Nekromanti [DoD] Vampyrer & varulvar?

solvebring

Superhero
Tänkte trycka in vampyrer och varulvar i min DoD 91-värld.
Dock så är jag inte killen som skapat så mycket raser direkt, har nöjt mig med det som finns hittills.
Skrivit på världar har man gjort, ordnat med vapen och magi och allt det där gamla vanliga under många år nu, men att på ett skickligt sätt skapa raser som kommer att bli välfungerande är något som jag inte sysslat med hittills.

Vad för tips och hjälp kan ni ge mig?
Speciellt till dessa två varelser?
Vad bör jag se till att ha fakta över?

Tänkt mall:
Varulvar
Hur uppstod de?
Hur ser de ut?
Vad för slags beteende har de?
Vilka värden skall finnas, vilka förmågor?
Chansen/anledning till att bitet men ej avlidet offer blir varulv?
Bot?

Vampyr
Hur uppstod de?
Hur ser de ut?
Vad för slags beteende har de?
Vilka värden skall finnas, vilka förmågor?
Skillnaden mellan bett - det blodsugande dödliga, och det som för vampyrmuteringen vidare?
Hur dödar man en vampyr, återuppstår de även om KP når noll för att man inte använt det medel som krävs?

...Har inte pengarna att köpa rollspel för nu, eller på sikt (jävla studentekonomi), annars hade jag köpt monsterboken 1-2 m.m.
Tänkte därför, eftersom jag bara har de varelser som finns med i Spelledarboken, om ni dessutom har fler tips på roliga varelser och dyl som man borde skapa till just DoD för att de helt enkelt är asskoj att ha med?
Då kan man ju ta en stereotypisk grund och skapa eget av det med om man säger.

Organ

Out of time, out of mind
Jag skulle vilja veta "vilken" varulv du tänker dig; den "klassiska" varulven av mer modernt snitt, den där någon pga nån slags smitta varje fullmåne förvandlas till en blodtörstig vargmänniska med päls och huggtänder, eller en mer liknande den medeltida mytvarulven, där någon vanligen ingår en pakt med mörka krafter för att få förmågan att när den vill förvandlas till en varg?

/Anders

Zykopat

Veteran
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Bara som en parantes rörande den medeltida varulvstypen kan sägas att det var ganska vanligt att man trodde att varulven fick ett bälte (av djävulen) som han tog på sig för att förvandlas till varulv. Jag vet i och för sig inte om det skulle passa så bra in i DoD.

solvebring

Superhero
Jag funderar på fullmånsversionen.

Något i denna stil:
En idé är ju att personen varje natt, oavsett månljus erhåller vissa plusmodifikationer i STY, FYS och SMI, samt att personen får mycket svårare att behärska sig, och är därmed ganska agressiv av sin natur.
Sedan under fullmåne överträder denne i någon sorts människo/varg-gestalt. Då blir plusmodfikationerna högre och denne kan inte alls kontrollera sig. Att få tag i blod och kött är det absoluta begäret. Kanske ett svårt PSYslag för varje gång denne träffar en annan varelse, för att se om man går till attack eller ej?
Också, under fullmåne, så blir det så att den som blir biten och överlever varulvens attack, själv under ett visst utsatt chansslag blir varulv?

solvebring

Superhero
På den punkten är det bara att börja blanda in demonologer, ondsinta religioner, demoner m.m. istället för den typiska djävulen om man vill det.

Zykopat

Veteran
Förvisso. Jag syftade snarast på huruvida man bör blanda in själva bältet. Själv har jag alltid varit svag för speciella förmågor av olika slag som lätt kan deaktiveras (i detta fall genom att bli av med bältet) och därmed tvinga spelaren/huvudpersonen/superhjälten att komma på nya lösningar men jag är medveten om att alla inte delar min fetisch på det området. Även om bältet kunde ersättas skulle nog vissa bli hejdlöst frustrerade om de plötsligt inte kunde använda sina coola varulvskrafter.

Sedan uppstår ju även frågan om andras användning av bältet. Är det som ett magiskt föremål vilket som helst blir det kanske lite tråkigt. Det bästa vore väl antagligen om bältet bara är en "nyckel" till de mörka krafter varulven fått. Kanske är han rent utav fysiskt beroende av det för att överleva? Det skulle ju i så fall ge en ny dimension åt bältet-är-borta-scenariot.

solvebring

Superhero
Okej, jo jag förstår.
Det skulle i sig inte funka bra alls i t.ex. DoD. Skulle man göra det till en artefakt skulle det verkligen bara bli förstört och få en ganska överdriven, barnslig anda.

Zykopat

Veteran
Kanske man skulle kunna ersätta bältet med någon sorts ritual? Det borde ju trots allt passa om man sålt sin själ till djävulen/valfri demon.
Typ "för att få sina fruktansvärda krafter kidnappar ulvamännen spädbarn och katter för att offra deras oskyldiga blod i fullmånens sken". Om inte annat blir det ett bra sätt att skrämma småbarn. :gremelak:

solvebring

Superhero
Det är ju en idé.
Man nu kommer vi av oss mer och mer från de aktuella frågor jag faktiskt ställde.
Det är ju det jag vill ha hjälp med. :gremsmirk: