickard

Urverk speldesign
Tiggare - Alv
Tjuv - ?
Underhållare - Tolguld
Köpman - ?
Sjöman - Dvärg
Soldat - ?
Lärd - Vargman
Fältherre - Halvlängdsman*
Magiker - Svartfolk
Adelsman - Kvur
*Samt ankor -- det handlar mest om att ta bort vissa sociala grejer och lägga till en Mästartärning i Simma.
Klockrent att ha ankor och halvlängdsmän och jag gillar att du begränsar till endast två djurfolk. En sak som slår mig är att det inte finns någon vildmarksman, men två stycken soldatyrken (fältherre och soldat). Skulle inte du kunna ersätta fältherren med vildmarksmannen? En "flera gradens" soldat kan ju lika gärna innebära en fältherre.

Grejen är väl att du inte löser problemet nämnvärt, då du nu måste ha någon ras som inte kan vara vildmarksman. Som köpman kan jag väl tänka mig minotaur och som tjuv kentaur, men det innebär att båda raserna får en plats på Marjura. Eventuellt tar du och delar upp svartfolken på något sätt för att få mer spridning. Om du har med minotaurer så kan de exempelvis inte vara magiker, en vätte kan inte vara vildmarksman, en orch kan inte vara köpman och en rese kan inte vara tjuv. Det ger visserligen att en rese kan vara köpman, men vad fanken... alla svartfolk kan ändå vara adelsmän.

Eventuellt så har du med saker som andar (köpmän), drakblod (tjuvar) och andra konstiga saker. Alverna borde förresten vara frostalver eller något.

/Han som har bläddrat i lite böcker

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Fältherren och soldaten är rätt regelmässigt olika -- baserade kring två olika grundegenskaper (Command respektive Body) och olika färdighetsuppsättningar. Jag vill ha badass krigare som inte nödvändigtvis är ledare.

Kanske skulle jag använda de tre kvarvarande alternativen till att i stället ha alternativa yrken -- jägare i stället för tjuv, byråkrat i stället för köpman och Banzikaanmunk i stället för soldat. De andra raserna känns mest krystade att ha med. Dessutom har Reigns magiregler, där "attunement" till en magiskola kan medföra drastisk fysiska förändringar, gjort att jag flyttat över vissa raser (kentaurer och silveralver) till produkter av magi snarare än raser i sin egen rätt.

Angående alverna har jag tänkt mig såväl infödda frostalver (även om det inte nämns något om att de skulle finnas på Marjura) som från trakorien tillresta skogsalver (kanske mindre troligt) och gråalver (vilka ju spelar en hyfsat stor roll senare i kampanjen).